Cand am vazut pentru prima data Matrix Mini-I, mintea m-a dus catre dac-urile Bel Canto, cand am vazut display-ul OLED mi-am amintit cat de mult imi place afisajul de la Primare i32, cand am ascultat noile produse am fost pur si simplu surprins, iar cand am incheiat acest review am trait exact aceeasi senzatie de acum doi ani si jumatate, de la sfarsitul review-ului la Fiio E10: “WOW! cum de au reusit?”.

Fiind o persoana mai curioasa cand vine vorba de echipamente audio noi, mai ales iubind nespus minimalismul, din start m-au captat noile Mini-i si Mini-i Pro, sunt un fel de 3 in 1: DAC, preamplificator si amplificator de casti. Desigur, scopul principal este decodarea audio, restul sunt accesorii.

Cand am desfacut cutiile am fost surprins printr-o calitate a constructiei impecabila, aparatele sunt compacte, avand un design atragator si constructie solida.
Matrix foto watermark-20

Matrix foto watermark-21

Mi-a placut din start telecomanda metalica, prin care pot selecta usor intrarile, iesirile si volumul. (ca o paranteza, pot fi folosite si Apple remotes cu ambele aparate, daca aveti una prin casa). Display-ul OLED este excelent, perfect lizibil, fiind cel mai bun pe care l-am vazut pana acum la un DAC, adauga o nota de high-tech intregului aparat.

Diferentele dintre cele doua aparate nu se vad cu ochiul liber, dar sunt importante. Mini-I Pro are in plus telecomanda, foloseste un DAC chip ESS Sabre (fata de un Analog Devices 1955 la Mini-i) si poate decoda fisiere DSD64 si DSD128.

Vorbim despre doua DAC-uri 100% balansate, avem la indemana intrari digitale USB, coaxial, optic si AES/EBU, precum iesiri analogice: de casti 6,3mm, RCA cat si XLR, adica conectica este foarte buna avand in vedere constructia compacta.

Matrix foto watermark-7

Matrix foto watermark-14 Matrix foto watermark-19

Ambele aparate inglobeaza component de top, processor XMOS care se ocupa de USB, capul de serie de la Analog Devices – AD1955, inima lui Mini-I, si ESS Sabre 9016 – inima lui Mini-I Pro, amplificarea de casti o face TPA6120 – acelasi chip folosit si in unele amplificatoare de casti scumpe; pe langa acestea gasim si condensatoare de calitate Nichion Fine Gold si Nichion Muse, cat si o sursa de alimentare liniara ce utilizeaza un toroidal custom made. Promitator la prima vedere, sa vedem cum suna.

Le-am folosit atat pe casti (Audeze LCD-3, Sennheiser Amperior, Sony MDR-1R), cat si pe boxe (Audioengine A5+) ca sa inteleg cat mai bine punctele forte si cele slabe.

Matrix foto watermark-5

Matrix foto watermark-9

Matrix foto watermark-12

Performanta audio:

Scoase fresh din cutie si fara pic de rodare, DAC-urile au sunat usor strident, iar bass-ul era usor retinut.

Le-am lasat doua zile la prajit si am revenit, sperand la un miracol, care se pare ca a avut loc.

Sunetul s-a imbunatatit multisor, ambele au sunat mult mai dinamic si mai viu, de parca geamul catre muzica s-a deschis. Nu sunt un fanatic al rodajului, nu cred orbeste in el, dar de aceasta data efectele au fost spectaculoase. Sau cine stie, poate nu am fost eu la inceput in cea mai buna zi.

Personal imi place putin mai mult Mini-I Pro ca si prestatie sonora, voi incepe cu acesta.

Mini-i Pro ofera un sunet curat, aerisit si detaliat. Am incercat sa ascult de toate, de la clasica pana la rock, incercand sa caut nod in papura. A fost o incercare grea, pentru pretul cerut DAC-ul suna incredibil de bine.

