De obicei nu prea fac articole separate pentru amplificatoare de casti portabile, dar cand o fac inseamna ca sunt chiar bune si merita atentia.

Va prezint noul E12A care pana la acest moment este cel mai bun amplificator portabil lansat de catre producatorul chinez.

Cred ca-l am de mai mult de doua luni, am tot amanat articolul pentru ca nu stiam cum sa il descriu. Aparatul practic dispare cand il conectati la orice player portabil si evidentiaza de ce sunt capabile castile din dotare.

Este mai transparent decat orice alt amplificator testat de mine si depaseste cu lejeritate orice iesire de sunet a unui player dedicat, indiferent de pret sau firma (FiiO, Sony, AK, iBasso, si lista poate continua).

La exterior aparatul este o copie al lui E12, avand aceeasi constructie super robusta si rezistenta, metalul fiind de o grosime impresionanta. Layout-ul general nu s-a schimbat, fiind practic aceeasi carcasa, cu o nuanta usor diferita.

Fiio E12A 9

In schimb in interior lucrurile stau foarte diferit, dupa cum urmeaza:

Op-amp-urile de amplificare pentru iesirea de casti au fost schimbate, au fost abandonate OPA1611 si inlocuite cu deja celebrele MUSES 02 – care sunt unele dintre cele mai performante op-amp-uri de pe piata. Acestea aproape ca au ajuns victima propriului succes deoarece pretul lor a atins 70$/bucata iar piata este plina de produse contrafacute. De asemenea s-au folosit rezistente din metal (metal film resistors) care lipseau pe E12.

A fost pastrat potentiometrul analogic Alps, probabil cel mai bun de pe piata pentru acest tip de aparate compacte.

Ca sa fie clar E12A nu inlocuieste E12. Sunt doua produse diferite, destinate pentru casti diferite.

Desi capacitatea bateriei aproape ca s-a dublat pe E12A (1500mA vs 880mA), putera s-a injumatatit, oferind doar 420mW fata de 880mW.

Fiio E12A 2

Vedeti voi E12 a fost creat pentru casti flamande, mari si grele, scopul a fost un mister pentru mine, pentru ca eu nu am de gand sa ies cu o pereche de LCD-2/HD800 pe strada, nu prea are sens. Insa pe un birou, pentru un sistem transportabil ar fi o idee buna folosirea unui E12 fara a mai cara kilograme de echipament audio. Desi E12 era un aplificator puternic, toata performanta sa bazandu-se pe aceasta idee, cat mai multa putere, amplificatorul nu era foarte rafinat si sunetul nu era perfect.

E12A este exact invers, s-a pus accentul pe rafinament, prestatie sonora de top, nivel de zgomot foarte scazut, liniaritate maxima si masuratori cum vezi numai la amplificatoare serioase.

E12A a fost conceput pentru casti de tip IEM cat si pentru casti portabile ce au nevoie de ceva mai multa putere.

Playerele portabile mai rasarite si ceva mai bune desi merg bine pe casti de tip IEM, mereu au avut un mic zgomot de fond, iar fundalul muzicii nu a fost mereu 100% negru, auzidu-se din cand in cand artefacte nedorite si zgomot deranjant.

E12A a fost conceput pentru astfel de casti. Conectat pe line-out la un FiiO X5 folosind stacking kit-ul ce se vinde separat am obtinut un sistem care rivalizeaza rafinamentul sistemelor serioase de casa.

Fiio E12A 3

Performanta Audio

Folosind castile din dotare (Sony MDR-1A, Sennheiser Amperior, Shure SE535LE) playerul si amplificatorul parca dispar, nu se mai aude absolut nici un artefact, nici un zgomot de fundal, dinamica gatuita si sunet subtire si fara substanta. In schimb auzi muzica de parca ar curge, nota cu nota, melodie dupa melodie, pur si simplu iti capteaza atentia si nu mai poti face nimic.

