A trecut ceva timp de cand nu am mai fost activ pe acest site, dar am revenit cu pofta de teste si primul gand s-a indreptat catre un sistem multicanal de calitate. Dupa o scurta trecere in revista a echipamentelor disponibile, mi-am indreptat atentia catre una din firmele mele de suflet si anume Wharfedale. Dupa ce multi ani seria Diamond 9 mi-a incantat zilele in sistemul multicanal de acasa, acum am facut un pas important pe scara calitatii si a pretului si am luat in vizor noua serie Reva. Calitatea acestor boxe a impus utilizarea unui AVR pe masura, iar CXR 200 de la Cambridge Audio a fost o alegere fireasca, dar care mi-a trezit interesul, este pentru prima data cand testez un AV receiver de la aceasta marca. Pentru restul sistemului am mers pe componente cu care pus si simplu nu poti sa dai gres, subwoofer SVS, proiector Sony, ecran de proiectie Projecta, bluray player Oppo.  Va asigur ca toate acestea sunt alegeri foarte solide, fiind echipamente de top indiferent cat de mari sunt exigentele.

sistem-multicanal-1-2
Sistemul:
CXR 200 (9.000 Ron) este receiverul varf de gama al celor de la Cambridge Audio, producator britanic cu mare traditie, binecunoscut pentru amplificatoarele stereo si cd-playerele excelente pe care le produce. Varf de gama suna pompos, mai ales daca ne gandim ca  in oferta exista doar doua AV receivere, dar cum modelul testat este varianta mai scumpa nu am gresit prea mult in exprimare.
Constructia interna este exemplara, transformator toroidal urias construit dupa specificatiile stricte ale producatorului, condesatori audio grade de la Elna, tranzistori finali Toshiba „made in Japan”, radiatoare masive. DSP-ul vine de la Cirrus Logic modelul fiind CS49834A iar procesarea video este asigurata ADV8003 de la Analog Devices.

cambridge-audio-cxr200-1

cambridge-audio-cxr200-1-7
Specificatiile oferite de producator ne dezvaluie un aparat solid, CXR 200 oferind 120W/canal la o impedanta de 8 ohmi si atentie, cu toate cele 7 canale incarcate simultan. Este importanta precizarea pentru ca foarte multi producatori ofera specificatii „avantajoase”, cu puteri uriase pe eticheta, dar omit sa explice clar ca respectivele rezultate sunt obtinute in urma unor masuratori cu sarcina pe unul sau maxim doua canale simultan.
Din punct de vedere tehnic este greu sa-i gasesti punvte slabe lui CXR200. L-am solicitat in configuratie 7.1 si nu a avut nici cea mai mica ezitare in a livra puterea necesara indiferent de materialul redat. Dinamica a fost foarte buna, controlul frecventelor joase excelent, sunetul oferit fiind clar, lipsit de distorsiuni si detaliat. Cele mai apropiate modele concurente pe care le-am avut la dispozitie au fost Yamaha RX-A2050 si Denon AVR-X6200W. CXR 200 s-a dovedit superior in configuratie multicanal, iar in configuratie stereo diferentele au fost chiar mai mari. Pot spune ca am fost impresionat de ceea ce poate CXR200 atunci cand vine vorba de muzica, fiind comparabil cu un amplificator stereo de gama medie.

cambridge-audio-cxr200-1-3

cambridge-audio-cxr200-1-5
Nu este insa totul perfect, lipsa noilor formate Dolby Atmos si DTS:X, prezente intr-o forma sau alta la modelele concurente este un minus important, mai ales daca tine, cont de faptul ca un AVreceiver de top va fi achizitionat in primul rand de cineva impatimit de coloane sonore multicanal de ultima generatie. Producatorii de volum ca Denon, Yamaha sau Marantz actualieaza gama de produse si implicit cele mai noi codecuri in fiecare an, lucru pe care producatorii mai exclusivisti precum Cambridge Audio, Anthem sau Primare nu-l fac, licentele Dolby si DTS fiind scumpe si greu de amortizat intr-un singur an din produse de nisa. Avem asadar un paradox, receiverele cu cele mai bune performante audio nu sunt la fel de evoluate din punct de vedere al dotarilor precum modele de volum, mai ieftine.
Sistemul de autocalibrare este eficent, nu am intampinat probleme sau erori. Masuratorile au fost destul de precise, inclusiv pentru subwoofer, modificarile ulterioare au fost mici.

