Introducere:

Dupa o lunga asteptare si nenumarate zvonuri, player-ul portabil FiiO X3 vede lumina soarelui, fiind lansat oficial chiar luna aceasta. Pretul pentru Europa este de 200 Euro. Din fericire am fost unul dintre cei alesi de Fiio sa testeze un model din pre-productie si astfel va pot impartasi parerile mele, rodul a mai bine de trei saptamani de utilizare zilnica.

X3 este primul player portabil al companiei FiiO avand standarde destul de ridicate  si sper sa nu se opreasca aici, deoarece ultimele trei saptamani au fost frumoase, am ascultat muzica pe strada, in travai sau in metrou la o calitate dupa care tanjeam de mult timp.

X3 este aparatul la care FiiO si-a concentrat toate energiile din ultimul an, avand dorinta declarata de a lansa un produs competitiv,  un atac direct la o nisa restransa de branduri audiofile. Concurenta lui X3 nu sunt playerele Apple, Sony, Cowon sau Sandisk, ci mai degraba nume ca iBasso, HifiMan, Astell&Kern (iRiver). Din pacate nu am avut un alt player de acelasi calibru ca brandurile mentionate mai sus, de aceea l-am putut compara doar cu micul Sandisk Sansa Clip+ si cu un iPod Nano.

Fiio X3  (1 of 1)

X3 este simplu de folosit, are meniul foarte usor si intuitiv, nu este complicat, playerul este plug&play, nu are nevoie de drivere sau soft dedicat, muzica se copiaza prin copy/paste, mai simplu de atat nu se poate.

Constructia sa este in totalitate din aluminiu, mai putin plasticul din jurul ecranului, calitatea constructiei este una buna, insa grosimea metalului difera fata de E17 sau E07K, este mai subtire, probabil o reducere de greutate si costuri. Display-ul este maricel, rezolutie decenta, din pacate unghiul de vizibilitate nu este unul foarte bun, display-ul isi face treaba cu brio, nu am avut probleme, insa nu este de calitatea unui iPhone 5, sau a unui Galaxy S3/S4. Daca totusi ne gandim playerul nu a fost gandit pentru vizionare de poze sau nu stiu ce continut multimedia, tinta a fost calitatea audio si nimic mai mult.

X3 are 3 iesiri: o iesire amplificata 3.5mm, o iesire line-out neamplificata (ca sa putem conecta alte amp-uri portabile) si o iesire coaxiala. Da, o iesire coaxiala! Adica poate fi folosit si ca un transport audio pentru un DAC de calitate. Am incercat iesirea de coax si a functionat de minune cu Burson Conductor, astfel pot scoate PC-ul din ecuatie complet.

Fiio X3 1

Playerul are 8 Gb memorie interna si mai poate folosi carduri microSD de pana la 64 Gb, eu am folosit unul de 32 Gb si a mers fara probleme.

La prima privire butoanele de navigare meniu par un pic ciudate, dar dupa 30 min de joaca prin meniu devine simplu de navigat. Mentionez ca playerul nu are absolut nici o functie suplimentara cu exceptia celei de a reda muzica, deci fara radio, inregistrare voce, browser sau alte chestii inutile (pentru mine cel putin), doar muzica si iar muzica.

Playerul reda toate tipurile de fisiere lossless pana la 24 bit 192 Khz!!

Adica stie FLAC, APE, ALAC, WAV cat si restul formatelor lossy MP3, OGG si WMA. In prezent sunt multe DAC-uri daca nu suporta fisiere 24 bit, dar micutul player le reda pe toate.

Playerul foloseste practic aceleasi componente interne ca si in cazul DAC/Amp-ului E17 (DAC Wolfson 8740 si op-amp de amplificare AD8397) si pot spune ca ambele suna foarte apropiat.

Fiio X3 naked (1 of 1)

Performanta audio:

Ca si sunet playerul suna foarte apropiat cu E17 si semnificativ mai bine decat playerele cu care l-am comparat.

