M2TECH:

Producatorul peninsular a venit la Munchen cu doua noutati interesante. Daca mini-convertorul USB HiFace Dac este  deja disponibil pe site-ul oficial si anuntat de mai multe publicatii, in schimb amplificatorul de casti Marley a fost o noutate absoluta, sunt convins ca am vazut un prototip (arata ca unul). Marley este un amplificator de casti cu o iesire standard si una balansata cu 4pini, construit in clasa A. Design-ul respecta linia impusa cu cativa ani in urma de catre  Young si Palmer. Se poate alimenta cu o sursa de curent externa disponibila optional, insa nu va pot da mai multe amanunte despre aceasta deoarece nu era prezenta.

Am ascultat HiFace Dac impreuna cu amplificatorul Marley pe Audeze LCD2 si am ramas foarte placut surprins. Minusculul Dac portocaliu suna foarte convingator, iar amplificatorul  s-a jucat la propriu cu dificilele casti Audeze, singurul sau punct negativ  fiind caldura degajata. Carcasa era destul de fierbinte, aproape ca m-am fript cand am vrut sa-l intorc ca sa-l pozez si cu partea din spate. Nu este un motiv de ingrijorare, ceea ce am vazut la Munchen este doar un produs intr-o anumita faza de dezvoltare, pana la momentul lansarii aceasta problema se poate indrepta complet.

Mi-a placut mult si HiFace Dac, estimez  ca va fi un produs de succes, pretul de aproximativ 200€ fiind unul accesibil si care-i confera un raport pret-calitate bun.

M2Tech Marley (1 of 1)

M2Tech Marley (1 of 1)-2

FOCAL si NAIM:

De cand cei doi producatori de mare traditie au fuzionat, sunt prezenti la expozitiile de specialitate cu un stand comun, asa cum este si normal. Principala atractie a fost bineinteles noua serie Focal Chorus, semnificativ imbunatatita fata de precedenta generatie, concluzie la care am ajuns dupa mai multe auditii cu acest model in diferite configuratii. Piesele high-end de rezistenta au fost Grande Utopia intr-un finish Alb Arctic ce facea piruete in mijlocul standului pe o platforma rotativa (una solida ca boxa are peste 250kg) si un model Diablo Utopia finisat cu foita de aur. Desi nu prea agreez astfel de exercitii de design (vezi parerea mea despre “lingourile” de la Chord), aceste mini Utopia nu aratau rau deloc, fiind o prezenta inedita, pana la urma intr-o expozitie trebuie sa faci un pic de valva.

Naim este un paradox. Desi electronicele lor arata cam la fel de vreo doua decenii si jumatate si numai un ochi avizat le poate deosebi, sub carcasa se afla multe noutati. Imi place faptul ca sunt traditionali si puristi, dar au inteles ca traim intr-o lume “digitala”, intr-o era in care daca nu tii pasul cu timpurile risti sa dispari definitiv. Naim are poate cea mai completa gama de streamere, servere, unitati all-in-one si hard-disk playere de pe piata.

Focal (1 of 1)-3

Focal (1 of 1)-4

Naim (1 of 1)-2

PASS LABS:

Vazusem gama XS doar in poze si am fost foarte bucuros cand am reusit sa ne intalnim pentru prima data la Munchen, erau de mult in vizorul meu. Construite bineinteles in clasa A conform filozofiei lui Nelson Pass si montate intr-o configuratie dual-box pentru fiecare canal, XS 150 sunt o prezenta impresionanta, avand niste dimensiuni ce necesita o nevasta incredibil de intelegatoare :D. Contextul a fost si el unul de vis, un sistem cu monoblocuri Pass Labs XS, boxe Willson Audio Alexia si transport-dac EMM Labs te obliga la o auditie prelungita. Am asteptat cuminte cel putin 15 minute, deoarece in camera vecina era un sistem multicanal McIntosh, iar cei de acolo erau hotarati sa darame hala in care se desfasura expozitia. Intr-un final sistemul a pornit, si aproximativ o jumatate de ora am ascultat aproape fara sa clipesc. O experienta memorabila, unul dintre cele mai bune sisteme prezente si un sunet tipic american, masiv, carnos, greu.

