Introducere:

Cativa ani in urma eram macinat de intrebarea: “Ce pot sa fac ca muzica pe care o ascult sa sune mai analog?”. De aici a venit ideea sa imi fac un sistem cap coada bazat pe lampi. Asa am ajuns la DAC-ul MHDT Havana si amplificatorul de casti WooAudio WA6SE.

WooAudio este un producator american cu sediul in New York. La inceput, Jack Wu si tatal sau faceau amplificatoare integrate si preamplificatoare pe lampi. Au avut si o tentativa de a face boxe. De asemenea, au zis sa incerce si in partea mai personala a ascultarii muzicii – in casti, in prezent fabricand amplificatoare pe casti dinamice si electrostatice.

Dupa cateva shimburi de mesaje intre mine si Jack am ramas de comun acord ca WA6SE este exact ceea ce  mi-am dorit. Un amplificator total pe lampi, cu sursa de alimentare separata si cu o putere generoasa ce poate amplifica usor omaje mici, cat si cele de 600 de ohmi, putere destula pentru orice casca dinamica.

Am fost placut surpins cand l-am primit, amplificatorul impreuna cu sursa cantareau aproximativ 11Kg, construit din aluminiu solid si dand o impresie de profesionalism si dedicatie.

Modelul despre care voi vorbi, adica WA6SE, este doar amplificator de casti, neavand iesiri de preamplificator, dotat cu doua intrari analog si cu doua iesiri de casti de 6.5mm: una pentru casti de impedanta joasa (Low gain) si una pentru impedante ridicate (High Gain).

Acest amplificator este dotat cu toate upgrade-urile de pe site-ul WooAudio si chiar avand cateva care nu apar acolo, ca de exemplu posibil cel mai bun rectificator pentru el, adica Emission Labs 5U4G Mesh Plate, in valoare de 250 USD bucata, plus cateva lampi de putere 6FD7 (au cel mai ridicat gain), 6EW7 si o pereche 6DE7, pretul total al aparatului ridicandu-se la 2500 USD. Varianta stoc poate fi achizitionata la pretul de 1050 USD.

Componentele interne au fost selectate cu mare atentie, amplificatorul fiind bazat pe triode duble plus un rectificator, condensatori Black Gates pe partea de filtrare semnal, cat si la sursa de alimentare, rezistente din carbon, potentiometru de volum stepped DACT CT-2, socket-uri din teflon pentru un contact cat mai bun cu lampile si 3 transformatoare facute la comanda dupa specificatiile necesare. Un alt lucru foarte important si rar intalnit – point-to-point wiring, tot circuitul intern fiind lipit prin cabluri scurte de cupru de puritate 6N (9.99999 %), practic neavand o placa de baza, distanta semnalului parcurs fiind redus cat mai mult posibil.

De remarcat este si faptul ca WA6SE a raspuns foarte bine si dupa schimbarea unor cabluri interconect si de alimentare in sistemul acustic. Se recomanda cablurile de alimentare folosite mai mult in preamplificatoare. Cele prea subtiri ca cele pentru surse, DAC-uri nu sunt recomandate, dar si nici cele pentru amplificatoare de putere. Un Wireworld Electra a adus schimbari pozitive fata de un MHDT Power Cord Basic, pe care le-am distins destul de usor dupa un blind test. Interconectii bazati pe cupru OCC de puritate ridicata sunt recomandabili, aducand inca un mic plus de sunet analogic. Schimbarea cablurilor sau a sursei este usor oglindita in amprenta sonora al amplificatorului.

Acum putin despre specificatii:

  • Headphones impedance : 8-600 Ohms
  • Input impedance: 100 Kilo-Ohms
  • Frequency response: 15 Hz – 40 KHz, -3dB
  • Power output <= 1 watt
  • Signal/Noise: 93 dB
  • THD: <= 0.3%
  • Voltage: AC 110/220 V, 50/60 Hz
  • External dimension (each unit): 6″(H), 5½(W), 13″(D)
  • Weight: AMP 12 lbs, PSU 10 lbs

Standard Features:

  • Point-to-Point wiring
  • One 5AR4 [PDF] rectifier tube. Direct substitute: 5U4G
  • Two 6DE7 / 6EW7 [PDF] drive/power tubes
  • Pseudo-dual power supply
  • All tubes. No semi-conductors in the entire circuitry
  • High and low impedance headphones outputs
  • ¼” headphone jack
  • 2 RCA inputs with a input source switch
  • Individual filter choke per channel
  • 80 watts specially made toroidal power transformer.
  • Full aluminum die-cast chassis, alodinze finished
  • Whole aluminum volume knob and power switch button
  • Gold-plate RCA
  • Alps potentiometer and power switch
  • Dale and Vishay high precision resistors
  • Teflon wires

Testele au fost facute pe o gama larga de casti, cele care au iesit in evidenta au fost Sennheiser HD800, HD650, Grado RS-1i si Beyerdynamic  T1.