wharfedale-reva-1

Reva este cea mai recenta gama de boxe lansata de Wharfedale, fiind pozitionata peste populara gama Diamond si fiind concepute ca o evolutie premium a acestora.
De la primul contact vizual iese in evidenta design-ul elegant si finisarea de foarte buna calitate. Combinatia intre difuzoare din fibra de sticla si twetere cu calota din matase nu este o premiera la Wharfedale, firma britanica avand o lunga traditie in implementarea acestei retete. A fost pastrata semnatura audio a marcii britanice, cu mediile mai calde si bas-ul usor lent dar autoritar. Wharfedale Reva sunt boxe pe care le poti asculta in aproape orice situatie, oferind o prezentare relaxanta. Tonalitatea calda si echilibrul bun pe intreaga gama de frecvente le asigura o flexibilitate mare in utilizarea cu diverse amplificatoare.
Sistemul utilizat a fost compus din boxe frontale REVA 3, boxe surround REVA 2 si boxa centrala REVA-C. Desi impedanta nominala a incintelor este de 8 ohmi conform specificatiilor producatorului, la o privire mai atenta in manual am descoperit ca acestea coboara pana la un minim de 4 ohmi sau chiar putin mai jos. Daca mai luam in considerare ca randamentul este de sub 90db ajungem la concluzia ca nu sunt niste incinte pe care sa le atacam cu un amplificator/AVreceiver slab, pentru ca vor fi destul de greu de pilotat. Cambridge Audio CXR 200 a mers perfect, nu am simtit nici un fel de ezitare in a le conduce cu autoritate, indiferent de sarcina si configuratie.

svs-sb2000-1-2

svs-sb2000-1-4

SVS SB-2000 este un subwoofer care pe mine pur si simplu m-a impresionat. Cei care mai citesc articolele mele stiu ca am utilizat in sistemul personal un subwoofer REL 328, un model foarte bun dar scump. Am regasit in SB-2000  aceeasi dinamica colosala si o viteza superioara. La un subwoofer specificatiile nu inseamna aproape nimic, trebuie sa-l asculti bine integrat intr-un sistem ca sa-l apreciezi la adevarata lui valoare, iar SB-2000 s-a potrivit perfect in sistemul pe care l-am ascultat. Desi am pornit acest articol ca un review pentru CXR 200, trebuie sa recunosc sincer ca cea mai impresionanta componenta a sistemului a fost SB-2000. Dupa multi ani de teste am ajuns la concluzia ca exista multe firme care fac boxe sau amplificatoare bune, insa sunt foarte putine acelea care stiu sa fabrice un subwoofer de calitate. SVS se inscrie cu brio in aceasta categorie.

svs-sb2000-1-3

Playerul BluRay a fost un Oppo 103D. Nu sunt foarte multe de povestit despre el, alaturi de fratele mai mare 105D sunt cele mai bune pe care le-am testat vreodata. Multe modele exclusiviste de la producatori precum Luxman, Primare sau Electrocompaniet sunt niste Oppo-uri 103D modificate mai mult sau mai putin, toate in zona iesirilor de sunet analogice. La partea video nu prea exista modificari, procesarea din Oppo fiind considerata o referinta a zilelor noastre.

Cum un sistem de tip Home Cinema nu este desavarsit fara un proiector, am profitat de prezenta in showroom a lui Sony VPL HW65ES, cel mai bun din categoria sa pe care l-am testat vreodata. Impreuna cu ecranul Projecta Elpro High Contrast a rezultat o imagine ireprosabila, este adevarat ca am avut si posibilitatea de a face intuneric bezna, conditie esentiala pentru a obtine un contrast bun.

sistem-multicanal-1-4
 
Actiunea:
Voi fi subiectiv, pentru ca o lunga perioada de timp nu am avut posibilitatea sa ma bucur de un sistem home-cinema pe masura pretentiilor mele. Daca mai aduc in discutie si faptul ca de cand m-am mutat intr-o locuinta mai mare si au aparut in viata mea doua printese tereoriste, timpul pentru hobby-urile mele s-a comprimat dramatic, iar mult iubitul meu sistem de acasa a fost vandut.
Am inceput vizionarea cu ultimul episod din Game of Thrones Sezonul 6. Absolut senzationala coloana sonora, Light of the Seven -Ramin Djawadi fiind o capodopera, una dintre compozitiile care-mi va aduce aminte de la primele acorduri de serial. O senzatie similara cu tema originala din Nasul sau Piratii din Caraibe. Pianul, unul dintre cele mai complexe instrumente, a fost reprodus excelent, uneori pur si simplu am uitat ca am in fata un sistem multicanal, precizia si detaliile fiind aproape la nivelul unui sistem stereo. Din pacate nu am avut o varianta BluRay a episodului, acesta fiind in format MKV si cu coloana sonora 5.1 DTS in anumite momente am simtit compresia destul de agresiva, asteptam cu nerabdare sa apara variantele finale, se zvoneste ca ar putea fi lansate inclusiv in 4K!
The Hobbit – Battle of the five armies a fost urmatorul pe lista, aici am avut un BluRay original cu DTS-HD, imaginea fiind incomparabil mai buna, iar coloana sonora este evident mai completa si mai detaliata. Daca la Game of Thrones mi-au placut piesele, in Hobbit punctul forte este actiunea in sine si avem parte de ea aproape necontenit. Incepand de la atacul dragonului Smaug asupra orasului Laketown, continuand cu excelenta confruntare de la Dol Guldur si culminand cu finalul in care se confrunta cele cinci armate, toata actiunea este foarte solicitanta pentru sistemul audio. Coloana sonora este complexa, multitudinea de elemente audio simultane pe diverse planuri si zone sunt un examen destul de solicitant pentru orice echipament. Sistemul din test s-a comportat excelent, oferind o experienta audio-video de top, mult peste asteptarile mele.

