Mai intai, ar trebui sa va spun ca am trecut prin mai multe modele de Grado pana sa ajung la topul seriei Reference: RS-1i. Cand le-am comandat, am avut mari asteptari de la acest model si pot sa va relatez ca impresiile au fost pe masura asteptarilor, saltul de la SR325i la RS-1i fiind simtit fara dificultate.

Introducere:

Grado Labs a fost fondata in 1953 de catre Joseph Grado in cartierul Brooklyn din New York. Pana la sfarsitul anilor ’70 Grado Labs si-a concentrat atentia asupra productiei celor mai bune doze de pickup (Phono Cartridges). La inceputul anilor ’80 Joseph a introdus o noua linie de produse care au primit rapid o multime de aprecieri mondiale. Castile au fost HP1000, HP2000 si HP3000. In anii ’90 John Grado a preluat afacerea de la tatal sau si a venit cu seriile Prestige si Reference. De asemenea, a lansat de cativa ani seriile Statement si Profesional, aducand afacerea falimiei la un nou standard al calitatii.

Dupa cum v-a spus si Savu, toate castile Grado arata aproape la fel, fie SR60i de 69$, sau RS-1i de 699 $, ambalajul gen “cutie de la pizza” si forma castilor fiind aceleasi. Nu prea au investit in design si cercetare, axandu-se mai mult pe calitatea sunetului.

Se observa totusi mari diferente in calitatea constructiei, chiar daca forma este aceeasi. Daca la seria Prestige s-a folosit mai mult plastic la cupe, la RS-1i avem lemn din mahon rosu, headband-ul fiind de data aceasta din piele naturala si nu imitatie, iar restul constructiei din metal. Metalul, lemnul cat si pielea naturala dau impresia de ceva mai serios, dedicatie si pasiune.

Cupele din lemn sunt si ele putin diferite fata de cele din seria Prestige, fiind deschise, mai adanci si neavand acel ‘buton” in mijloc. RS-2i, de exemplu, nu sunt atat de adanci, insa nici SR325is nu sunt. Aceasta adancitura, cat si lipsa acelui buton din mijlocul cupei castilor nu reprezinta o nuanta de natura estetica ci una sonora, despre care voi vorbi mai jos.

Testele au fost facute atat pe Burson HA-160D, cat si pe WooAudio WA6SE.

Muzica ascultata a fost foarte diferita: clasica si jazz, rock vechi si modern, ceva folk, etno, apoi putin electro si muzica mai noua.

Specificatii:

Features:
Vented diaphragm
Wooden air chamber
UHPLC copper voice coil wire
UHPLC copper connecting cord

Tranducer type dynamic
Operating principle open air
Frequency response 12-30
SPL 1mV 98
Normal impedance 32ohms
Driver matched db .05

Caracterul sonor:

Daca sunteti interesati de aceste casti, ar trebui sa stiti ca ele suna complet diferit fata de alte branduri de casti, Grado avand un sunet al casei care nu poate fi confundat cu altceva.

Castile sunt detaliate si pot reda orice sunet ascuns in background, nescapandu-le niciun microdetaliu. Sunt mai detaliate decat Sennheiser HD650 si toate modele de sub ele, insa nu intrece detaliul unor HD800 sau Beyerdynamic T1. In cateva linii, mai jos, am sa le compar.

Mediile sunt mai bune la RS-1i. Sunt adanci si expresive, vocile fiind redate  placut si in fata. Instrumentele ce contin corzi suna exceptional pe Grado. Nu cred ca am auzit vreo vioara sau chitara redate mai natural si placut. Este foarte interesant ca aceste casti redau cel mai bine intrumentele facute din lemn. Muzica instrumentala suna aparte, mai real si mai natural. Probabil aici joaca un rol si cupele din lemn  care indulcesc sunetul. Pe un amplificator cu lampi aceste casti produc un sunet aproape magic. Se preteaza bine si la amplificatoare pe tranzistori sau chiar la placi audio dedicate, insa, datorita inaltelor ridicate, sunetul nu este atat de domol.

Pe unele piese mai rapide, bass-ul este autoritar si punchy, nu atat de adanc cum mi-ar placea, insa cu siguranta mai bun decat la seria Prestige. In schimb, nu are extensie, loveste tare, este cam scurt, neajungand la octavele cele mai joase. La acest capitol HD800 si T1 merg mai jos, avand o vibratie mai reala. Pe muzica bass heavy sau electronica nu recomand aceste casti, sectiuni rezolvate insa cu brio de HD800 si T1.

