Hegel Music Systems este o companie norvegiana infiintata in anii ’90, recunoscuta pentru solutiile tehnice inovatoare, pentru design-ul sobru si pentru preturile competitive pe care le practica.

In timp ce scriam review-ul la amplificatorul de casti Matrix HPA3B am folosit si DAC-ul  Hegel HD25, care mi-a trezit interesul din primul moment in care l-am integrat in sistem. Am decis sa il iau acasa pentru o evaluare mai detaliata, o idee foarte inspirata dupa cum se va dovedi in randurile ce urmeaza.

hegel_hd25_0

Hegel H25 (1 of 1)-9

Descrierea tehnica:

Hegel HD25 utilizeaza multe tehnologii din seria de referinta a companiei, cum sunt tranzistorarele din silicon germanium . Toate aceste componente de top reduc drastic zgomotul digital, distorsiunea armonica, repara timing-ul si ofera naturalete auditiei.
Printre tehnologiile moderne folosite in acest DAC se enumera circuitul de reclocking proprietar Hegel, conectarea plug&play a DAC-ului la orice PC si printr-un comutator se poate selecta usor decodarea materialului  de 16 sau 24 bit.
Panoul frontal este echipat cu un senzor de atingere, astfel prin o dubla atingere pe display se poate selecta cu usurinta intrarea dorita in cazul in care telecomanda nu este la indemana.
Butoanele de schimbare a melodiilor lucreaza cu majoritatea playerelor software, ceea ce mi-a placut  mult, telecomanda este echipata cu tot ce aveti nevoie.
Chiar daca dimensiunile DAC-ului sunt relativ reduse, aparatul este un convertor in toata legea, avem iesiri analogice single ended (RCA) si balansate (XLR), intrari digitale precum coaxial x2, optic si USB.
As fi preferat o intrare AES sau BNC sau chiar mai bine a unei intrari I2S (pe HDMI) in locul unei intrari coaxiale.

In interior lucrurile sunt foarte interesante.
Condensatorii de filtraj sunt generosi pentru un DAC,  HD25 are 30.000 uF, transformatorul toroidal este de dimensiuni mari, vedem si tranzistoarele de clasa superioara din siliciu si germaniu folosite in cea mai critica zona si anume iesirea analogica.
DAC chip-urile folosite au fost AKM 4399 (DAC-uri DeltaSigma 32 bit Multilevel).
Dupa cum vedeti placa de baza care se ocupa de decodarea digitala este cea mai aglomerata. Observ si un filtraj initial al alimentarii IEC, cateva oscilatoare de cristal de inalta performata, condensatori solizi.
Pana acum totul pare la nivel inalt si indica calitate si atentie sporita la alegerea componentelor interne.

Hegel H25 (1 of 1)

Hegel H25 (1 of 1)-2

Sa trecem la subiectul cel mai important..

Prestatia sonora:

Marele avantaj al acestui HD25  sunt transientii rapizi din care rezulta multe alte avantaje pe care le voi enumera in scurt timp.

Acesti transienti fulgeratori schimba drastic toata prestatia sonora si ridica sunetul intr-o liga superioara, chiar daca poate pretul nu ar sugera acest lucru.

Transientii rapizi au imbunatatit urmatoarele aspecte:

  • Lichiditatea sunetului – sunetul este extrem de natural si de lichid. Mi-a adus aminte de convertorul italian M2Tech Young, dar acesta din urma presta la un nivel inferior. Pe HD25 am auzit probabil cel mai natural sunet de care este capabil un chip Delta-Sigma. Este unicul DAC bazat pe chipuri delta-sigma pe care l-am testat si suna asemanator cu un DAC R2R Ladder – sau multibit cum mai spun altii.

Naturaletea este atat de evidenta si atat de placuta incat pur si simplu nu mai vrei sa mai opresti muzica. Si aici nu ma refer la o accentuare artificiala a frecventelor medii sau a basului, nici vorba de asa ceva. Este o caracteristica complet diferita care in cazul acesta nu are de a face cu raspunsul in frecventa. As putea denumi sunetul chiar un vinil digital.