Punctul forte al playerului fata de concurenta a fost redarea scenei, nivelul de detaliu si lichiditatea sunetului. Din cele 3 cu care l-am comparat, iPod-ul a sunat cel mai digital si uscat, Sansa Clip+ a avut sunetul mai in fata si un pic incetosat, X3 in schimb a fost cel care a sunat bine din toate punctele de vedere.

De exemplu pe folk-ul balcanic Gothart, folosind X3 cuplat la o pereche de Sennheiser Amperior, mergand pe strada, am avut impresia ca stau si-mi ascult sistemul de acasa. Aglomeratia muzicii pe care o poseda toate playerele portabile a disparut, sunetul a devenit mai aerisit, scena a devenit mai mare, fiecare instrument pluteste intr-un spatiu vid propriu. Totul pare mult mai realist si natural. Pentru comparatii am folosit un switcher simplu prin care comutam toate cele 3 playere dintr-un singur click. De aceea compararea celor 3 playere a fost floare la ureche. Stand asa cu ochii inchisi in momentul in care comutam pe X3 sunetul devenea mai amplu si parca un pic mai distant, de parca muzica ar veni undeva de afara si nu din casti, un efect placut si interesant. De asemenea am observant ca macrodetaliile nu dispar deloc pe Fiio X3, aud nuantele ascunse, chiar si majoritatea microdetaliilor care le aud numai acasa. Playerul de asemenea are un caracter mai natural, mai moale si mai cald. Nu are un sunet super netru sau liniar, este un pic mai muzical si mai placut urechii fata de restul playerelor. X3 sta bine si la capitolul dinamica, datorita amplificatorului potent care il detine, playerul suna rapid, controlat si tine pasul cu muzica. Muzica clasica suna lent si dulce, iar muzica mainstream suna dinamic, rapid si cu mult nerv.

Fiio X3  (1 of 1)-6

Playerul are doua setari de gain (low si high) si de asemenea doua setari de EQ (bas si inalte). Pe Sennheiser Amperior a fost suficient jumatatea volumului pe low gain, am incercat playerul chiar si pe Sennheiser HD800 cat si pe Audeze LCD-3. Pe high gain si cu volumul la 80% a sunat decent ca volum, insa s-a pierdut multicel din dinamica. Pe casti grele recomand un amplificator portabil adaugat pe iesirea de line-out (un E12 de exemplu), pe casti de impedanta joasa spre medie playerul nu are problem de amplificare, avand cam aceeasi iesire de putere ca si in cazul E17.

Mi-a placut redarea basului si mediilor pe acest player. Basul a sunat autoritar si bine definit. M-am delectat cu niste The Prodigy, Chemical Brothers si Infected Mushroom pe care X3 a sunat rapid, avand o buna lovitura si un ritm rapid. Zambetul de pe fata si topaitul piciorului drept au fost primele semne ca playerul stie sa faca din sunet – muzica si sa-mi creeze o stare de bunadispozitie.

EQ-ul este bine implementat, am testat ajustarea basului si a inaltelor si nu modifica si restul frecventlor audio cum o fac alte playere. Pentru un bas mai cutremurator +5 dB este suficient, chiar si pentru maniacii de bas, setarea de inalte face acelasi lucru. Eu am preferat insa setarile stoc, totul pe zero. Dupa cum spuneam si mai sus, chiar neatingand nici o setare playerul nu suna foarte liniar sau super tehnic, este mai mult gandit spre un caracter analogic. Este lipsit de sibilanta sau de inalte taioase, iar frecventele medii nu sunt deloc uscate sau fara substanta ca si in cazul iPod-ului.

Am apreciat si imaginea stereo centrata si delimitarea usoara a fiecarui instrument audio din piesele preferate. Muzica aglomerata nu mai suna ca un terci de ovaz fara gust si culoare, dar mai mult ca o salata de fructe, colorata, dulce si plina de gust.

X3 3

Am folosit si cateva fisiere hi-rez de 96 cat si 192 kHz. Sunt redate fara distorsiuni, fluid, fara poticneli. Nu sunt adeptul muzicii hi-rez, sunt prea putine albumele bune si de aceea nu am testat prea cu fisiere mari. Este bine de stiut insa ca daca aveti albume in 24 bit, se poate asculta fara probleme si pe X3 fara a fi nevoie vreo conversie catre 16 bit.