Inaltele sunt bine conturate, cateodata chiar prea mult conturate. Iubitorii de percutii, tobe si instrumente cu timbru acut vor iubi aceste casti. Pana si  inregistrarile vechi prezinta unele sunete pe care nu le-am mai auzit. Inaltele sunt atat de conturate incat uneori ne pot da impresia de sibilanta si o usoara uscaciune a sunetului. Le gasesc la fel de bune si la HD800 si T1. RS-1i au o sibilanta mai conturata, care insa poate fi usor tratata cu un amplificator pe lampi.

Ceea ce le face diferite fata de concurenta este prezentarea sunetului. Nu are acel soundstage si spatiu ca la Sennheiser, nu ai impresia ca asculti din randul al douazecelea cum o fac HD800, insa simti ca asculti muzica direct de pe scena. Castile au o amprenta sonora “on-stage”, iar muzicantii sunt plasati in jurul ascultatorului, fiecare instrument avand un loc specific in spatiu. Acest sunet mai in fata, cu o scena aproape lipsita, ofera un efect de tempo, ritm, lovitura si viteza nemaipomenit.

Acest lucru poate fi socotit ca un plus sau minus, deoarece iubitorii de soundstage si scena larga nu le vor aprecia atat de mult, situatia fiind diferita la cei de jazz si rock. RS-1i sunt aproape opuse fata de Sennheiser HD650, fiind “bright” vs “intunecate”. Caracterul bright este dat de catre inaltele ce pentru prima data ne sar in fata si de mediile bogate.

Castile cu siguranta se pot cataloga ca fiind “colorate”, insa coloratura sunetului pe genurile alese este placuta. Pe rock, de exemplu, sunt greu de egalat. Pe soprano, opera, la fel, daca nu luam in calcul scena aproare inexistenta.

HD800 si T1 la acest capitol sunt mai neutre, iar in functie de muzica aleasa, unele pot fi mai bune pentru un anumit gen de muzica.

Comparativ insa cu seria Prestige, datorita cupelor mai adanci si butonului care nu exista, sunetul este mai deschis si mai natural, iar scena putin mai larga, lucru care aproape lipseste la SR325i. De exemplu SR80i suna chiar putin mai metalic, mai subtire si mai uscat, sunetul fiind usor lipsit de substanta. La fel, mediile nu sunt atat de bune, RS-1i depasind  SR80i si chiar SR325i la acest capitol fara mari probleme.

Amplificarea:

Castile sunt dotate cu doua drivere de 32 de ohmi si au o sensibilitate destul de ridicata.

Pot fi folosite cu rezultate bune chiar si cu surse portabile, sunand decent si pe mp3 player-e. Important este sa folositi fisiere de calitate (ALAC pe Ipod-uri, sau FLAC, WAV pe Cowon, Sansa sau alte portabile)

Pentru bugete reduse, castile merg bine si pe placi audio dedicate. Un Xonar Essense cu niste op-amp-uri mai intunecate si bass mai conturat s-ar combina bine cu aceaste casti, insa nu recomand op-amp-ul stock (LM4562) din aceasta placa audio. DAC-urile externe aduc si ele un plus de performanta, iar amplificatoarele cu o putere mai mare pe impedanta joasa trezesc castile la potentialul lor maxim.

Pe Burson sunetul a fost autoritar, rapid, bass-ul bine conturat, insa inaltele putin deranjante. Pe Woo WA6SE castile au scos rezultate mai bune datorita inaltelor mai calme. Nu recomand amplificatoarele cu voltaj ridicat, cele bazate pe lampi ce au topologia OTL (output transformer less) si nici pe cele care au iesire mai mare de 10 Ohmi. Castile iubesc amplificatoarele cu amperaj ridicat (A), putere (W) si in special iesirile de 0-5 Ohmi.

Conluzii:

RS-1i sunt aparte in felul lor. Mediile sunt de nota 10 plus, inaltele bine define si bass-ul scurt si rapid. Constuctia este solida si design-ul nemaiintalnit, toate acest dand dovada de calitate si dedicatie pentru calitatea sunetului. Sunetul casei Grado nu cred il putem compara cu cel al altor brand-uri de casti high-end, pentru ca suna complet altfel, Sennheiser HD650 sau Beyerdynamic DT990 fiind aproape opusul lor.

Pro:

–          Cele mai bune medii ascultate de mine
–          Foarte detaliate, rivalizand cu modele mai scumpe la acest capitol
–          Sunet aerisit, rapid, dinamic. Putem cere ceva mai mult?
–          Sunet “on-stage” placut pe multe inregistrari
–          Calitate buna a constructiei

Contra:

–          Inaltele pot fi obositoare cateodata
–          Cablul, gros si putin incomod, nu este detasabil
–          Ambalajul nu este ce m-am asteptat la acest nivel de pret
–          Grija mare cu mahonul; poate fi zgariat usor
–          Scena mica (on-stage) poate fi luata si ca minus

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.