Update 06.02.2012:

A trecut mai bine de un an de cand am scris acest ghid pentru sisteme multicanal si a venit momentul reactualizarii acestuia. Piata sistemelor multicanal este mult mai dinamica si mai efervescenta decat cea dedicata sistemelor stereo si in ultimul an majoritatea producatorilor au schimbat generatiile de receivere, au aparut dotari noi, iar oferta este mai diversificata ca niciodata. Nu in ultimul rand, update-ul va ingloba si experienta noastra acumulata in ultimul an, timp in care am testat peste 20 de modele de receivere pe diverse sisteme de boxe.

La un moment dat, cei mai multi dintre noi se satura de sistemele audio “de PC” sau de sistemele de tip Home Theater care se gasesc in orice supermarket / hypermarket. Dincolo de aceste sisteme care se aud mediocru si au specificatii fanteziste exista o clasa superioara. Clasa compusa din incinte acustice pasive (boxe pasive) amplificate individual de catre un receiver dedicat. Despre aceasta clasa de produse vom vorbi in cele ce urmeaza.

Trebuie retinut un anume aspect: nu prea se poate face un sistem 5.1 de calitate cu mai putin de 1000€. In acest buget sunt incluse 5/7 boxe, 1 subwoofer , 1 receiver, cabluri de alimentare, cabluri de boxe ( de exemplu: AVR Yamaha 571/ Denon 1612  si setul de boxe Magnat Monitor Supreme 1000/200/250 cu subwooferul 201A). In clasa de pret imediat urmatoare sunt oferte pentru pachete 5.0 foarte interesante, cum ar fi seriile Dali Zensor, Magnat Quantum, Monitor Audio BX/M si lista ramane deschisa. Daca nu aveti acest buget, incep compromisurile si / sau loteria second-hand. De aceea va recomand sa nu va apucati de acest proiect fara sa dispuneti de acest buget minim.

ALEGEREA RECEIVERULUI:
Incep analiza componentelor sistemului multicanal cu receiverul sau AVR-ul, cum este prescurtat in majoritatea magazinelor.

In acest moment, un receiver trebuie sa aiba urmatoarele dotari importante :


-decodari HD Audio specifice formatului Blu-ray, adica DTS-HD Master Audio si DolbyTrueHD. Acestea sunt formate multicanal complet necomprimate (lossless, 48kHz/24bit, 96 kHz/24bit sau 192kHz/24bit) si sunt practic standard pe toate filmele noi de pe discurile Blu-ray.

-cat mai multe HDMI IN/OUT (3-4 IN si 1 OUT sunt absolut  necesare), multi dintre noi avem televiziune HD, PlayStation , un player HD si eventual PC-ul, conectate prin HDMI la TV. Daca in viitor va ganditi sa achizitionati un proiector, este obligatoriu sa va orientati catre un receiver cu doua HDMI-out, in acest fel veti avea posibilitatea sa urmariti filmele pe televizor sau pe ecranul de proiectie dupa cum doriti.

-amplificare pe 5/7 canale. De preferat pe 7 canale, sunt din ce in ce mai multe filme HD care vin cu sunet 7.1. Chiar daca nu aveti o incapere suficient de mare pentru a pozitiona un sistem cu 7 incinte (20mp sau mai mult), e util sa aveti aceasta optiune pentru un viitor upgrade. Configuratii de tip 9.2, 11.2 se adreseaza in principal userilor mai avansati si care dispun de o camera dedicata unui astfel de sistem.

-este necesar ca receiverul sa fie capabil sa extraga sunetul din HDMI (toti marii producatori au introdus la modelele 2011 si 2012 aceasta optiune). E foarte important, mai ales in cazul in care folositi PC-ul ca player. Folosind o placa video cu HDMI nativ, din seriile Radeon HD5xxx-7xxx, se poate face passthrough la semnal DTS-HD Master Audio sau DolbyTrueHD cu cablu HDMI 1.3 din PC direct in AVR. Practic puteti sa redati discuri sau imagini Blu-ray direct din PC printr-un singur cablu. Pentru imagini Blu-ray 1/1 recomand “Arcsoft TotalMedia Theater 5” sau “Power DVD11 Ultra”.