Lejeritatea cu care poate reda muzica este de apreciat, prin comparatie un Asus Essence One avand aproximativ acelasi pret a sunat mai infundat si mai lent, mai intunecat si mai putin vioi. Asus a sunat usor mai greoi la prima impresie si mai placut urechii, Mini-I Pro a sunat mult mai tehnic, mai detaliat, mai precis, avand un raspuns in frecvente mai larg, pe langa vocile mai tactile am auzit si inaltele mai precise.

Cred ca punctul forte al lui Mini-I Pro este ca nu prea are o semnatura sonica, nu mi se pare basos, siropos sau prea agresiv pe inalte, nici uscat pe medii. Ascultand pe inserate la castileAudeze LCD-3 uitasem ca trebuie si sa mai notez ceva, acest lucru il face interesant, de parca ar disparea din lantul audio.

Matrix foto watermark-23

Ascultand noile reamasterizari Led Zeppelin in 24 bit ale HDtracks lansate foarte recent m-a suprins imaginea stereo si dimensiunea scenei audio. Al doilea punct forte al DAC-ului consider ca este abilitatea sa de a crea o imagine stereo corecta si bine plasata, sunt DAC-uri mai scumpe care oferta o imagine stereo mai putin 3D, mai putin impresionanta. Folosind o pereche de Audioengine A5+ sunetul a umplut camera de auditie atat de bine incat micutele boxe active au crescut in ochii mei, nu le credeam capabile de asemenea performante.

Eu folosesc un Burson Conductor la care imi place mult tonalitatea sa si sunetul foarte dinamic, dar Mini-I Pro a sunat putin mai detaliat si a oferit o imagine stereo mai realista. Burson a sunat mai viu insa mai intim, Mini-I Pro a sunat mai larg si mai precis in ceea ce priveste plasarea instrumentelor in spatiul imaginar.

Atunci cand am conectat castile, puterea superlativa a lui Burson Conductor si-a spus cuvantul, LCD-3 luandu-si zborul, pe Mini-I Pro am primit un sunet mai putin impresionant pe casti, INSA! nu unul lesinat dupa cum ma asteptam. Amplificatorul de casti as spune ca este unul decent, cu siguranta mai are pana la cele mai bune amplifuri de casti, insa a fost mai bun decat ma asteptam. Audeze LCD-3 au fost pilotate binisor cu oarecare minusuri la capitolele impact si bass. Castile de talie mai mica nu cred ca vor avea probleme.

Marimea scenei a fost buna dar nu foarte expansiva, as spune undeva la mijloc, concertele jazz au sunat intim, pe cand concertele live au sunat mai larg, mai mare, insa limita scenei era simtita.

Pe material clasic mi-au placut ambele DAC-uri, proiectand un sunet bun pe latime si mai putin pe inaltime, rezultatul final fiind un sunet relaxat, aerisit si articulat.

Bass-ul mi s-a parut ca are un atac bun si o adancime buna, recomand dupa pornirea rece a aparatului se fie lasat inca cel putin 10 minute pentru a se incalzi, am simtit o diferenta sesizabila in redarea bass-ului, cand e rece parca si bass-ul e mai lesinat, cand e cald la atingere, bass-ul prinde amploare si dinamica. Bass-ul a fost mai impresionant pe iesirile RCA si XLR decat pe casti, pe boxe obtineam un bass mai rotund, mai plin, mai dinamic, iar pe casti un bass putin mai palid si lipsit de lovitura exploziva a unor melodii. Dau vina pe amplificatorul de casti intern care probabil nu a fost gandit pentru planar magneticele mele.

Matrix foto watermark-21

 

Frecventele medii, adica majoritatea din informatia unei piese (vocile, corzile, trompetele, pianul, etc. ati inteles ideea J) au sunat la fix, nici prea dulci, nici prea reci, pe rock am dat din cap de parca eram la concertul Metallica din ’99, iar pe Gothart ziceai ca m-am nascut cu vioara in mana la cum dirijam in aer mainile. Da, sunt expresiv cand ascult muzica, pana la urma muzica vrea sa iti transmita un mesaj si sa iti induca o stare de spirit, adica sa creeze emotii.

