Salutare tuturor.
Anul acesta FiiO isi sarbatoreste cea de-a 10 aniversare si cu aceast prilej au anuntat nu unul sau doua ci sase produse noi! Sincer nu ma asteptam la atatea.
Incet rand pe rand vom analiza fiecare produs nou in parte.
Astazi voi vorbi despre noile in-ear FiiO F5.

FiiO F5 (1 of 1)

Salut originalitatea!
Spre deosebire de EX1 sau EX1 MKII care au fost dezvoltate in colaborare cu Dunu – un brand de casti in-ear renumit in tara dragonului rosu, noile casti din seria F sunt facute de la zero de catre inginerii FiiO.
Salut aceasta decizie si cred ca doar asa pot invata multe lucruri noi si pot inova in acest domeniu.
Desi variantele ieftine F1 si F3 nu mi-au trezit interesul atat de mult, F5 sunt cu totul altceva, privesc un alt film, va explic mai jos ce mi-a captat atentia.

FiiO F5 (1 of 1)-5

Continutul pachetului:
Pentru prima data castile FiiO au firul detasabil (Yaaay!) surpriza este insa ca in pachet avem doua cabluri detasabile.
Gasim un cablu normal single-ended cu jack de 3.5 mm care ofera volum pe fir si compatibilitatea cu telefoanele inteligente Android sau iOS. Da, ati auzit bine, F5 au un controler pe fir care contine un mic comutator cu doua pozitii, I sau A, iar in functie de pozitie castile au butoanele activate pentru terminale iOS sau Android, inclusiv controlul volumului.

Al doilea cablu este un cablu balansat de 2.5 mm avand jack TRRS.
Se pare ca FiiO si-a ales bine calea spre care se indreapta si aceasta este imbratisarea semnalului balansat. Toate produsele anuntate: X3 MKIII, X7 MKII, Q1 MKII si Q5 ofera iesiri balansate, iar castile F5 si F9 au in pachet cabluri balansate – puricam la capitolul sunet ambele conexiuni (SE si BAL).

In cutie mai gasim 6 perechi de dopuri (tips), o husa de transport din plastic dur – foarte rezistenta inclusiv la apa.
Cascutele se ataseaza la cablu prin conectorul MMCX care printre altele este folosit si de recunoscutul brand Shure la castile sale de top.

FiiO F5 (1 of 1)-7

Tehnologia din spate:
Cablurile detasabile au fost o idee foarte buna, acoperirea diafragmei castilor cu titaniu iarasi a fost o idee surprizator de buna. In acest mod devine rigida pentru a suporta un interval dinamic cat mai mare fara a pune in pericol diafragma sau urechea ascultatorului.
Cele 3 gauri mici din spatele dopurilor sunt porturi care elimina energia din spatele diafragmei si reduc o parte din distorsiunile cauzate de carcasa cascutelor, in acelasi timp eliminand presiunea ce se poate acumula intre timpan si casti – exact cum s-a facut la EX1 sau la extravagantele Sennheiser IE800.
Lipsa presiunii aerului intre casti si ureche imi creaza un confort ridicat si practic nu le simti in ureche odata inserate.
Eu folosesc dopurile mici si de multe ori uit ca am castile bagate in ureche, nota 10 pentru confort.

Castile au o sensibilitate de 102 db per miliwatt, fiind usor de condus de orice sursa audio, fie ea portabila sau desktop. Telefoanele nu vor avea probleme cu aceste casti, vor limita putin dinamica datoria procesarii inferioare, de aceea probabil un aparat dedicat redarii muzicii pe strada ar putea face minuni.

FiiO F5 (1 of 1)-10

Bla-bla la gunoi, sa trecem la partea interesanta:
Le-am folosit preponderent cu un FiiO X7 MKII dar si cu un setup desktop avand rezultate exceptionale in ambele cazuri.
Amplificatorul stoc al X7 II este foarte potent cu orice IEM si F5 nu au fost o exceptie. Au fost conduse cu autoritate si control.

Castile au o tonalitate diferita…fata de ce am auzit la EX1 (inclusiv EX1 MKII).
Pe cand EX1 iti captau atentia prin claritatea registrelor de sus unde inaltele erau sclipitoare si prezente mai peste tot, F5 merg pe o solutie practic opusa, dar nu in totalitate.
De aceea consider EX1 ceva mai neutre, mai liniare, mai aproape de inregistrarea de studio, pe cand F5 ofera un sunet foarte vioi, proaspat, dinamic, exploziv chiar pe alocuri.

FiiO F5 (1 of 1)-11

Ascultand cvartetul Dave Brubeck – Take Five in varianta DSD nu mi-a venit sa cred ca ascult la niste cascute bagate in ureche.

Sunetul zbura undeva pe langa mine, ma atingea din cand in cand dar clar auzeam o scena bine definita si larg deschisa in fata mea.
Asa ceva gasesc des pe casti deschise si rar sau foarte rau pe inchise, insa pe casti in-ear aproape ca niciodata.

Sclipiciul cinelelor si a tobelor este auzit clar insa nu abuziv cum o faceau EX1. F5 ofera inalte ceva mai calme, mai relaxante. Pentru Jazz-ul lui Dave Brubeck sunt exact ceea ce trebuie. Clatinand din cap cu un zambet stupid pe fata este clar ca sunt pe gustul meu.
Marturisesc, pentru mine F5 sunt aproape perfecte, imi plac clar mai mult decat EX1.
Tonalitatea pare mai calda, tonul mai ingrosat putin ofera pianului si saxofonului o greutatea aparte foarte linistitoare intr-un fel, te calmeaza instant.
E piesa perfecta cand vii de la munca obosit, pentru mine functioneaza de fiecare data.