Muzica ascultata a fost:

The Beatles – Here Comes The Sun (Remasterizare Stereo)
The Beatles – Rocky Raccoon (Remasterizare Stereo)
Samantha Crain – Songs In The Night
Led Zeppelin – Kashmir (Remasterizare)
The Doors – Unknown Soldier  (Remasterizare)
No Doubt – Hella Good
Zdob si Zdub – Моя Цыганская (Cover rusesc)
Epica – Sensorium
Eluveitie – Omnos
Katie Melua – In My Secret Life

Caracterul sonor al WA6SE:

Daca aveti impresia ca muzica voastra suna prea “digital” si ca ii lipseste “muza”, atunci ar trebui sa trageti cu ochiul la acest amplificator minunat.

Sunetul nu are nici dram de stridenta cu lampile selectate, suna cald, calm pe muzica usoara si dinamic pe muzica mai rapida. Sunetul dulce si carnos, pe inregistrarile vechi gen Beatles, Led Zeppelin si The Doors, se poate distinge usor hiss-ul inregistrarii, insa nu este asa deranajt ca pe amplificatoatele bazate pe tranzistori. Este moale, parca iti mangaie urechea. Tobele cat si chitarele suna mai real si mai natural, sunetul avand un decay ceva mai lung si mai melancolic, muzica avand tendinta de greutate si volum si o dinamica impresionanta in acelasi timp.

Pe Beatles de exemplu, lovitura tobelor provoaca emotii greu de descris prin cuvinte, mediile sunt bine definite, vocea nu are acel tiuit usor, insa are o intonatie si o expresivitate de nedescris. Am observat ca WA6SE se preteaza cel mai bine la muzica veche si instrumentala. Face minuni pe genurile orchestrale, clasice, rock sau jazz, insa ramane in urma pe genuri noi muzicale: electronica si toate ramurile ei.

Pe “No Doubt”, bass-ul este autoritar cu o lovitura bine accentuata si precisa. Iti da impresia ca nu este auzit cu urechea, ci cu tot corpul. Interesant este ca, desi amplificatorul avand distorsiunea placuta de lampa, in momentele aglomerate nu gatuie muzica si reuseste cu brio sa amenajeze in aer toate instrumentele, fiecare plutind in propriul spatiu, nefiind afectat detaliul.

Pe cover-ul nou semnat Zdob si Zdub exista momente de completa silentiozitate care trec imediat la un volum ridicat al vocii solistului,. Trecerea este rapida si aduce un aer presat, puternic, ce loveste destul, dar nu deranjeaza, ba chiar aduce mereu zambetul pe fata. Piesa are pasaje aglomerate si dinamice la final, lucrul interesant fiind faptul ca nu pot distinge niciodata dimensiunea scenei, aceasta fiind larga, disparand treptat. Pe tranzistori in shimb, disting cu usurinta pana unde zboara sunetul si unde se opreste, distanta parcursa fiind calculata mai usor.  Pentru iubitorii de muzica veche acest amplificator este un deliciu.

In serile reci si intunecate m-au incalzit lampile la propriu si la figurat. Culoarea luminii emanate, caldura si un pahar de cognac mai vechi dau senzatia de vintage si  satisfactie enorma. Stiu, sunt putin melancolic, dar exact asa suna si amplificatorul.

Muzica folk-simfonica, cu elemente de metal, a celor de la Epica si Eluveitie, este dinamica, insa amplificatorul o reda fara raguseala. Unele amplificatoare pe tranzistori mai rasarite se apropie usor de acest sunet analogic, insa magia triodelor duble nu poate fi reprodusa in totalitate, rectificatorul adaugand si el un strop de magie. Rectificatoarele de tip 5U4/5R4/5AR4 au un sunet imprumutat de la venerabilele 300B.

Detaliul in acest amplificator nu are de suferit, macrodetaliile fiind prezente din plin, iar microdetaliile pe alocuri pierzandu-se, insa nu cele mai importante. Aici un rol il joaca si distorsiunea armonica a lampilor.

Scena este destul de larga, de apreciat fiind disparitia ei, iar daca inchidem ochii, putem jura ca nu ascultam muzica la casti, ci la un sistem high-end de cel putin cateva ori mai scump, pe boxe.

Lampile!

O sa va relatez pe scurt si impresia mea lasata de lampile folosite.

Lampile de putere:

6DE7 sunt lampile stoc cu cel mai mic soundstage, avand un sunet dinamic, rapid, scena si detaliile putin ascunse, de apreciat fiind si bass-ul bine conturat. Este o lampa buna pe rock, concerte live si muzica aglomerata.