-este de preferat ca AVR-ul sa aiba  noul standard HDMI 1.4 pentru a putea suporta si noile formate Blu-ray 3D. Trebuie inteles ca un receiver de calitate are o viata indelungata si intelept este ca in momentul achizitiei sa aiba “la zi” tot ceea ce se gaseste mai nou pe piata in acel moment. Dupa cum bine am anticipat in urma cu un an, televizoarele 3D sunt din ce in ce mai populare si va recomand ca receiverul pe care-l achizitionati sa fie compatibil cu acest standard. Sunt producatori de receivere precum NAD care ofera modele cu design modular. Acest tip de design ofera posibilitatea de a cumpara doar un modul separat in cazul in care apare un nou standard audio/video pe piata si astfel evitati o cheltuiala suplimentara cu achizitia unui receiver complet nou.

-sistem de autocalibrare cu microfon. Majoritatea producatorilor ofera de la un anumit nivel de pret aceasta optiune. In majoritatea cazurilor in care am folosit-o a dat rezultate bune. Pentru cei mai pretentiosi si experimentati reprezinta o excelenta baza de plecare pentru un “tunning” fin al sistemului. Cel mai performant sistem de calibrare pe care l-am intalnit in testele noastre a fost ARC-ul de la Anthem MRX500, fiind totodata si cel mai complicat de folosit. Sisteme simple si eficiente au fost YPAO de la Yamaha si Audyssey de la Onkyo si Denon (cu rezultate mai precise la Onkyo).

Pe langa aceste dotari aproape obligatorii in ziua de azi, fiecare producator ofera mai mult sau mai putin in functie de model. Mai jos este o lista de dotari mai putin importante, dar care in anumite cazuri particulare pot deveni esentiale in utilizarea receiverului:

- multi producatori ofera doua telecomenzi, dintre care una dedicata pentru asa numita “zona 2 si/sau zona 3”. Receiverele capabile de set-up-uri multizona pot alimenta in mod simultan un sistem HT 5.1/7.1 intr-o camera si alte doua boxe amplasate intr-o alta camera. Acestea se pot conecta la AVR si folosi ca sistem stereo, independent de activitatile desfasurate in acel moment cu sistemul multicanal. Cantariti bine inainte de a da o suma suplimentara pe aceasta optiune, este destul de rar folosita.

- video upscaling din semnal SD la rezolutia 1080p sau din 1080p la rezolutia 4k. Daca prima varianta este o functie utila, dar mult supra-apreciata, upscaling-ul la rezolutie 4k este complet inutila in acest moment. Proiectoarele si display-urile 4k sunt extrem de putine si se vand la preturi exorbitante, iar evolutia pietei spre aceasta directie va fi una destul de lenta. Continutul 4k nativ lipseste cu desavarsire, suportul pentru un astfel de continut este si el problematic in acest moment.

Dotari care mi-au atras atentia in ultimul an au fost:

- AirPlay este un protocol Apple care permite redarea fisierelor audio wireless din orice device Apple care are IOS 4.2 sau mai nou si din computere care ruleaza iTunes. Mai pe scurt spus, stam pe canapea si folosim iPad-ul pe post de player in cel mai simplu mod cu putinta :). Receiverele Denon de la modelul AVR-1912 in sus beneficiaza de Apple AirPlay.

-Android si Apple Remote Control: majoritatea producatorilor mari de receivere ofera in mod gratuit aplicatii de remote control pentru terminalele Android si Apple. Acestea va transforma practic telefonul mobil sau tableta intr-o telecomanda completa. Am folosit aceste softuri cu receivere Yamaha si Onkyo, sunt usor de utilizat si au o grafica deosebita.

-Dolby Volume: Permite utilizatorilor să menţină un volum constant in momentul schimbarii canalelor / programelor TV, chiar daca acestea au un nivel diferit al volumului. Foarte utila daca folositi receiverul in combinatie cu un media-box HD de la providerii de cablu. Multe dintre canalele tv au variatii mari de volum.

-Audio Return Channel (ARC): Acesta funtie permite unui televizor sa transmita semnal audio catre un receiver AV folosind un singur cablu HDMI, crescand astfel flexibilitatea sistemul si eliminand necesitatea unei conexiuni via SPDIF. Avantajele si modul de funtionare ale ARC-ului se pot vedea clar in schema de mai jos. Este foarte util daca folositi media-player-ul integrat in TV. Este compatibil numai cu standardul HDMI 1.4 (aveti nevoie de un cablu HDMI 1.4, altfel nu va funtiona, chiar daca receiverul si televizorul au aceasta functie).

