Salutare prieteni,
Imediat dupa lansarea castilor in-ear F5, F9SE si F9, FiiO in loc sa traga o gura de aer s-au pus serios pe treaba imbunatatindu-si propriile creatii, astfel F9 PRO si FH1 vad lumina zilei, despre care voi vorbi pe larg in cel mai scurt timp.
I. FiiO F9 PRO
Ca si in cazul castilor F9 la care puteti citi recenzia dedicata aici, F9 PRO sunt casti hibride care folosesc o diafragma dinamica pentru a reda basul si doua armaturi balansate care se ocupa de medii si de inalte.
Spre deosebire de originalele F9, versiunea PRO foloseste armaturi balansate de la renumitul producator american Knowles, modelul exact este TWFK-30017-000.
Continutul Pachetului
Gasim aceleasi 2 cabluri detasabile, unul normal de 3.5mm ce ofera comenzi pe fir si un cablu balansat impletit de 2,5mm de calitate superioara.
De data aceasta in cutie se gasesc 12 perechi de dopuri, cate 3 perechi (mici, medii, mari) clasate in 4 categorii:
-
dopurile de silicon negre – ofera cel mai echilibrat sunet, nimic nu sare in evidenta, pentru mine sunt mai putin comode, izoleaza mai putin afectand negativ prestatia basului.
-
Dopurile negre avand cilindrul acustic de culoare rosie – aceste dopuri absorb o parte din inalte astfel punand in evidenta joasele. Sunt dopurile perfecte pentru iubitorii de bas.
-
Dopurile transparente avand cilindrul acustic de culoare rosie – siliconul din aceste dopuri pune in evidenta frecventele medii, inclusiv vocile. Pentru un sunet mai natural si relaxat acestea sunt dopurile perfecte.
-
Dopurile negre din spuma cu memorie – foarte asemanatoare dopurilor Comply acestea ofera cea mai buna izolatie fonica si in acelasi timp accentueaza frecventele joase. Spuma de memorie la contactul cu urechea ia forma canalului auditiv si astfel sunt dopurile mele preferate datorita confortului superior si a basului usor accentuat.
Pe langa husa din plastic dur rezistenta la apa ni se ofera si o mini husa de transport din material textil moale, numai buna pentru transportul in siguranta al castilor.
Sunetul
F9 PRO fata de originalele F9 folosesc armaturi balansate de la Knowles care spre surprinderea mea au avut un impact asupra sunetului mai mare decat m-as fi asteptat.
Impresionant este echilibrul tonal foarte bun de care sunt capabile – unicul lucru care m-a deranjat cu adevarat la F9.
Raspunsul in frecventa nu mai are forma literei V, mediile de data aceasta sunt mai prezente, iar inaltele nu mai deranjeaza deloc. Cred ca per total sunt castile de referinta al acestui producator.
Basul se aseamana destul de mult cu cel al F9, pe de alta parte folosind dopurile de spuma se poate amplifica senzatia de bas adanc si nervos.
In continuare basul redat de F9 PRO este rapid, avand o precizie si o extensie foarte buna.
Basul pe F9 si pe F9 PRO pune mai mult accentul pe calitate decat pe cantitate.
Coboara destul de jos, dar nu poate fi considerat de referinta datorita sub-basului retras, insa folosind dopurile corecte se poate rezolva in totalitate problema.
El este executat fulgerator avand un impact serios in timpane, foarte evident pe muzica electronica, la volum ridicat am senzatia ca imi vibreaza intreaga ureche interna.
Spre deosebire de originalele F9, modelul Pro nu mai sunt atat de agresive – o consecinta buna daca ascultati mai multe genuri muzicale.
M-au impresionat si mediile care sunt mult mai prezente, oferind mai multa emotie si suflet decat predecesoarele F9.
Ca urmare basul si mediile ies aproape mereu in prim plan oferind o doza exact de muzicalitate si de performanta acustica.
Mediile mult mai conturate au redus mult senzatia de sunet plasticos si fals, sesizat cateodata pe F9.
In sfarsit pot asculta cu usurinta atat muzica vintage unde mediile sunt foarte conturate, cat si muzica moderna unde basul poate fi cel mai important aspect.
Cel mai mult m-a bucurat prestatia inaltelor care este mult mai naturala si chiar ma intrebam daca se datoreaza noilor armaturi balansate sau schimbarilor din crossover pentru ca diferenta este chiar maricica.