6EW7 sunt lampile oferite ca upgrade pe site-ul oficial WooAudio, acestea fiind aproape opusul 6DE7, avand un soundstage aproape dublu, scena foarte larga, microdetalii mai bune, insa pierde putin pe bass, dinamica, viteza, punch si atac. Este posibil sa fie cea mai buna lampa pe clasica si jazz.

6FD7  – preferatele mele – sunt practic fructul amestecului dintre 6DE7 si 6EW7. Lampile au viteza, atac-ul si bass-ul lampii 6DE7 si microdetaliile, scena si soundstage-ul lampii 6EW7.  Lampa 6FD7 chiar are o putere de aproximativ  1.7 ori mai mare decat celelalte doua si un gain mai ridicat (lampa preferata pe aproape toate genurile musicale). Unicul minus este ca, cu aceste lampi, WA6SE se incalzeste mai repede si mai tare, lampile consumand mai mult curent din rectificator, stresand condensatorii si transformatoarele.

Rectificatoarele:

5AR4, rectificatorul stoc produs de Philco, are un sunet putin plat, mai sibilant decat mi-ar placea, suna “mic” si este inestetic, emandand aproape zero lumina. Suna decent, dar se poate mult mai bine.

5U4, produs de Sovtek, are caracteristici mai bune, este mai inalt si platanele sunt mai largi, posibil acest lucru contribuind la un soudstage mai larg si ceva mai dinamic, insa iarasi sibilanta este prezenta si putin deranjanta.

5U4G, produs de Tung-Sol in anii ’70. Complet alta mancare de peste! Dinamica, bass, detaliu, soundstage, nici urma de sibilanta, bass usor necontrolat pe unele piese si sunet mai extins pe orizontala decat pe verticala.

274B Sophia Princess Mesh Plate, produs de Sophia Electric. Pana la acest moment, cel mai bun rectificator si cel mai mare ca dimensiune. Ofera cel mai larg soundstage si scena, un detaliu nemaipomenit, insa sunetul devine mai uscat, lipsit de substanta, SolidState sounding, cu inalte mai accentuate si bass usor mai slab. Sa nu credeti ca este un rectificator prost – ba din contra – este bun, dar are si minusuri; cu siguranta nu va fi pentru fiecare. Exceleaza pe muzica usoara si nu il recomand pe muzica moderna. Pe casti “intunecate” sau “calde” este o alegere perfecta; Sennheiser HD650 are o sinergie aparte cu aceasta lampa.

5U4G Mesh Plate, produs de cehii de la Emission Labs (EML). Cea mai dinamica si cea mai romantica lampa din punctul meu de vedere. Chiar daca se produce si in prezent, nu are acel sunet modern care il are Sophia Pricess. 5U4G Mesh Plate are un sunet complet vintage, cu bass adanc si clar definit, media excelenta si inaltele mai calme, nederanjand urechea cum o face ” printesa Sofia”, 5AR4 sau 5U4. Este practic “Sofia” pe steroizi. Suna excelent pe casti mai bright si mai neutre. HD800, cat si T1 prind viata cu aceasta lampa, exceland pe orice gen muzical.

Concluzii:

Si ca sa inchei acest review, pot sa va spun ca WA6SE este excelent pe cateva genuri  de muzica, in special cel vechi si instrumental. Din pacate, nu prea se impaca cu muzica creata la calculator sau sintetizator, nici cu muzica mai noua: POP si R&B. Amplificatorul are un tempo ceva mai lent si un decay mai lung, de parca ti-ar canta formatia in fata, in acelasi timp avand un soundstage 3D, aproape la fel de bun ca cel al tranzistoarelor. Pretul modelului “max-ed” este piperat, insa aduce multe in plus fata de modelul stoc, sunetul putand fi usor tunat dupa dorintele ascultatorului si dupa castile ascultata. Pe HD800 si T1 am preferat EML 5U4G si 6FD7, iar pe Grado Tung-Sol 5U4G si 6DE7.

Modelul stoc ofera apoximativ 70% din sunetul modelului upgradat la maxim, asa ca recomand aceasta varianta, pe viitor lampile putand fi schimbate cu unele mai bune.

Pro:

–          Naturalete, dinamica, armonie, media remarcabila
–          2 iesiri (L si H), 2 intrari, sursa de alimentare separata
–          Schimbare usoara a amprentei sonore in fuctie de lampile folosite
–          Design si calitatea constructiei fara compromis
–          Excelent pe orice tip de casti, fie ele sibilante, calde sau intunecate
–          Raport pret/calitate foarte bun, concurenta amplificatoarelor pe lampi hi-end ramanand in urma.

Contra:

–          Lampile bune sunt rare si scumpe, avand un ciclu de viata limitat
–          Trebuie tinut intr-un loc bine aerisit, transformatoarele si lampile incalzindu-se mult.
–          Microdetaliile date mai in spate, inaltele mai putin accentuate.
–          Muzica noua, moderna, nu se impaca atat de bine datorita decay-ului lung si vitezei reduse.