Pass Labs & Willson Audio (1 of 1)-3

Pass Labs & Willson Audio (1 of 1)-6

Pass Labs & Willson Audio (1 of 1)-7

CONSTELLATION:

O firma aparent noua si cu realizari exceptionale, cam asa poate fi caracterizata Constellation Audio la prima vedere. Bineinteles ca lucrurile nu stau asa, chiar deloc. In spatele electronicelor Constellation se afla in acest moment un adevarat dream-team, o echipa de ingineri legendari, cu zeci de ani de activitate in care au fost oamenii de baza din firme de mare traditie. Pentru cunoscator, nume ca John Curl, Bascom King, Peter Madnick,  Demian Martin sau Neal Feay sunt o garantie a calitatii, iar colaborarea dintre ei, sustinuta de o investitie importanta, a avut ca rezultat final ceea ce este Constellation in acest moment.

Sistemul prezentat la Munchen a fost impresionant, fiind unul dintre acele locuri unde intrai si efectiv trebuia sa fii atent sa mai si iesi, altfel riscai sa-ti atraga cineva atentia ca nu esti la tine acasa. Uriasele monoblocuri Centaur erau sub comanda preamplificatorului Virgo si conduceau cu eleganta boxele Tad Reference One. Ca sa va imaginati cat de bune sunt amplificatoarele Centaur, va spun doua lucruri: aceste modele prezente la Munchen nu sunt varful de gama de la Constellation, iar boxele Tad au avut o prestatie semnificativ mai convingatoare pe acestea decat pe extrem de scumpele electronice Tad din standul firmei detinuta de Pioneer. Sa reusesti sa amplifici niste boxe Tad mai bine decat reuseste firma mama cu niste aparate extrem de scumpe si de apreciate, proiectate special pentru asta, este o realizare exceptionala.

Sloganul firmei spune totul, “Constellation, simply light years ahead“.

Constelation (1 of 1)-2

Constelation (1 of 1)-3

Constelation (1 of 1)-4

ATOHM:

Ca sa mai revenim putin cu picioarele pe pamant dupa doua sisteme stelare, splendide si complet inaccesibile noua muritorilor de rand, am sa va povestesc cate ceva despre un loc unde am fost placut surprins, un loc unde orice om interesat de un sistem accesibil trebuia sa arunce o privire. Am intrat in standul Atohm si am ascultat muzica la niste boxe pentru care nu trebuie sa mosteniti averi nemasurate sau sa va vindeti ambii rinichi. Sunetul nu era la nivelul sistemelor de sute de mii de euro prezente, dar oferea satisfactii neasteptate la o frantura de pret. Aflat usor in umbra marilor producatori din hexagon precum Focal, Cabasse sau Triangle, Atohm este o firma cu produse corecte, pozitionate in piata la un pret accesibil.

In stand era prezenta o boxa din seria GT ce era sectionata pentru a fi totul la vedere. Se poate remarca constructia foarte ingrijita, crossoverul complex pentru acest nivel de pret si gura de bass reflex pozitionata in jos, lucru ce aduce avantajul unei pozitionari mai usoare in camera. Finisarea este si ea foarte buna, Atohm fiind din punctul meu de vedere un brand subapreciat, inclusiv in tara noastra.

Athom (1 of 1)

Athom (1 of 1)-2

  AURIS AUDIO:

Este pentru prima data cand am auzit de aceasta firma si desi nu canta muzica, am intrat in standul lor, curios sa ma uit la produsele expuse ce aveau un design cu adevarat deosebit. In timp ce le savuram formele feminine, mi-a cazut privirea catre un banner pe care scria Hand made in Serbia. Am trans adanc aer in piept si am mai privit o data. Da, nu ma inselasem, aceste amplificatoare pe care le vedeti in poze, cu un nivel de finisare demn de cele mai scumpe branduri din lume sunt facute de vecinii nostri sarbi, cei care ar trebui sa fie cu vreo 20 ani in urma noastra datorita stupidului razboi in care au fost implicati. Ei bine, ar fi cazul sa luam notite. Daca nu se vede suficient de bine din poze, va spun ca finish-ul rosu este piele de cea mai buna calitate, cusuta fin si mulata perfect pe corpul solid al electronicelor.