  • Timingul corect si (evident) transientii redati corect – aceste aspecte creaza un sentiment precum ca fiecare sunet este la locul lui -este greu de exprimat prin cuvinte. Creierul uman poate auzi schimbari de timing la nivel de femto secunde si cu cat diferenta de timing dintre redarea audio digitala si auzul uman este mai mare, sunetul nu mai pare atat de corect redat, acel decalaj creaza un efect obositor asupra noastra, oferind senzatia ca nu este totul legat.
  • Sunet extra detaliat, transparenta ridicata. – Transientii rapizi ne ofera un sunet mai detaliat si nemascat, fara a mai simti prezenta un voal gros ce acopera muzica. Pare ciudat, insa avand transienti rapizi, notele incep mai repede si astfel avem mai mult timp la dispozitie sa auzim nota muzicala, car pare mai curata si nealterata. Ca si cum fiecare nota ar deveni o poveste aparte, avand introducere, cuprins si final – lucru care nu este posibil cu niste transienti lenti si timing prost. Detaliul devine atat de evident incat am auzit sunete noi si microdetalii ascunse in inregistrari, pe care nu le-am auzit pe alte aparate. De asemenea, senzatia de sunet transparent, care respira si prin care circula aerul este foarte evidenta. Fie ca am ascultat muzica clasica inregistrata superb sau metale inregistrate prost, in ambele cazuri am simtit cu usurinta plusurile si minusurile aparaturii de inregistrare si de mastering.
  • Distorsiunea armonica ultra joasa. Avand transienti rapizi si timing corect s-au obtinut si masuratori foarte joase in ceea se priveste distorsiunea armonica (THD) sau cea intermodulara (IMD). Desi nu avem aparate de masura ca sa-mi valideze cele auzite, este clar ca am perceput un sunet bine pus la punct in toate aspectele: distorsiune, transparenta si detaliu, timing corect, transienti rapizi s.a.m.d.

Hegel H25 (1 of 1)-4

Hegel H25 (1 of 1)-14

Indirect au aparut si multe alte calitati ale sunetului precum imaginea stereo care devine holografica si prin care se poate “zbura” usor folosind imaginatia.
Este atat de diferit ca prestatie sonora incat unele formatii parca le aud pentru prima data, desi i-am ascultat de sute de ori.
Nu are sens sa enumar toate formatiile, tarafurile, orchestrele – toate incep sa sune foarte placut, natural si corect.
Pe multa muzica comerciala inregistrata chiar mediocru am inceput sa aud mici soapte, sau cum bat din palme inginerii audio (din spatele geamului izolat fonic) si mici nuante care mi-au adus zambetul pe fata si m-au uimit.
Cat am incercat sa caut, greseli mari sau mici nu am gasit.
Ma gandeam sa scriu si cate ceva referitor la spectrul de frecventa, insa iar vor urma cateva paragrafe de lauda si vorbe mari.
Totul incepand de la sub bas pana la inaltele de sus suna corect, placut, autoritar, nimic nu deranjeaza, ba din contra, te invita sa tot mai asculti muzica.
Este redat tot spectrul de fecventa, nu aud gropi, nu aud ceva ingrosat sau iesit in evidenta – pentru mine totul pare a fi ca o linie dreapta.
Inaltele mi s-au parut extra detaliate si aerisite fara sa devina deranjante. Este un lucru greu de realizat dar inginerii de la Hegel se pare ca au facut-o cu usurinta.
In topul personal a intrecut toate DAC-urile auzite la mine acasa, de pana in 3000 Euro, ce pot sa spun, pentru mine este cel mai bun DAC in acesti bani si ma gandesc serios pe viitor sa investesc intr-o asemenea bijuterie.

Trebuie sa mentionez un lucru foarte important.
Desi cred ca USB-ul implementat este mult peste medie si suna bine cu PC-ul conectat direct in HD25 (lucreaza in modul adaptiv si nu asincron, producatorul afirma ca asa suna mai bine) 90% din toate auditiile si practic impresiile mele sunt relatate folosind  o interfata S/PDIF de inalta performanta, conectata la intrarea coaxiala a HD25, este vorba de Audiobyte Hydra Z alimentata de sursa ZPM (Extraordinara interfata!). Aceasta ridica performanta DAC-ului la un nivel superior intrarii USB si se pare ca stoarce tot ce are mai bun acest DAC.

Hegel H25 (1 of 1)-8

Hegel H25 (1 of 1)-15

Concluzii:

HD25  mi-a demonstrat ca se poate si perfomanta de top la preturi de clasa mijlocie. Costa aproximativ 2000 Euro insa cred ca perfomanta sa intrece (mult) pretul cerut.

Asemenea naturalete si lichiditate a sunetului inca nu am intalnit pana acum, cel putin nu in cuibusorul de nebunii de unde ascult.