sistem-multicanal-1
Daca ar fi sa caut nod in papura, singurul minus ar fi ca reproducerea sunetului in plan vertical nu este la nivelul discurilor bluray demo de la Atmos.
Am incheiat sesiunea de filme cu Furios 7, o alta pelicula ce ofera toate ingredientele necesare pentru a teleporta spectatorul in mijlocul actiunii. Ecranul foarte mare, cu diagonala de aproape 3m, privit de la o distanta de 4m si sistemul audio foarte bun au adus un procent foarte mare de plus valoare acestui film. Exista o categorie de filme, le-as zice eu „culte“, care le poti privi pe orice sistem care sa ofere un minim de decenta audio, Lista lui Schindler sau Inchisoarea Ingerilor fiind doua exemple care-mi vin acum in minte. Exista insa si o categorie de filme, mai comerciale , in care coloana sonora ofera 50% din savoarea acestora si devin banale fara un sistem audio bun.
Testele stereo le-am facut cu ajutorul aplicatiei Cambridge Connect App, disponibila gratuit pentru iOS si Android. Cu ajutorul acesteia se poate face streaming dintr-un server de tip NAS sau se pot accesa mii de posturi radio-internet sau Spotify. Din pacate Tidal nu este disponibil.
CXR 200 folosit in regim stereo este un preformer absolut remarcabil si concureaza fara probleme cu amplificatoare stereo dedicate. Comparat de exemplu cu A-S501 ofera aproximativ acelasi nivel al detaliilor, in schimb controlul frecventelor joase este superior, sursa de alimentare supradimensionata fiind un avantaj categoric intre cele doua aparate.

sistem-multicanal-1-5
 Concluzii:
Cambridge Audio CXR 200 este unul dintre cele mai bune AV receivere pe care am avut ocazia sa le testez vreodata. Nu este chiar o surpriza, marca si pretul fiind doua indicii despre potentialul aparatului. Este un produs de nisa, cu performate audio foarte bune, superioara aparatelor echivalente de la Denon si Yamaha. Se adreseaza celor care sunt cu adevarat pasionati de sunet si sunt dispusi sa sacrifice multe finante pentru obtinerea unui sistem Home Cinema in adevaratul sens al cuvantului.
Nu este pefect, lipsta suportului pentru Atmos atarna destul de greu, dar din punct de vedere al celui mai important lucru, prestatia sonora, CXR200 este absolut exceptional si justifica fiecare ban investit in el.

cambridge-audio-cxr200-1-2
Pro:
– sunet foarte bun, sustine practic orice sarcina
– calitatea fabricatiei este excelenta, componente alese pe spranceana
– design superb
– prestatie excelenta si in configuratie stereo
– aplicatie de streaming eficienta

Contra:
– nu are Dolby Atmos sau DTS-X
– mai putine optiuni decat concurenta
– pret mare

 

3 COMENTARII

  1. Salut,

    Cat de decisiva este lipsa Dolby Atmos/DTS-X la CXR200 ? Am 2 boxe Focal Choru 726 si intentionez sa mai achizionez un subwoofer SVS SB2000, Focal Aria 706 si Focal Aria CC 900. Momentan nu am posibilitate pozitionarii boxelor pt un surround.

    Multumiri anticipate

    • Salut Gelu,

      Depinde de cat de mult ai posibilitatea sa-ti faci in camera respectiva un Dolby Atmos corect pozitionat (nu e treaba usoara). Pentru mine as zice ca nu e atat de important, dar depinde de tintele tale finale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.