De abia dupa trei luni, am zis ca il las deoparte nu ascult nimic in timp ce scriu, ca daca il pornesc, nu mai pot scrie nimic, parca te apuca de gat si iti spune: uite-te la mine!

Notele prind un contur si un corp frumos, daca folosesc doar X5 de exemplu cateodata notele muzicale le aud, insa parca nu sunt palpabile, nu au substanta si nu sunt conturate, parca intre mine si muzica este un strat de voal subtire.

E12A este destul de liniar si foarte sincer, nu ascunde nimic, subtraturi de informatie si microdetalii ascunse parca le vezi cu lupa pe E12A. Pe langa aceasta dispare total granularea sunetului, dispare sibilanta si sunetul sacadat.

Fiio E12A 4

Ascultand soundtrackul filmului Interstellar dirijat de catre Hans Zimmer pur si simplu am intrat intr-o stare de transa.

Piesa Day One Dark incepe cu o toba subtila care devine din ce in ce mai tare, spre sfarsit parca ma loveste cu ciocanul peste timpan. Redarea impactului si basului este excelenta. Basul este adanc, rapid si precis. Melodia prinde ritm si parca devine usor apasatoare, aparitia violoncelului trezeste basul nespus de mult. Adancimea lui este ca o gaura neagra, sub basul parca neavand un sfarsit si un inceput.

Superba redarea care demonstreaza capabilitatile amplificatorului de a reda corect basul adanc.

Ascultand muzica autohtona a celor de la Silent Strike iarasi imi intareste impresia ca basul este absolut fenomenal pe aceasta jucarie. (Atentie testele le-am facut tinand bass-boostul pe Off).

Pe piesa Elephunk si pe Off Course Final basul s-a auzit ca este pe mai multe nivele, nu suna ca o singura nota. Impactul si lovitura basului sunt impresionante si totul tine pasul cu muzica, ce pot sa zic, reprosuri nu am.

Simt ca frecventele medii usor infloresc si au o caldura care nu o auzeam pe E12.

Frecventele medii sunt rafinate si foarte placute urechii. Nici urma de uscaciune sau tonalitate ascutita.

Ascultand Pink Martini vocea parca se joaca cu urechile tale, incerci sa iti inchipui ca asa o voce calda poate avea doar o femeie frumoasa. Redarea mediilor este ceva mai romantica, insa acest efect nu este prea accentuat. Pianul, instrumentele pe corzi, trompeta – toate au o oarecare vibratie care tine un pic mai mult, parca ultima nota este putin prelungita.

Basul si mediile ies un pic un evidenta insa nu intr-atat incat sa spun ca amplificatorul are o coloratura anume si predomina pe o anumita zona de frecvente.

Redarea tobelor, talgerelor este buna. Inaltele au sclipirea si accentul necesar, fara sa deranjeze deloc ascultatorul. Muzicalitatea si fluiditatea sunetului detoreaza in mare marte inaltelor bine aerisite, si neaglomerate.

Fiio E12A 7

Ascultand rock si muzica putin mai agresiva a fost un adevarat ospat, de parca amplificatorul a fost facut sa imblanzeasca astfel de muzica. Nu ma intelegeti gresit, agresivitatea si cruzimea acestor genuri de muzica a ramas, doar ca nu mai strangi din dinti cand le asculti, datorandu-se inaltelor calme si sunetului fluid.

Ascultand Rodrigo y Gabriela mi-am dat seama imediat de imaginea stereo foarte bine plasata in campul auditiv. Aglomeratia notelor a disparut complet, efectul de terci a fost aruncat la gunoi. Notele danseaza in jurul tau si pe muzica complexa face fata cu brio provocarilor. Pe Bach si Vivaldi scena devine larga si inalta, practic sunetele zboara spre infinit, simti clar ca inregistrarea a fost facuta intr-un spatiu foarte deschis. Cand este nevoie se aude intimitatea salii pe concerte de jazz live. Scena este ca un cameleon, se micsoreaza sau creste in fucntie de inregistrare.