Inregistrarea de calitate de multe ori e mai importanta decat echipamentul in sine si acesta piesa o demonstreaza.

Trecand pe ceva mai vioi OCS – Marea Cautare – iti dai seama instant ca inregistrarea este cu minim doua clase inferioara, dar cateodata nu ai de ales daca iti place interpretul/formatia/….lautarul :)

FiiO F5 (1 of 1)-8

Piesa Baloane de Sapun imi arata capabilitatile castilor pe muzica ceva mai aglomerata. Cele trei porturi de care vorbeam mai sus isi fac bine treaba si elimina o mare parte din vibratia castilor si a distorsiunilor nedorite.
Aglomeratie rar se va auzi pe aceste cascute, efectul de terci nu este deloc prezent.
Basul iese si el la iveala si arata punctul forte al castilor.
Sub-basul si basul de sus sunt ceva mai pronuntate decat restul frecventelor si sunt usor accentuate. Nu accentuate gen Beats, doar putin, cu bun simt.
Vocile si chitarile suna duios si placut, plin de substanta si poate mai greoaie decat cat ar trebui.
Trecerea de la bas la medii este una lina, fara a auzi gropi sau alte necazuri.
Mediile sunt usor inflorite si indulcite, dar nu sunt infundate sau aruncate pe planul doi, se aud destul de clar. Precizia castilor mult mai scumpe nu este prezenta aici dar nici nu ma asteptam la asa ceva.
Castile ofera o calitate a mediilor cu mult peste medie.
Cand scot brusc F5 din urechi si conectez imediat niste Sennheiser HD650 zici ca sunt facute de acelasi inginer audio, suna foarte comparabil, doritorii de niste HD650 in varianta in-ear la buget restrans pot opta pentru F5 daca IE80 vi se par scumpe.

Trecerea de la medii la inainte nu este neteda si dam de o groapa. Posibil unicul minus care m-a deranjat cu adevarat este lipsa unor informatii din regiunea 8-10 kHz. Nu este o lipsa totala, insa sunetele par infundate in aceasta regiune. Pentru iubitorii de muzica clasica poate fi o problema reala. (F9 rezolva complet aceasta problema – urmeaza un review si la ele).

FiiO F5 (1 of 1)-2

Trecerea brusca la inaltele de sus si o usoare atenuare a inaltelor de jos poate fi o problema pentru unii.
Daca doriti inalte sclipitoare, cinele agresive sau in general multe informatii in aceasa zona a frecventelor F5 nu vor fi pe placul Dvs.
Inaltele sunt ceva mai restranse, foarte calme, poate chiar prea calme. Putin cam lente si parca ai impresia ca raman in urma. Dau cu presul in ele dar nu ajuta…
Pentru un ascultator normal (nu atat de critic ca mine) poate fi de neobservat sau chiar un efect placut, depinde de gusturi.

Am apreciat ca am putut urca volumul ceva mai sus datorita inaltelor timide, dar m-am intristat cand nu am auzit Vivaldi la adevarata lui splendoare, unde micile detalii nu le-am mai auzit.
Microdetaliile ascunse in inregistrarile de top se vor auzi mai greu, macrodetaliile se aud foarte clar, avand un contur bun, o tonalitatea plina si greoaie.

Mi-a placut si scena care pe o inregistrare corecta poate deveni 3D, nu este nicioadata plata sau neinteresanta.

Am observant un lucru destul de interesant/important pe X7 MK2. Folosind conexiunea balansata vidul dintre sunete devine aer, muzica incepe sa respire mai bine, sunetele devin inconjurate de bule de aer. Scena se mareste nitel, insa cel mai mult adancimea scenei.
Trecand inapoi la conexiunea single ended, sunetul se micsoreaza, bulele devin mai mici, totul devine ceva mai aglomerat.
Pe echipament desktop cu o rezerva mare de putere aceste efecte nu au fost auzite…ambele conexiuni sunand zic eu identic.

FiiO F5 (1 of 1)-13

Concluzii:
Consider F5 niste casti interesante, cu multe plusuri si putine parti slabe.
Dinamica nu a avut de suferit, rock-ul, electronica si muzica mai rapida suna foarte bine, cateodata chiar exploziv. Iubitori de bas vor aprecia prestatia acestor casti. Vocile, chitarile au sunat si ele ceva mai melodios avand o vibratie ceva mai lunga creand un sunet autentic.
Inaltele au fost aspectul mai putin impresionant, insa nu le poti avea pe toate la aceste dimensiuni si mai ales la acest buget.

Constructia solida si tehnologiile incorporate si pachetul bogat de accesorii fac micile F5 greu de refuzat, iar faptul ca ofera compatibilitate atat cu iOS cat si cu Android poate fi un atu major in anumite situatii.

Pentru 399 lei sunt cu siguranta greu de batut, greu de ucis.

FiiO F5 (1 of 1)-6

Pro:
-Cabluri detasabile
-Pachet bogat in accesorii, calitate buna a cablurilor si a castilor
-Sunet dinamic, vioi si exploziv
-Scena larg deschisa si adanca (mai ales pe balansat)
-Macrodetalii bune, sunet inchegat si bogat tonal
-Confortabile! Lipsa presiunii din canalul auditiv
-Pret extraordinar pentru ceea ce ofera

Contra:
-Inalte timide, trecerea brusca de la medii la inalte
-Microdetaliile au avut de suferit
-Lipsa liniaritatii/neutralitatii

Echipamente folosite pentru recenzie:
FiiO X7 MKII, F5, F9, EX1, Sennheiser HD600/650, Matrix X-Sabre PRO, Audio-GD Master 9, cabluri audio unse cu ulei de sarpe veninos

Average ciobanas signing out!

FiiO F5 (1 of 1)-12