Din pacate nu am putut sa ascult sistemul expus si ulterior timpul nu mi-a permis sa ma mai intorc pentru o auditie, dar se spune de multe ori ca prima impresie conteaza si aceasta a fost una eminamente pozitiva.

Auris (1 of 1)

Auris (1 of 1)-2

PIEGA:

Am ascultat seria Coax de la Piega in mai multe ocazii, in diverse configuratii si pe o multitudine de genuri muzicale. Consider ca este un brand foarte bun, cu realizari tehnice de exceptie. Datorita constructiei din aluminiu raportul dintre dimensiunile cutiei si sunetul oferit este remarcabil. Cu aceste ganduri in minte am intrat in standul Piega si am avut un mic soc. Nimic din ceea ce ascultasem eu in precedentele ocazii nu era acolo, sistemul prezent suna trist, parca artistul era absent si cineva din culise incerca sa-i tina locul. Sfatul meu este sa nu trageti concluzii dupa auditii la un targ de profil, mai ales daca acestea sunt negative, sunt multe exemple de echipamente pe care le stiam bune si au sunat prost. Totodata va sfatuiesc ca atunci cand cumparati un sistem sa luati in considerare si ceea ce spune dealerul despre alcatuirea sistemului. Chiar daca acesta va va recomanda inevitabil echipamente din portofoliul propriu, sunt sanse mari sa iesiti mai ieftin si cu mai putina bataie de cap decat daca experimentati singuri.

Piega (1 of 1)

Piega (1 of 1)-2

TIDAL:

Firma aproape necunoscuta in Romania, Tidal raman maestrii unghiurilor drepte. Rectangular design-ul este prezent in toate produsele marcii, acestea fiind finisate fara cusur si avand o prezenta impresionanta. Daca anul trecut tema standului a fost negru absolut, acum au venit cu o prezentare cel putin la fel de spectaculoasa. Boxele Tidal Agoria erau expuse intr-un furnir natur, lacuit, care impreuna cu elementele cromate creau o imagine aristocratica. Experienta audio era si ea pe masura, de altfel nu cred ca ar trebui sa mire pe nimeni ca un sistem ce costa mult peste 100.000 de euro suna de-a dreptul senzational. Mai mult trebuie sa ne mire faptul ca exista si astfel de sisteme care nu suna asa.
Muzica ascultata mi-a fost total necunoscuta, fiind niste artisti germani de care nu am auzit niciodata (asta nu inseama ca nu erau buni), dar nu am putut sa-mi fac o parere foarte elaborata despre ceea ce poate acest sistem, extrem de scump si de rafinat.

Tidal (1 of 1)

Tidal (1 of 1)-2

Tidal (1 of 1)-3

Astell & Kern:

Unele dintre cele mai exclusiviste playere portabile din lume sunt produse de Astell & Kern. Am avut ocazia sa le ascult pe amandoua, atat consacratul AK100, cat si noutatea AK120 dual-dac, fiind prezente impreuna cu o mare varietate de casti. Arata ca niste mici bijuterii, fiind finisate foarte bine, avand un aer de produs premium si oferind un feeling de lucru bine facut atunci cand le tii in mana. Se simte ca sunt mai scumpe decat Fiio X3, dar greu se justifica diferenta de pret. AK100 costa aproximativ 700€, iar noul AK120 dual-dac ajunge la fenomenala suma de 1,300€. Asta in conditiile in care X3 este destul de aproape din punct de vedere al calitatilor sonore, le depaseste pe amandoua la specificatii (X3 suporta fisiere ALAC si AAC) si costa aproape un sfert din AK100 si de 8 ori mai putin decat AK120. Despre acesta din urma, daca ignoram pretul, nu am decat cuvinte de lauda. Calitatea sonora este exceptionala, cea mai buna auzita de mine vreodata la un player portabil, fiind mai impresionant decat Ibasso DX100. Acesta din urma ofera putere mai mare, dar consider ca la un player portabil conteaza in primul rand calitate semnalului si portabilitatea, si ulterior discutam de putere bruta.