Pot merge la nesfarsit cat de mult mi-a placut micutul E12A. Un lucru pot spune cu siguranta, pana la aceasta ora a fost cel mai bun amplificator portabil testat.

Din pacate nu are puterea necesara pentru a folosi niste Audeze LCD-2/3 sau HifiMan HE-560 pe care le-am incercat, este decent, dar limitarea dinamicii se simte foarte bine. Nici pe casti de calibrul Sennheiser HD-800 sau Beyerdynamic T1 nu este de ajuns acest amplificator.

Pe orice casti de tip IEM, cu sensibilitatea foarte ridicata, sau pe orice casti portabile E12A este o bijuterie.

Si nu uitati, ce intra in amplificator aia iese, de aceea recomand playere portabile cat mai transparente si folositi iesirea line-out pentru a evita amplificarea dubla care creste considerabil distorsiunea armonica.

Fiio E12A 2

Concluzii

Nu am ce sa ii reprosez, contructia este de top, materiale folosite de top, cred ca l-as fi vrut putin mai mic daca se poate. Probabil ca este destul de dificil de construit un produs in care sa ai o baterie grozava si un rafinament la acest nivel intr-un cutie foarte mica.

Da, este cam maricel, putin mai lung ca un FiiO X5, insa daca folosesc stacking kit-ul arata frumos impreuna. S-ar putea pe strada sa primiti cateva priviri mai ciudate de la cei din jur, insa daca nu va deranjeaza acest aspect, atunci E12A este extraordinar de bun.

Este ceva mai scump decat E12 sau E11K, dar raportat la pretul opamp-urilor Muses 02 este chiar ieftin. Pentru mine merita diferenta, sonic este o imbunatatire considerabila si primeste recomandarea mea maxima.

Fiio E12A 6

Pro:

  • Constructie solida, materiale premium
  • Sunet liniar spre cald, tonalitate sincera si foarte detaliata
  • Spectru de frecventa exceptional, nu deranjeaza nimic
  • Scena marita in toate cele 3 dimensiuni, imagine stereo buna
  • Lovitura puternica, rapiditate, executare precisa
  • Muzicalitate si fluiditate a sunetului

Contra:

  • Dimensiuni marite
  • Puterea mai joasa fata de E12

Echipamente folosite pentru recenzie:

FiiO X5, X3II, E12, E12A, Sony MDR-1A, Sennheiser Amperior, Shure SE535LE, HifiMan HE-560

 

 

23 COMENTARII

  1. Salut,

    Posed o pereche de Sennheiser HD650, pe care le folosesc impreuna cu Chord Hugo (DAC + amplificare de casti); sunetul imi pare detaliat dar un pic…subtire; crezi ca un amplificator dedicat cuplat cu Hugo (reglaj full output) ar aduce imbunatatiri semnificative ? si daca da, ce s-ar potrivi mai bine: burson soloist sau E12A ?

    • Salut,
      Din pacate E12A nu este capabil sa amplifice HD-650 la potentialul adevarat.HD-650 au nevoie de un amplificator desktop.
      Pe Hugo setezi fixed gain pe iesirea RCA (vezi manual), la care poti adauga un Burson Soloist, Violectric V220, daca vrei pe lampi atunci poate un Woo Audio WA6SE sa spunem.

  2. Hi Darku! I have an audiotechnica ath-m50x, do you think the e12a will do it justice or should I look for something else, budget permitting? Thanks!

    • Hi Alex,
      M50X will be as easy task for E12A.
      E12A worked easily for all my portable headphone collection (at low gain) and worked for more than half of home use headphones.
      Hell, it even worked with HE-560 to some degree (high gain), so you should not be worried about M50X that is actually quite easy to drive.