Vocile nu au sunat pe planul doi, au sunat ceva mai in fata decat restul sunetelor, e de bine sau e de rau decideti voi, alte DAC-uri plaseaza vocile mai in spate, auzindu-le cu un mic decalaj.

Personal mi-a placut prestatia DAC-urilor pe frecventele medii, poate un mic strop de culoare pe Mini-I Pro ar fi mai binevenit (preferintele mele).

Tobele, talgerele si tot ce tine de frecvente inalte au avut scanteie, nefiind prea accentuate incat sa deranjeze, si nici prea taiate incat sa le cauti dar sa nu le auzi. Piesele sibilante tot asa vor ramane pe ambele DAC-uri, sunetul nu va fi imblanzit. Pot spune ca Mini-I Pro este lipsit de o coloratura, destul de liniar/neutru pentru un DAC.

Dinamica, cat si nivelul de informatie extras din fisierele lossless a fost la un nivel ridicat, am auzit microdetaliile evidente, iar macrodetaliile nu au fost prea accentuate incat sa nu mai auzi micile sunete ascunse care de multe ori fac diferenta.

Matrix foto watermark-30

Matrix foto watermark-28

Ok, Mini-i Pro-i bun, dar cum o fi si Mini-i?

Diferenta dintre cele doua este destul de mica, Mini Pro are in plus telecomanda, redarea fisierelor DSD, cat si display cu mai multe indicatoare si sub-meniuri, iar cand vine vorba de redarea muzicii, Mini-i Pro este usor mai liniar/neutru si Mini-i este un pic mai colorat, mai vivid, insa pierde ceva din redarea ultimativa a microdetaliilor si scena mai putin 3D.

Mini-i este mai putin detaliat, mai putin aerisit, suna usor mai aglomerat, insa ofera o coloratura placuta urechii omenesti, inaltele sunt mai domolite, iar mediile ies si mai in fata.

Diferentele intre cele doua DAC-uri sunt destul de mici, la un test cu ochii legati ar fi destul de greu sa ghicesti care e unul si care e celalalt, vorbim aici de o diferenta maxima de 5-10%, daca restul lantului audio nu este la fel de bun, diferentele pot fi chiar nule.

Mie mi-au placut ambele destul de mult, avand in vedere pretul rezonabil , buzunarul romanului audiofil nu e chiar adanc, asa ca merita ascultate daca aveti o ocazie.

Matrix foto watermark-3
Matrix Mini-i Pro
Matrix foto watermark-4
Matrix Mini-i

Concluzii:

Frumoase jucarii si la exterior si la interior, optez totusi mai mult pentru Mini-i Pro datorita telecomenzii, decodarii DSD si sunetului putin mai aerisit si mai larg.

Matrix au dat lovitura cu noile Mini-i si Mini-i Pro. Pentru 1,800 RON (2,500 RON varianta pro) avem aparate all-in-one, bine lucrate si care suna mai bine decat ar dicta pretul. Conectica este de top, iar display-ul superb, telecomanda si implementarea USB de top sunt ciresele de pe un tort surpriza. Ambele DAC-uri s-au descurcat cu orice stil muzical, aglomeratia a disparut, microdetaliile au aparut, aparatele parca au disparut, muzica a aparut si tot asa mai departe.

Pentru:

–          Constructie solida, componente de top
–          Usurinta in utilizare
–          Conectica e ca berea nefiltrata, mai buna nu exista
–          Sunet aerisit, imagine stereo buna, scena larga
–          Dinamica buna, extragerea microdetaliilor cu usurinta
–          Raport calitate/pret excelent

Contra:

–          amplificarea de casti nu este la nivelul dac-ului
–          Sunet mai putin vivid si colorat pe Mini-i Pro si mai putin detaliat pe Mini-i

Echipamente folosite pentru articol:

Matrix Mini-i, Mini-i Pro, Burson Conductor, Audeze LCD-3, Sennheiser Amperior, Sony MDR-1R, Audioengine A5+, cabluri USB, Coaxial si de alimentare din unobtanium.