Mi-a intrecut asteptarile si m-a surprins placut de multe ori, as spune ca nu oferta performanta DE TOP cum am auzit pe aparate de 5 ori mai scumpe insa se apropie cu pasi foarte mari de prestatia acelor DAC-uri.

Hegel HD25 mi-a oferit naturalete cat cuprinde si detaliu incat sa aud orice amanunt oricat de mic, aceste doua cuvinte evidentiate rar pot fi atribuite aceluias DAC. Mi-as fi dorit sa ofere suport pentru fisiere DSD si o iesire de casti amplificata, dar am inteles de mult timp ca nimeni si nimic nu este perfect. 🙂

Mi se pare ca HD25 are un design foarte simplu si atractiv, constructia este solida, iar dimensiunile mici il fac usor de integrat in orice sistem (in fata PC-ului sau intr-o camera dedicata auditiei de muzica).

Recomandat!

Pro:

  • Transienti rapizi, timing corect
  • Lichiditate, naturalete rar intalnite pe topologii delta-sigma
  • Sunet extra aerisit si detaliat, transparenta ridicata
  • Lipsa distorsiunii armonice si de intermodulare
  • Lipsa unei amprente sonore, liniar si neutru insa placut urechii
  • Melodios si duios, dar nu si extra siropos

Contra:

  • Lipsa conexiunilor digitale BNC, AES sau I2S
  • nu suporta fisiere DSD
  • Mareste nivelul alcoolului din sange (s-a dus vinu ca apa in nisip)

Echipamente folosite pentru review:
Audiobyte Hydra Z + sursa ZPM, Matrix Audio M-Stage HPA-3B, Audeze LCD-3, Audioquest NightHawk, cabluri audio Audioquest si QED.
Audiolab 8200A + Dynaudio Focus 160
Hegel-HD25-32Bit-d03df

9 COMENTARII

  1. Daca bate toate DAC-urile pana in 3000 EUR inseamna ca il bate si pe Chord Hugo corect ? consideri ca diferenta de pret justifica (pentru tine ca audiofil) diferenta de calitate intre cele doua ?

    • HD25 bate cu usurinta Hugo.
      Hugo suna extraordinar pe casti, dar nu atat de bine ca DAC standalone, nu imi explic de ce. HD25 e in intr-o clasa superioara, poate chiar cateva clase peste.
      La capitolul naturalete, ton corect, timbru inca nu am auzit nimic peste HD25. Merita diferenta fata de Hugo cu varf si indesat daca nu va intereseaza redarea fisierelor DSD.

  2. Cred ca e prima data cand vad pe site ceva incorectitudini tehnice, asa ca vreau nu vreau cred ca trebuiesc corectate.
    „tranzistorarele din silicon germanium” – Pai tranzistoarele sunt facute din semiconductori – primul tranzistor obtinut se baza pe germaniu, ulterior au aparut si cele bazate pe siliciu. In nici un caz silicon.
    In al doilea rand – condensatoarele Metal Can – sunt mai exact condensatori SOLIZI – arhicunoscuti de la placile de baza ale PC-urilor moderne. Au o durata de viata mai mare si nu se umfla sau scurg cum se intampla la cele electrolitice. Cum si cele electolitice sunt tot in carcasa metalica, le-ai putea zice si lor Metal Can.

    • Multumesc frumos!
      Se descurca excelent si cu HD800, repara multe din problemele HD800, in special adauga sub bas, calmeaza inaltele taiecioase si adauga un strop de naturalete care lipseste pe HD800

  3. Vizavi de faptul ca ar bate lejer toate dac-urile de pana in 3000 EUR, eu am avut personal HD25 langa Nad M51 si a fost o mare dezamagire. Sunet mai mic, mai inghesuit, cu detalii mai putine. Ambele folosite pe USB (cea mai slaba intrare din NAD).

    In sistem mai erau Hegel H160 si Triangle Signature Delta.

    • Eu am ascultat HD-25 doar folosind o interfata S/PDIF de inalta performanta (Audiobyte Hydra Z + sursa ZPM) care transforma total DAC-ul HD-25, pe USB cred ca e diferita treaba.

      O intrebare: NAD-ul era deja caldut, si Hegel HD-25 abia a fost pornit?
      Daca da, atunci nu prea este valida comparatia.
      HD-25 trebuie lasat pornit macar o ora pentru a se incalzi, altfel suna asa cum ati descris Dvs.

Dă-i un răspuns lui Ioan Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.