  3. Salut. Credeti ca poate sa fie folosit cu beyerdynamic dt880 250 ohm? Am testat e12 standard si suna f bine. Acest model vad ca are cam aceeasi putere cu e11k pe care l-am testat si nu am simtit nimic in plus fata de ce ofera fiio x3k. In ceea ce priveste sound ul, am citit ca e12A e mai bun decat e12 dar va face fata? Mentionez ca ascult de obicei jazz, clasic la un nivel dcent, niciodata tare. Fara amp, cu gain pe high, la fiio x3k volumul sta pe la 85%.

    • Buna intrebarea. Trebuie testat, eu zic ca vor merge foarte bine castile tale si cu E12A. E12 e ceva mai puternic, E12A este superior ca si sunet, rafinament, soundstage etc,adica exact ceea ce-ti doresti mai mult pe jazz, clasica…
      .

  4. Salut,
    Am o dilema legata de E12A, pe care-l vad laudat peste tot.
    Ar face sens achizitia lui in combinatia Sony NWZ-A15 cu Sennheiser IE-80? Referitor la A15 se tot spune ca nu ar avea nevoie de amplificare externa, ca are un DAC decent si ca folosit cu IEM-uri nu s-ar simti mari diferente daca i s-ar cupla un amplif. Chiar asa sa fie?
    As vrea un sunet mai cald si mai putin ascutit/rece – amprenta A15 – detalii ceva mai rafinate etc, este E12A o solutie?
    Multam.

    • Salut,
      Am folosit multa vreme IE-80, din pacate ele nu scaleaza mult cu amplificare mai buna.
      Doar pentru ele nu ai nevoie de E12A, va fi overkill.
      E12A intr-adevar ar fi o solutie pentru un sunet mai cald si mai puternic, dar este cam de 2 ori mai mare fata de playerul A15..

  5. Salut,
    Am o pereche de casti AKG K240 Studio. Au o impedanta de 40 ohmi. Eu sincer ma gandeam sa imi cumpar E12 normal, mai ales ca folosesc castile la birou, nu le folosesc pentru lucruri profesioniste.

    Crezi ca ar trebui sa pun putin mai mult sa iau E12A sau e suficient E12 ?

    • Salut.

      E12A este pur si simplu un amplificator mai bun, chiar daca la capitolul putere bruta un E12 este pe hartie mai puternic. La 40ohmi si E12A are putere suficienta, chiar prea multa.

  6. Salut,

    Multumiri pentru acest review detaliat, am si eu o intrebare. Doresc sa-mi cumpar un E12 (sau E12A, daca merita) , dar nu stiu daca obtin sunet de calitate folosind ‘playere’ un LG G3, iPad Air 2.
    Ar trebui neaparat si un player Fiio X3/X5? Ca si casti am un Sony MDR-1A. Doresc sa-mi cumpar si un Sony XBA-1H sau Fiio EX1 sau Sennheiser Momentum In ear. Poti, te rog sa ma ajuti?

    Multumesc

    • Salut,
      Folosind un amplificator nu vei rezolva problema sursei slabe, vei amplifica semnalul sursei originale, atat. Nu vei auzi mai multe detalii sau mici nuante ascunse din muzica preferata. Insa daca vrei mai multa putere (mai mult volum) si atat as merge pe E12A.
      Un player dedicat precum X3II sau X5II va suna mult superior unui smartphone sau tableta si nu e vorba de putere, dar de conversia digitala catre analog.
      Daca in viitorul apropiat te gandesti sa iti cumperi cateva casti mai bune, recomand un player dedicat (FiiO, Astell & Kern, Cowon Plenue, etc).

    • Salut George,
      Eu as merge pe X5-II. Suna mult mai tehnic ca X1, iar minusurile X1 nu pot fi reparate doar prin adaugarea unui amplif portabil.
      X5-II castiga usor.

    • Pe high gain le piloteaza mai mult decat decent, daca duce rezonabil LCD-2 si HD800, atunci duce si DT880.
      Pentru un impact mai visceral si dinamica mai ridicata poti adauga mai tarziu un E12 sau E12A.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.