Am petrecut destul de mult timp la standul Astell & Kern, iar concluzia finala a fost una destul de clara. Daca banii nu sunt o problema si aveti disponibilitatea de a cheltui cateva mii de euro pe un sistem ultraportabil format din player si eventual niste IEM-uri de top (custom sau IE800), playerele AK100 si AK120 trebuie sa fie pe lista foarte scurta de cumparaturi.

Astell Kern (1 of 1)

Astell Kern (1 of 1)-2

JEAN MARIE REYNAUD:

O alianta 100% franceza s-a profilat in standul celor de la JMR, care au prezentat boxele Concorde si Orfeo cu electronice de la 3DLab, probabil o mica contributie la aceasta alegere fiind regasita in nationalismul specific poporului din hexagon. Sunetul a fost o confirmare a ceea ce stiam despre cele doua firme, atat JMR cat si 3DLab fiind producatori cu traditie si experienta in domeniu. Maching-ul a fost bine ales, electronicele de la 3DLabs dirijand cu eleganta boxele JMR, acestea din urma fiind adevarate uzine de forta, mai ales in zona frecventelor joase. Ei bine, JMR-urile au sunat excelent, cu scena larga, cu rezolutie buna si cu impact major,  de-a dreptul impresionant in pasajele cu dinamica mare.

JMR (1 of 1)-2

DEVIALET:

Ceea ce au reusit Devialet cu produsele lor este o realizare unica in intreaga industrie de profil. Daca anul trecut am fost absolut impresionat de amplificatorul D-Premier 500 ce conducea cu usurinta o pereche de boxe dificile precum Willson Audio Sophia, anul acesta am fost la fel de impresionat de combinatia dintre noile modele 110 si 170, mai accesibile, dar la fel de capabile.

Sa detaliem putin. Modelul Devialet 170 este un dispozitiv ce integreaza un preamplificator, un amplificator 2x 170w, un convertor D/A si un streamer wi-fi cu aplicatie de Ipad, toate intr-o carcasa incredibil de subtire si de eleganta. Iar sunetul este cat se poate de convingator, lucru confirmat si anul acesta alaturi de o pereche de boxe Magico S1. Mai trebuie sa adaugam ca puterea se poate dubla cu usurinta daca se foloseste o configuratie de tip bridge, moment in care Devialet ofera suficienta putere pentru orice incinta acustica. Telecomanda produsului este si ea o adevarata bijuterie, design-ul si nivelul de finisare fiind la cel mai inalt nivel si in concordanta cu ceea ce ofera amplificatoarele Devialet. Deja am salvat site-ul oficiat in bookmarks si abia astept sa vad ce mai nascoceste nou acest producator francez cu totul si cu totul iesit din comun.

Devialet (1 of 1)

Devialet (1 of 1)-4

Devialet (1 of 1)-8

Devialet (1 of 1)-10

MBL:

Am ajuns la una dinte cele mai delicate povesti de la Munchen 2013. Standul in care am intrat cu cele mai mari sperante si din care am plecat cu cea mai mare dezamagire a fost cel de la MBL.

Daca ati citit cumva reportajul de anul trecut nu aveti cum sa nu stiti ca am fost extrem de impresionat de sistemul MBL Reference pe care l-am considerat la momentul respectiv cel mai spectaculos ascultat de mine vreodata. Ei bine, anul acesta acelasi sistem a sunat dezamagitor, sters si defocusat. Scena avea o pronuntata gaura pe mijloc, iar detaliile coplesitoare de anul trecut erau disparute. Nu stiu exact motivele, nu prea am explicatii pentru aceasta metamorfoza spectaculoasa in sensul negativ al cuvantului, dar exact asa au stat lucrurile. Am auzit mai multe opinii conform carora sistemele MBL canta superb pe anumite genuri de muzica si mai ales pe anumite tipuri de inregistrari, si de aici poate fi diferenta. Anul acesta am ascultat un album cantat de un artist neamt prezent in stand, acesta facand un fel de promovare a discului.

Cum scorul la impresiile cu MBL este egal 1 la 1 vom vedea anul viitor catre ce varianta va inclina balanta :).

MBL (1 of 1)

MBL (1 of 1)-2