Trebuie retinut ca regula, un AVR nu se compara la calitatea sunetului stereo cu un sistem dedicat aflat la acelasi nivel de pret. Ca sa fac o comparatie aproximativa, un AVR de 4000Ron poate suna la fel de bine ca un amplificator stereo de 1000Ron. Evident ca diferenta de pret se traduce in DAC-uri, amplificare multicanal, microfon de reglaj, conectica, 1-2 telecomenzi, etc.
Nu exista receiver perfect, indiferent de clasa de pret la care ne raportam, in acest moment putand gasi oferte interesante in zona de pret 400€-600€, de la marii producatori Denon, Onkyo, Harman Kardon, NAD, Yamaha, Marantz, Sony sau Pioneer (exista si o clasa premium, unde producatori ca Anthem, Arcam, Primare sau Rotel ofera produse de foarte buna calitate la preturi pe masura).

Din ceea ce am ascultat si testat eu in ultimul timp, un sistem 5.1 sau 5.0 la un buget acceptabil se poate compune din:
-AVR Yamaha 571 si Denon 1612 sunt cele mai complete solutii entry in momentul scrierii acestui articol.  Nu as recomanda nimic sub specificatiile acestor modele. Desi detin Onkyo (sunt oarecum fan al acestei firme), consider ca Yamaha si Denon au modele ceva mai reusite in partea de jos a listei de preturi. Onkyo va recomand de la modelul TX-NR609 in sus.

Cele recomandate mai sus sunt modele entry, la preturi acceptabile si cu tot ceea ce este necesar pentru alcatuirea unui sistem 5.1/7.1 cu buget mai mic. De aici in sus, cerul este limita. Sa aveti totusi in vedere modelul Onkyo 809 si receiverele din seria Advantage de la Yamaha, pentru un set-up HT care presteaza remarcabil si pe partea de stereo. De asemenea, am mari asteptari de la noile modele LX de la Pioneer, am ascultat mai vechile LX83/53 si nu am fost dezamagit nicio secunda. Nu va asteptati ca un AVR de 400€ sa aiba conectica la zi, toate decodarile necesare, si sa fie deosebit de bun ca si amplificator stereo, pentru ca tehnic nu se poate.

Specificatiile despre puterea receiverelor trebuie luate cu rezerve in cazul in care comparati firme diferite. Fiecare producator are propriul standard, si de aici exista rezultate complet diferite; in unele cazuri, se declara puterea maxima de care e capabil receiverul cu un singur canal in functiune, in alte cazuri se declara puterea maxima de care e capabil receiverul simultan pe cele 5/7 canale .

Mai sunt si alte diferente, unii producatori dau puterea maxima la THD 0.1% sau mai putin, iar altii o dau la 0.5% sau chiar mai mult. Este posibil ca producatorul sa declare o putere de 7x100W pentru ca a introdus in el integrate care pot oferi acea putere, dar a “uitat” sa integreze si un traf/sursa capabila sa dea curentul necesar pentru asta. Sfatul meu este sa evitati alegerea AVR-ului in functie de puterea declarata.

ALEGEREA BOXELOR:
Dupa alegerea receiverului, urmatorul pas este alegerea boxelor. Criteriul principal este camera in care vor fi amplasate, si evident, locul unde doriti sa le pozitionati.

Pentru ca cei mai multi dintre noi locuiesc la bloc, iar camera in care se doreste instalarea unui sistem multicanal va avea in cel mai bun caz 20mp, recomand bookshelf-uri (boxe de raft). Boxe mari si scumpe de tip standfloor au toate sansele sa sune prost intr-o camera mica, inghesuite in colturi sau lipite de ziduri. O boxa buna, plasata intr-un colt al unei camere cu pereti de beton, se va transforma intr-un subwoofer de proasta calitate.
De asemenea, recomand boxe cu bass reflex pe fata, teoretic in camere mici suna mai bine decat cele cu bass reflex pe spate, pentru ca nu sunt atat de pretentioase cu distanta ramasa  intre spatele incintei si perete. Aceasta recomandare trebuie luata cu anumite rezerve,  am auzit o pereche de bookshelf-uri Elac cu bass reflex spate care sunau impecabil la 10 cm de perete. Incinta trebuie amplasata in asa fel incat sa aiba un minim de spatiu in jurul ei, nu inghesuiti boxele printre piesele de mobilier sau intre canapele pentru ca rezultatul va fi dezamagitor.