Per total mi-au placut F9 insa prestatia taioasa a inaltelor m-a facut sa folosesc mai des F5 in detrimentul superioarelor F9.
Varianta PRO a rezolvat complet aceasta problema, oferind nu doar acelasi nivel de detaliu si rezolutie in registrele de sus dar si sunand mai relaxat si mai natural.
Sibilanta nu mai este prezenta si acest lucru ma bucura enorm.
Trecand de la F9 la F9 PRO imediata impresie este ca sunetul devine mai viu si mai natural, mult mai aproape de realitate si parca mai calm.
In sfarsit echilibrul tonal este prezent si ca urmare aproape nimic nu sare in evidenta, totul pare la locul sau.
Holografia este mai impresionanta de data aceasta, inchinzand ochii pot jura ca sunetul emanat este la 1-2 m distanta de mine si nu la mm de timpane, senzatia este chiar interesanta.
Putine modele in-ear pot suna atat de aerisit si rapid, avand un bun echilibru tonal.
Disparitia distorsiunii pe inalte (prezenta pe F9) creaza o scena nu doar mai adanca si larga dar mai aerisita si clara
F9 PRO pe echipamentul corect sunt complet alt animal fata de F9. Imi pare rau ca nu au fost oferite in acelasi timp cu F9 pentru ca le consider un upgrade logic fata de F9 – mai ales daca va tenteaza un sunet mai corect. Foarte rar pot asocia sunetul armaturilor balansate cu sunetul natural, insa chiar se poate si F9 PRO demonstreaza acest lucru.
Impreuna cu F9 PRO am testat si FH1 pe aceleasi echipamente, mi-am facut o impresie solida despre F9 PRO asa ca FH1 are o concurenta solida in aceasta seara.
II. FiiO FH1
FH1 sunt si ele casti hibride la care de bas se ocupa o diafragma dinamica iar de medii si inalte se ocupa o singura (fata de doua bucati in F9 & F9 PRO) armatura balansata Knowles 33518.
O alta schimbare importanta este utilizarea unei diafragme dinamice de diametru mai mare, mai exact de 10 mm fata de 9.2 mm pe F9 si F9 PRO. Pe langa acest lucru, diafragma dinamica a fost intarita cu un inel de bronz care mareste suprafata ariei cu aproximativ 25.7% – doua schimbari importante care ar sugera o redarea mai corecta a joaselor, vom trai si vom vedea daca se adevereste…
O ultima schimbare care din nou a avut un impact asupra sunetului este utilizarea bronzului in constructia canalului acustic la care se ataseaza dopurile, iar armatura balansata prin constructie este plasata mult mai aproape de ureche decat in cazul F9 si F9 PRO.
Pentru a reduce costul de productie in locul carcasei de aluminiu turnat s-a ales o carcasa de plastic lucios, sper ca aceasta schimbare sa nu impacteze negativ asupra prestatiei sonore.
In pachet gasim aceeasi husa din plastic dur rezistenta la apa si cele doua cabluri detasabile: unul normal de 3.5 mm cu comenzi pe fir si cablul balansat de 2.5 mm de calitate superioara.
Gasim din nou 6 perechi de dopuri, dintre care 3 perechi reprezinta dopurile standard din silicon – cele mai echilibrate ca sunet si alte 3 perechi care au canalul de culoare rosie create pentru trezirea basului din hibernare.
Per total pachetul de accesorii este identic cu cel al originalelor F9.
Sa trecem acum la partea cea mai interesanta.
Sunetul
Daca originalele F9 ar reprezenta conceptul Yin, atunci cu siguranta FH1 ar reprezenta conceptual Yang – sunt diametral opuse cand vine vorba de performanta acustica.
Dar sa incepem cu inceputul.
Performanta basului este foarte diferita, imi aminteste mult de performanta F5, chiar de cea auzita in Sennheiser Momentum In-ear sau IE-80. Basul vibreaza simtitor mai mult, coboara mai jos si zaboveste ceva mai mult. Din fericire nu se revarsa asupra mediilor.
Nu doar extensia este mai buna coborand in zona sub-basului, ci si lovitura in sine este mai puternica. De data aceasta simt ca s-a pus un accent mai mare asupra cantitatii decat asupra calitatii.
Ma deranjeaza putin raspunsul tranzitoriu, adica durata vibratiei este ceva mai lunga decat cea de referinta iar substraturile de bas nu prea sunt prezente.
