In majoritatea sistemelor car-audio importanta tratarii acustice a portierelor este deseori neglijata, efectele datorate lipsei acesteia fiind in cele mai multe cazuri atribuite semnalului CD-player-ului si mai ales difuzoarelor din portiere care „nu au destula putere” si distorsioneaza. Multi se apuca si inlocuiesc difuzoarele sau CD-player-ul pentru a constata ulterior ca nimic nu s-a imbunatatit sau in unele cazuri se aude chiar mai prost. Am deschis acest topic in speranta de a face putina lumina si a ajuta la imbunatatirea calitatii sistemelor audio de pe masinile voastre.

In primul rand trebuie definiti cativa termeni necesari intelegerii a ceea ce se intampla cu sunetul intr-o portiera.

Sunetul = Orice perturbatie a energiei mecanice propagatã printr-un mediu material sub forma unei unde.

Viteza sunetului = Viteza cu care se propagã undele sonore depinde de mediul de propagare, în particular de elasticitatea si densitatea acestuia. În aer si alte gaze viteza sunetului depinde în primul rând de temperaturã. Presiunea are un efect mic, iar umiditatea nu are aproape nici un efect asupra vitezei. Pentru aer, formula aproximativã de mai jos permite calculul vitezei de propagare a sunetelor în funcþie de temperaturã:
Vaer = (331.5+0.6t) m/s > Valoarea de 343m/s cunoscuta de majoritatea corespunde unei temperaturi aproximative de 20 grade Celsius.

Unda = Prin undã se întelege fenomenul de propagare a unei oscilaþii într-un mediu elastic.

Rezonantele datorate undelor stationare dintre 2 suprafete apar atunci cand distanta intre cele 2 suprafete este egala cu multiplul unei jumatati de lungime de unda. La frecventele de rezonanta, intensitatea sunetului se amplifica, iar atenuarea undelor (decay) este mai lenta decat la frecventele non-rezonante, cauzand alterarea balantei tonale si lipsa de claritate. Datorita faptului ca portierele gazduiesc in general difuzoare de bass/mid-bass, frecventele de rezonanta apar in special in regiunea reprodusa de acestea (aprox 80-2500Hz), fiind datorate raportului dintre lungimea de unda si distanta dintre cele 2 panouri ale portierei.

Compunerea undelor (comb filtering) = Intrucat sunetul si muzica calatoresc prin intermediul undelor, ele trebuie sa se supuna legilor acestora. Ceea ce inseamna ca atunci cand 2 unde se intalnesc, ele nu ricoseaza ca in cazul obiectelor materiale. Astfel, amplitudinile lor combinate fie se aduna, fie se anuleaza. Undele aflate in faza se aduna, rezultand o unda cu amplitudine dubla. Undele care sunt in faza inversa se anuleaza, rezultand o unda de amplitudine zero. Desigur, informatia muzicala fiind foarte bogata si compusa dintr-o infinitate de sinusoidale, exista o multitudine de amplificari si anulari intr-o unitate temporala infinit mica. Datorita infinitatii punctelor de reflexie dintr-un plan, exista si posibilitatea ca o unda emisa de o sursa, dupa reflexie, sa se intoarca interferand cu ea insasi, acest lucru fiind cam ceea ce se intampla cu undele emise de difuzor in spate, catre panoul exterior al portierei.

Timpul de reverberatie = Este timpul necesar atenuarii undei pana in momentul in care ea devine imperceptibila de catre ureche. Cu cat acest timp este mai mare, cu atat creierul are dificultati mai mari in interpretarea informatiei initiale. De asemenea, un timp de reverberatie zero (camera surda) este de evitat, el creand senzatia lipsei de viata a unui pasaj muzical, senzatie datorata obisnuintei creierului uman cu un oarecare timp de reverberatie (reflexiile sunt peste tot in jurul nostru). Printre audiofilii de casa, un timp de reverberatie de 30-50ms este acceptat ca fiind optim pentru o auditie de calitate.

Incinta infinite baffle = Incinta cea mai apropiata de aplicatiile car-audio din portiere este o incinta al carei volum este mai mare decat parametrul „VAS” al difuzorului sau in care nu exista nici o cale ca energia din spatele difuzorului sa o intalneasca pe cea din fata acestuia.