Boxele se vor alege dupa urmatoarele criterii :
-2 x boxe front, de preferat bookshelf-uri mari sau standfloor. Acestea sunt boxele care impreuna cu boxa centrala “duc greul” in filme. Trebuie sa fie de calitate cat mai buna, pentru ca pe muzica stereo sunt singurele care conteaza.
-1 x boxa centru. Aceasta boxa este foarte importanta atunci cand urmarim filme, si mai putin importanta atunci cand ascultam muzica (la muzica stereo pur si simplu nu conteaza, iar in filme prin ea se aud vocile si centrul actiunii); se recomanda sa fie din aceeasi serie cu fronturile. Si cum acestea presupunem ca sunt de calitate, va fi si boxa centru scumpa si buna… In cazul in care doriti sa ascultati concerte in format Blu-ray inregistrate special cu sunet DTS-HD sau DolbyTrueHD, importanta centrului creste foarte mult, acesta devine cel putin la fel de important ca boxele front!
-2 sau 4 x surround. De preferat bookshelf-uri mici sau boxe surround sealed cabinet (incinte inchise), care sunt speciale pentru prinderea pe perete. Importanta lor este mai mica in filme si inexistenta in caz de auditie stereo.

Nu faceti rabat la calitatea AVR-ului si a boxelor front/centru. De acolo va veni covarsitoarea experienta pozitiva sau negativa a sistemului creat, si multi dintre noi dorim o calitate peste medie in momentul in care ascultam muzica preferata sau urmarim un film bun.

Muzica, cu mici exceptii, este inregistrata stereo, si din acest motiv recomand, inclusiv pe sistemele multicanal, sa ascultati folosind doar boxele front. Exista receivere care au un mod dedicat de amplificare stereo (“pure direct” la Yamaha, “pure audio” la Onkyo), acesta eliminand orice fel de EQ sau alta interventie asupra inregistrarii originale. Va recomand sa-l folositi, aducand in multe cazuri un plus de calitate si transparenta. Evitati sa ascultati muzica inregistrata pe doua canale (2.0 stereo, formatul clasic de CD-audio) utilizand functii de tipul “5 channel stereo” sau altele asemanatoare.

Recomandarile mele pentru boxe de buget sunt seriile Wharfedale Vardus, Magnat Monitor Supreme si Monitor Audio M. Sunt boxe relativ accesibile si usor de “condus” de catre AVR-uri.
Pentru bugete mai mari avem deja Dali cu seria Zensor, Wharfedale Diamond (9. si 10.), Paradigm Monitor, KEF C1, Monitor Audio Bronze si Silver, Heco, Tannoy Mercury, Elac (50 si 60), PSB New Image sau Focal (700), ca sa enumar doar cativa dintre numerosii producatori cu oferte in acest segment.

Evident ca se pot face si alte combinatii de AVR-uri si boxe, dar ceea ce va recomand sunt set-up-uri experimentate mai mult sau mai putin in decursul timpului de mine. Va rog sa nu luati “ad literam” recomandarile mele, ele sunt doar pentru a va da niste idei in cautarile voastre. Evident, nu am ascultat toate combinatiile de boxe si AVR-uri, si e foarte probabil ca sinergia perfecta amplificare-incinta sa-mi fie necunoscuta.


ALEGEREA SUBWOOFERULUI:
Si am ajuns si la ultima incinta acustica de pe lista de cumparaturi, si anume subwooferul.
In cazul in care aveti o camera mai mare si niste boxe front mari si de calitate foarte buna, nu este absolut necesar sa-l achizitionati. Exista posibilitatea setarii din AVR a canalului LFE (low frequency) catre boxele front. Aici intervin doua probleme: boxele front trebuie sa fie capabile sa reproduca un bass consistent, si receiverul trebuie sa fie suficient de puternic pentru a fi capabil sa furnizeze curentul suplimentar necesar pentru reproducerea acestor frecvente joase.