Hmm, acum cum o fi Matrix X-Sabre? Of of, piticii de pe creier…

 

 

11 COMENTARII

    • Salut Daniel. Merci de aprecieri, sper sa-ti fie util review-ul.

      Nu am ascultat Arcam irDac niciodata, chiar nu am de unde sa stiu ce diferente vor fi.
      Teoretic Mini-i este superior, este un dac full-balansat vs single-ended la IrDac. Are sursa de alimentare liniara, interna, cu transformator toroidal proiectat special pentru el, prin comparatie cu o simpla sursa de 12v externa, asemanatoare cu cea de la un telefon mobil in cazul dac-ului Arcam. Dac-ul Matrix mai are in plus control de volum ce se poate dezactiva, iesire de casti cu amplificator dedicat. Pe hartie sunt multe argumente ce inclina balanta destul de clar in favoarea lui Mini-i, dar in practica nu se poate spune nimic sigur. Doar o comparatie fata in fata, pe acelasi sistem, eventual chiar pe mai multe sisteme diferite, va spune care este mai potrivit, mai reusit.

  1. Salut, felicitari pentru review; daca imi aduc bine aminte din alte review-uri, esti destul de reticent cand vine vorba de partea de preamplificare din DAC-urile de la acest nivel de pret; pentru modelele din review ai avut ocazia sa le testezi si conectate direct la amplificatoare de putere ?

    Intreb pentru ca studiez ideea de a utiliza un DAC foarte bun (cam in liga lui Chord Hugo) cu un amplificator de putere pe masura; pe hartie e foarte interesant, in realitate nu am avut inca ocazia sa ascult asemenea cobinatii.

  2. Salut Costin,
    Intr-adevar scriu putin sau deloc cand vine vorba de preamplificator, motivul principal este ca ascult 95% din timp la casti (Audeze LCD-3) si doar o mica parte din timp la niste boxe active (Audioengine A5+). Partea de preamplificare nu o pot testa…
    Poate doar monsieur Savu daca a avea timp si voie buna.

    Burson Conductor care il detin e si preamp, Savu l-a testat impreuna cu monobloacele lor (Timekeeper) si i-a placut mult rezultatul final pe niste Dynaudio Contour S 1.4 (daca nu ma insel).
    Sunt multe DAC-uri cu Preamp care se descurca bine cu ambele job-uri

  3. Un review la Matrix M-Stage HPA-2 este vreo sansa sa apara? Mi se pare o combinatie mai basic de DAC, preamp si amplificator de casti fata de Mini-i, fara atata conectica – sunt curios de o comparatie in ceea ce priveste sunetul avand in vedere diferenta de pret de aprox 25%..

  4. Partea de amplificare cu ce alt amplificator de casti ai putea-o compara?
    Sunt interesat de acest device. Am ATH-M50 si n-am un amplificator de casti dedicat, ies dintr-un Yamaha A-S500 legat la un Musical Fidelity V90-DAC.
    Ar merita upgradeul?

    • Salut Ionut,
      Daca vorbim strict de sunet Young imi place mai mult. Are un sunet mai cald si mai aproape de realitate. Mini-i Pro este mai detaliat insa usor mai ascutit, mai metalic, oferind mai putina naturalete. Mini-i Pro insa e mult peste cand vine vorba de restul caracteristicilor (iesiri balansare, iesire de Pre, telecomanda, display oled, etc).

  5. Salut,

    Felicitari pt. review. Pentru Audioengine A5+ si Beyerdynamic DT (770, 880 sau 990) ce mi-ai recomanda intre perechea FiiO E17 + E09K si DAC-urile prezentate aici?

    Multumesc anticipat.

  6. Buna ziua,

    Care ar fi cea mai buna zolutie sa scot sunet dintr-un PC in receiver Yamaha rx-V773 ? Momentan folosesc iesirea HDMI a placii video. Daca as folosi in dac pe USB s-ar simti o imbunatatire? Spre exemplu s-ar auz mai bine DAC Audioquest Dragonfly V 1.2 si receiverul pe pure audio? Va multumesc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.