Materialele utilizate in controlul undelor sunt in general fie difuzere (reflectante), fie absorbante. In interiorul unei portiere, materialele absorbante sunt cele care prezinta interes. In mare, exista 2 fenomene ce trebuie evitate intr-o portiera: vibratia panourilor ce alcatuiesc incinta difuzorului si rezonantele datorate undelor stationare. Vibratia panourilor se datoreaza in mare modificarilor permanente ale presiunii aerului din interiorul incintei. In momentul in care un corp intra in vibratie, devine el insusi „difuzor”. Astfel, prin vibratia peretilor incintei, se produc modificari ale volumului acesteia. Perceptia maselor largi asupra acestui fenomen poate fi descrisa prin cuvinte ca: bass anemic, spart, necontrolat ! Rezonantele datorate undelor stationare sunt percepute ca lungiri neobisnuite ale sunetelor, si in cazul masinilor cu o aliniere temporala eficienta, alterarea imaginii sonore prin „tragerea” anumitor instrumente din parbriz in usi! Masurile ce pot fi luate in combaterea celor 2 probleme sunt rigidizarea cat mai puternica a peretilor incintei si umplerea acesteia cu materiale absorbante in functie de difuzorul folosit si de curba de raspuns in frecventa urmarita. Rigidizarea panourilor trebuie insotita de asemenea de rigidizarea suportului difuzorului.

Ordinea operatiunilor ce trebuie executate pentru imbunatatirea calitatii incintei din portiera ar fi:
– Prinderea cat mai rigida a difuzorului de panoul de tabla prin intermediul unuia sau mai multor inele de MDF ( in cazul masinilor la care difuzorul este prins de fata de plastic, aceasta masura este obligatorie).
– Utilizarea unor folii bituminoase ca Dynamat, Caliber, Stinger…pentru impiedicarea vibratiei celor 2 panouri de tabla care alcatuiesc incinta. Pentru fetele de plastic exista o solutie foarte eficienta de tip pasta Brax X-Vibration care intareste foarte mult plasticul reducand „soriceii”. Minimul pentru un sunet decent este un strat de folie bituminoasa pe fata exterioara si altul pe scheletul metalic, intre acesta si fata de plastic. Pentru efect sporit se pot aplica straturi succesive de folie pe panoul exterior si pe ambele parti ale scheletului metalic.
– Pentru cei pretentiosi, la cele de mai sus se poate utiliza vata minerala intre scheletul metalic si fata de plastic, iar in portiera se poate folosi burete cu celula inchisa tip „polyfoam”, destinat in mod normal constructiilor. Acest tip de burete se poate gasi la magazinele ce comercializeaza materiale de constructii de tip Bricostore. Buretele in cauza, aplicat peste folia bituminoasa, va reduce rezonantele din interiorul incintei, dar va imbunatati si coeficientul de transfer termic al panoului exterior. Exista de asemenea niste placi de tip Dynaxorb ce se amplaseaza in spatele difuzoarelor pentru absorbtia energiei trimise de catre difuzor in spate.
– Solutii extreme merg pana la fabricarea de la zero a fetelor de usi din fibra de sticla foarte groasa sau fabricarea de incinte separate in interiorul portierelor.

Atentie: nu folositi vata minerala sau burete cofrat folosit in studiourile de inregistrari in interiorul incintei (intre cele 2 panouri de tabla), intrucat acolo se intalneste frecvent apa sub forma lichida si de condens, iar cele 2 mucegaiesc in timp !

Dupa aplicarea tuturor acestor metode veti constata un bass si o medie inferioara mai scurte, curate si precise !

Alte considerente legate de difuzoarele de mid-bass din portiere:

– Pentru un difuzor uzual de 16.5cm, frecventa inferioara de taiere trebuie sa fie in jurul valorii de 60-80Hz. Nu incercati sa mergeti mai jos, intrucat nu numai ca nu veti obtine mari rezultate, dar veti si stresa difuzorul inutil la volume mari. Putine difuzoare fac exceptie si sunt in general scumpe!
– Dati difuzorului cat mai mult curent si un semnal de calitate. Un amplificator mai puternic decat difuzorul si cu gain-ul dat cat mai jos este intotdeauna preferabil unui amplificator slab cu gain-ul impins la maxim.
– Pentru cei foarte pretentiosi, alegerea difuzorului de mid-bass ar trebui insotita de un calcul intr-un program specializat (incinta poate fi aproximata cu una inchisa). Un program exceptional de calcul este Unibox (fisier Excel). Acest program poate calcula raspunsul difuzorului intr-o incinta data, tinand cont de materialele fonoabsorbante folosite, de „scurgeri” ale incintei, poate sugera incinta optima pentru difuzorul respectiv, poate indica punctul de taiere al difuzorului, frecventa de rezonanta in incinta respectiva, frecventa la care cursa maxima sau liniara este depasita, timpul de raspuns al difuzorului (decay > viteza sau cat de repede el se opreste din miscare dupa impulsul primit) ! Incinta portierei este bineinteles fixa si de aceea trebuie cautat difuzorul care i se potriveste.

Sper ca acest tutorial sa va fie de ajutor in conceperea viitoarelor sisteme audio !

14 COMENTARII

  1. Informatii foarte bune, atat pentru cei vesnic nemultumiti de sunet cat si pentru pasionati sau hobbistii ce doresc sa stoarca tot din sistemul stock. 🙂
    Intrebare: Exista o parere foarte impartita conform careia montarea difuzoarelor si in usile din spate este redundanta iar pe un sistem lipsit de acea aliniere temporala sunetele se pot anula. True of false? 🙂

    Numai bine!