Am remarcat lipsa hiss-ului pe casti de impedanta foarte joasa. Folosind cascutele custom US 3D pe low gain, la volumul maxim la care am putut rezista nu am auzit hiss sau zgomot de fundal, playerul demonstrand ca are un fundal negru si este lipsit de distorsiuni.

Iesirea coaxiala este interesanta si daca vreti sa scoateti PC-ul din lantul audio pentru a alimenta DAC-ul din dotare cu fisiere lossless Fiio X3 poate face acelasi lucru, desigur nu suna ca un transport scump de inalta calitate sau ca o interfata S/PDIF bine pusa la punct insa isi face treaba si nu suna deloc rau. Ca sa va faceti o idee am testat X3 vs Logitech Squeezebox pe iesirile spdif si a fost meci egal.

Ca un tot intreg cred ca playerul are un caracter fun, vioi, rapid si dinamic. Nu suna deloc lenes sau dat pe spate (laid back) , blurat sau nefocusat.

Performanta sa este comparabila cu cea a multor DAC-uri din zona entry level spre zona de mijloc si sunt sigur ca suna mai bine decat majoritatea placilor audio interne dedicate pentru calculatorul personal si totul intr-o cutie de dimensiunile unui telefon mobil.

Ar fi interesanta si o comparatie cu playerele mai scumpe ale concurentilor aprigi din acest segment de playere portabile, poate la urmatoare recenzie, cu o alta ocazie.

x32333

Concluzii:

Placerea de a asculta muzica pe strada in fiecare zi pana la servici si inapoi m-a facut sa apreciez enorm micutul player. Mi-a intrecut asteptarile in ceea ce priveste performanta audio, calitatile sale amintind de perfomanta unor scule de casa. Calitatea constructiei nu este de nivelul unui iPod si nici display-ul nu este unul de top, dar daca trecem peste aceste neajunsuri avem un produs care satisfice nevoile audiofilulu roman cu buzunarele mai putin adanci. Pretul mi se pare unul corect, ba chiar ieftinut pentru ceea ce ofera si ce poate.

Primeste recomandarea mea pentru cine doreste o calitate superioara a redarii muzicii pe strada comparativ cu restul playerelor comercializate in Romania.

Pro:

- Suportul deplin al tuturor fisierelor lossless pana la 24 bit
- Suportul cardurilor microSD pana la max 64 Gb – more music, more fun!
- Are 3 iesiri! (doua analog, una digitala)
- Scena larga, imagine stereo precisa
- Macro si microdetalii definite, sunet aerisit
- Naturalete, dinamica ridicata, caracter vioi
- Pretul bun pentru performanta oferita

Contra:

- Finisajul nu este chiar milimetric, display-ul slabut
- Nu este liniar sau neutru ca sunet

Experimentul lui Savu:

Am avut o mare curiozitate. Ce poate face X3 cuplat la un amplificator E12 asa ca am decis sa pun cele doua aparate impreuna si sa folosesc niste Audeze LCD2. Pentru senzatii tari am plecat pur si simplu pe strada, cu uriasele Audeze pe cap. Pentru putina sare si piper am dat o raita printr-o statie de autobuz unde lumea se uita la mine discret, da vadit interesata.

Sunetul a fost surprinzator de bun, nu-mi imaginam ca doua jucarii portabile pot pilota niste casti atat de dificile. Am obtinut cel mai bun rezultat pe low-gain (la E12), volumul a fost o idee sub ce mi-as fi dorit, mai ales ca eram pe strada cu mult zgomot ambiental, dar a fost foarte bine. Pe high-gain volumul este mai mult decat pot eu suporta dar apare un anumit zgomot de fond, este clar ca undeva trebuia sa existe o limitare.

Concluzia finala: Audeze trebuie sa scoata musai si niste casti de strada!

Fiio X3 (1 of 1)-4