Daca nu sunteti prea critici cu aceste casti, basul poate fi unul special.
Pe langa basul musculos am impresia ca armatura balansata accentueaza mai mult frecventele medii decat cele inalte.
Astfel mediile sunt si mai accentuate, in multe cazuri captand atentia asupra sa pe toata durata melodiei.
Vocile devin siropoase si calde iar muzica vintage se aude de parca ar fi usor in ceata mascand doar cateva microdetalii din decor.
Are putin de suferit si holografia, datorita sunetului mai putin aerisit, totul suna mai aproape de ascultator, actiunea se petrece mai aproape de timpane si acest lucru duce la o scena mai mica atat pe adancime cat si pe latime.
Este destul de socant sa ma gandesc ca niste casti hibride care au in constructia sa si o armatura balansata pot suna atat de cald si siropos, fara un dram de sunet artificial.
Desi frecventele medii sunt destul de calde si placute, ele nu ies mereu in prim plan datorita aerisirii slabe a sunetului.
Inaltele sunt complet opuse celor auzite pe F9, sunt mult mai calme, mai relaxante si plasate in planul doi.
Inaltele cele mai de sus au o usoara atenuare, de parca au fost taiate cele mai de sus note, iar acest lucru l-am auzit numai pe material Hi-Res de calitate superioara. Pe muzica normala lossless acest efect isi face aparitia mult mai rar.
Atenuarea inaltelor creaza atat impresia unui perete imaginar de care se lovesc notele de sus dar si senzatia de intimitate, in care actiunea se petrece intr-un loc mai inghesuit si mai aglomerat.
Cred ca raspunsul in frecventa al FH1 este opus celui auzit pe F9, iar F9 PRO se situaza exact intre cele doua modele, avand sunetul cel mai corect si liniar.
Concluzii
Prin urmare cred ca FH1 sunt cele mai muzicale si relaxante casti din portofoliul FiiO, pe cand F9 PRO sunt cele mai corecte si naturale din ce au scos pana acum.
Ma bucur enorm ca pot tuna usor sunetul folosind doar dopurile din pachet, in special cele din pachetul F9 PRO suna foarte diferit una fata de alta.
F9 PRO rivalizeaza cu usurinta IEM-urile producatorilor consacrati, chiar acum o saptamana am ascultat o pereche de Shure SE315 care sunau de parca aveam vata in urechi, F9 PRO le-a spulberat fara drept de apel la cam orice capitol.
F9 PRO recomand cel putin sa le ascultati, merita efortul dvs, am decis le pastrez pentru a le compara cu urmatorii candidati la teste.
FH1 sunt muzicalitatea intruchipata, oferind un sunet relaxat si usor de ascultat ore in sir.
F9 PRO
Pro:
– Cabluri detasabile, pachet bogat in accesorii
– Extragerea buna a detaliilor
– Aesirirea buna a sunetului
– Naturalete si ton bogat
– Scena larg deschisa
– Rivalizeaza performanta castilor mai scumpe
– Cel mai bun confort de pana cum (folosind dopurile din spuma)
Contra:
– Nimic la acest pret si performanta
FH1
Pro:
– Sunet vioi si dinamic
– Muzicalitate ridicata
– Macrodetalii bune
– Textura excelenta a notelor
– Confort ridicat datorat lipsei presiunii in canalul auditiv
– Pret excelent pentru ceea ce ofera
Contra:
– Coloratura pe bas si medii, lipsa liniaritatii
– Microdetaliile nu au fost o prioritate
– Inalte timide
Echipamente folosite pentru recenzie:
FiiO F9 PRO, F9, FH1, Q5, HeadAmp Pico Power, Gilmore Lite Mk2, Matrix X-Sabre Pro, Audio-GD Master 9, iFi iPurifier2, cabluri audio unobtanium edition
Felicitări pentru review. Site-ul conține articole interesante. Keep up the good work.
Salut Razvan,
Multumesc, apreciez 😉
Superb review, felicitari! Deja salivez, sunt cu gandul la salariu si simt ca ma paste o noua achizitie…pe care n-o anticipasem. 🙂 P.S.: Imi plac mult umbrelele pt. iluminat.
Salut Raul,
Multumesc.
Recomand sa sari direct la FH5 in detrimentul F9 PRO, este o diferenta sesizabila intre ele.