Daca va decideti ca aveti nevoie de un subwoofer, cumparati unul activ (cu amplificare proprie) si nu unul pasiv, pentru ca 99% din AVR-urile de pe piata au doar iesire preamplificata de subwoofer.
Subwooferul este mult mai usor de amplasat, fiind omnidirectional. Daca aveti spatiu suficient, testati mai multe pozitionari ale acestuia, iar daca nu aveti loc, se poate amplasa “unde intra”, de preferat nu in coltul camerei.

Pentru cei care doresc un subwoofer de dimensiuni compacte, capabil de un bass percutant, cu atac foarte bun, le recomand modelul REL T5. In cadrul testului cu pachetul Dali Zensor 5.0 am ramas impresionati de aceasta “mica bestie”.

AMPLASAREA BOXELOR:
Amplasarea se va face respectand cat mai mult cu putinta specificatiile DolbyLabs. In schema de la Dolby se poate vedea exact care este pozitionarea ideala a boxelor in camera dvs.
Pentru o camera normala, cu dimensiunea de pana la 25mp cum avem majoritatea dintre noi, eu recomand un sistem 5.1. Amplasarea boxelor trebuie facuta respectand pe tot posibilul instructiunile din schema de mai jos:


Pentru camere de peste 25 mp un sistem cu 7 incinte este de preferat. Aici sunetul va avea suficient loc de desfasurare si cele 2 boxe suplimentare au spatiul necesar sa isi faca simtita prezenta. Amplasarea in spatiu nu difera foarte mult, dupa cum se observa si in schema de mai jos.

Cablurile de boxe (de la AVR la boxe) trebuie sa fie de calitate buna (cupru OFC, oxygen free copper), dar ATENTIE!!, nu cheltuiti averi pe asa ceva. Recomand sa fie luate cu rezerve toate afirmatiile “ audiofile” cum ca un cablu de boxe merita mai mult de 3€-5€ metrul, mai ales ca avem in discutie un sistem multicanal. Cablarea corecta a unui sistem stereo de anvergura este o cu totul alta discutie, subiectul nu-si are locul in acest ghid.
Recomand sa luati cabluri pentru boxele front si centru de lungime egala. Recomand acelasi lucru pentru cablul boxelor surround (sa fie de lungime egala intre ele, NU cu cele front).

In cazul in care vreti sa vizionati filme direct de pe PC/Laptop trebuie retinut ca DTS-HD MA si DolbyTrueHD pot face bitstream numai prin interfata HDMI 1.3 si numai cu hardware-ul necesar. Pe SPDIF nu se poate scoate sunet HD, aceasta interfata neavand suficienta latime de banda. Exista si varianta achizitionarii unei placi de sunet cu HDMI out (Xonar HDAV sau Auzentech Theater HD), dar acestea sunt atat de scumpe, incat mai bine upgradati placa video si impuscati doi iepuri dintr-o lovitura. Daca nu aveti hardware-ul necesar, setati passthrough prin SPDIF si conectati PC-ul la AVR cu un cablu coaxial/optic pentru audio si un cablu HDMI (cu adaptor DVI-HDMI la placa video) pentru partea de imagine. Din pacate, in acest fel va veti bucura numai de sunet DolbyDigital sau DTS.

In acest moment, bistreaming de semnal audio hd din pc se poate scoate cu urmatorul hardware:

Trebuie retinut ca in domeniul audio gusturile si perceptia sunetului difera de la om la om. Ceea ce pentru unii este “the ultimate sound”, pentru altii e inacceptabil. Din acest motiv, nu luati acest tutorial ca pe o referinta absoluta, el se vrea doar un punct de plecare intr-o aventura care poate dura luni de zile.

Cea mai sigura varianta este sa alegeti un AVR care corespunde bugetului si dorintelor voastre, si cu el in brate sa vizitati showroom-urile magazinelor de boxe in cautarea potrivirii perfecte amplificare / boxe. Din pacate, in Romania chestia asta poate intra usor la categoria SportExtrem, la cat de rare sunt locurile unde se poate face acest lucru.

Sistemul multicanal personal este compus din:
-Receiver Yamaha RX-A1020
-front Dynaudio Focus 160 (amplificate separat cu un power-amplifier Creek Destiny).
-centru Dynaudio Focus 210 C.
-surround Dynaudio Excite X12.
-subwoofer REL 328

Acestea fiind spuse, astept cu interes intrebarile si opiniile voastre si va urez vizionare/auditie placuta!