  2. Depinde de prea multi parametri pentru o afirmatie exacta. Daca nu exista time alignment, din ce am observat eu partea de joase se aduna astfel incat mid-bass-ul poate suna mai inchegat. Chestia cu anularea sau adunarea amplitudinii a doua unde poate fi valabila si numai pentru difuzoarele fata daca unda directa se intalneste cu unda reflectata ce vine din sens opus. Pentru o unda de o anumita frecventa, daca sinusoida undei directe se suprapune perfect cu cea a undei reflectate, intensitatea sunetului se va dubla, daca cele 2 sinusoide sunt decalate cu 1/2 din lungimea de unda a frecventei respective (jumatatea perioadei) atunci se vor anula si nu vei auzi nimic. Desigur ca cele 2 situatii sunt extremele, restul sunt undeva la mijloc. Avand in vedere faptul ca un pasaj muzical are o infinitate de frecvente/sinusoide, intr-un pasa muzical vei avea atat frecvente care se atenueaza cat si frecvente care se amplifica. Acest lucru este inevitabil atat in casa cat si in masina. In casa problemele mari apar pe frecventele joase datorita dimensiunilor mari ale camerelor si a peretilor goi iar in masina problemele mai mari apar pe medii si inalte din cauza pozitionarii diferite a inaltei/mediei si reflexiilor geamurilor. In masina este aproape imposibil de obtinut stabilitatea scenica pe care o ai in casa, chiar si cu cel mai bun time alignment disponibil !

  3. Foarte tare articolul!!!
    O intrebare as avea: buretele cofrat folosit in studiouri, cel de 2 cm grosime, se poate utiliza pentru o usa auto, mai exact intre tabla intermediara si fata de usa?Multumesc

  4. Sub nici o forma burete de studio pentru ca nu rezista la umiditate. In timp va mucefai si se va macina. Merge folosit acel burete ce se foloseste pentru izolarea tevilor de apa. Se gaseste la Bricostore, Obi…sub forma de role la diverse grosimi si costa nimica toata ! Se poate folosi insa doar pe tabla exterioara (eu am de 4 ani lipit cu prenlandez si arata ca in prima zi). Intre scheletul usii si fata de plastic merge vata minerala sau dynamat pentru ca se muleaza usor pe formele neregulate !

  5. Am si eu o intrebare: daca dau cu vopsea insonorizanta cauciucata pe tabla exterioara si pun vata minerala intre scheletul usii si fata de plastic obtin un rezultat cat de cat acceptabil sau e degeaba?

  6. O intrebare as avea,,, avand in vedere ca difuzoarele din usi sunt „fata in fata” adica bat unul sprea altul (de cele mai multe ori direct) nu ar fi recomandat ca ele sa lucreze in antifaza si nu unul contra celuilalt?

    • Nu e chiar asa simplu. In realitate nu e nici in faza, nici in antifaza ci in pozitii intermediare…de aceea doar cu o unitate desteapta cu aliniere temporala se poate prin intarzieri face focusul corect. De obicei difuzoarele de midbass le-am nimerit mai bine in faza decat in antifaza dupa care am reglat din alinierea temporala restul !

  7. buna, Adi ma numesc un prieten al unei cunostinte de ale tale din Oradea (Ovi), sunt si eu la punctul de a monta 2 midbasi 16.5cm in portiera, nu stiu cum sa fac? aplica?, toata usa facuta? masina e un banal Logan, daca nu deranjez as putea sa te intreb in privat unele detali, stima!

    • Salut. Trimite o poza cu fata de usa desfacuta in care sa se vada si spatele acesteia, si partea de tabla pe care este fixata. In principiu, fixarea difuzoarelor trebuie facuta de partea metalica mai rigida, nu pe fata de plastic care intra in rezonanta !

      PS : Salutari lui Ovidiu !

  8. Salut. Am nevoie de ajutor pentru ca m-am zapacit de tot la cat am cautat pe net.. am un vw bora , recent luata si pe ea am deja montat un amplificator JBL GTO 4000 pe care cred ca as vrea sa il pastrez . De tunul de bass , boxe , mp3 player nu sunt multumit. In capul meu e asa.. sa iau 4 boxe midbass , sper sa nu gresesc , pt portiere si as vrea sa gauresc si la luneta sa montez si acolo 2 difuzoare. Dar nu stiu cum sa fac..mi-ar trebui 6 ch ? Ce casetofon mi-ai recomanda sau dvd .. bineinteles si tun de bass pt amplificatorul care il am.. E mult de scris , sunt din Galati , unde as putea gasi cineva care monteaza specializat sau priceput sa imi recomande si ce sa cumpar sa nu dau bani doar de frumusete .. Multumesc.

Dă-i un răspuns lui Marian Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.