Intro : In domeniul car-audio, printre pasionati, exista 2 directii predominante si o a treia aparuta mai recent, ce dicteaza modul de alcatuire a sistemului. Cele 3 ar fi SQ (sound quality), SPL (sound pressure level) si SQL (sound quality level).

In discutia ce urmeaza, voi trata partea de Sound Quality. Daca in concursurile de SPL modalitatile de apreciere ale unui sistem sunt cat se poate de obiective, constand in masurarea presiunii sonore (db) cu un aparat special, domeniul SQ este putin mai abstract, iar aici intervine destul de mult subiectivitatea, intrucat aprecierea sistemului nu se poate face decat la ureche. Tinand seama de faptul ca si aceeasi persoana, oricat de bine antrenata ar fi, poate avea perceptii diferite de la un moment la altul al zilei ( dupa ce ai mancat sau ai tras un pui de somn aceeasi masina va suna diferit !!! ), va puteti da seama cam ce diferente de opinie pot aparea daca doua persoane diferite ar audia aceeasi masina. Cu toate aceste variatii ale perceptiei, media aritmetica a perceptiilor va fi aproape intotdeauna favorabila unei masini care suna mai bine. Spre deosebire de SPL, orice pasionat de SQ va face masina sa sune bine, in primul rand pentru el si mai apoi va cauta in concursuri opinia unor oameni cu mare experienta. Felul in care percepem muzica este foarte diferit de la o persoana la alta, dar totusi, numai cei ce reusesc sa inteleaga mesajul unui pasaj sonor vor ajunge departe, iar pentru asta e nevoie de mult exercitiu si putere de concentrare.

Pentru o corecta intelegere a punctului de plecare, vom enumera tipurile de difuzoare/sisteme si vom defini modalitatile folosite de creierul uman pentru localizarea surselor sonore !

Presupuneri de baza : In cele ce vor urma se va presupune ca sistemul va avea toate componentele in fata (exceptie putand face numai subwooferul) ! Un sistem de mare fidelitate nu se poate concepe decat cu difuzoarele in fata pozitiei de ascultare din motive evidente de localizare a scenei sonore !

– difuzorul de frecvente inalte (tweeter) poate fi de mai multe feluri, cele mai uzuale fiind : dome/cu calota, ribbon sau horn
– difuzorul de frecvente medii poate fi in mod uzual de tip dome sau con
– difuzorul de frecvente joase (mid-bass) este aproape intotdeauna con
– difuzorul de sub-joase (subwoofer) este aproape intotdeauna con

Dupa cum se poate observa pe masura ce se urca in frecventa este preferat difuzorul cu dome culminand cu ribbonul la frecvente foarte inalte datorita raspunsului foarte rapid al acestui tip de difuzor. pe masura ce se coboara in frecventa este preferat difuzorul cu con datorita unei excursii disponibile mai bune.

Tipuri de sisteme de difuzoare uzuale :

– sistem pe 2 cai alcatuit din tweeter si mid-bass cu un punct de taiere al filtrului pasiv ce se invarte in jurul valorii de 2500Hz
– sistem pe 3 cai alcatuit din tweeter, medie si mid-bass cu puncte de taiere aproximative 300-700Hz si respectiv 2500-7000Hz
– sistem pe 4 sau mai multe cai in care putem intalni 2 perechi de mid-basi sau 2 de tweetere

Atentie : A nu se confunda nr. de cai ale sistemului de difuzoare cu nr. de canale de amplificare ale amplificatorului. In cazul filtrarii active, nr. de canale de amplificare poate fi egal cu cel al difuzoarelor !

Tipuri de filtre uzuale :

– filtre pasive ce vin in toate cazurile sub forma unor cutiute odata cu difuzoarele cumparate, cu conditia ca ele sa fie pe 2 sau 3 cai ( nu coaxiale)
– filtrele active ce se intalnesc pe amplificatoare sau in unitatile de redare (cd-playere), fiind cu atat mai evoluate cu cat respectivele componente sunt mai sus in gama. Varfurile de gama absolute de la marii producatori de unitati de redare au filtrare si aliniere temporala pe 4 cai la care se adauga subwooferul.

Modalitati folosite de creierul uman pentru localizarea a surselor sonore :

Totul porneste de la faptul ca omul are 2 urechi, pe care le foloseste ca receptori , urmand ca vibratia timpanului fiecareia dintre ele sa fie interpretata in mod diferit de catre creier. Intrucat linia ce uneste cele 2 urechi este una orizontala, omul reuseste mult mai bine sa separe instrumentele in plan orizontal decat in plan vertical. Modalitatile principale de localizare a sursei sunt ILD (interaural level difference) si ITD (interaural time difference). ILD predomina in zona frecventelor inalte iar ITD in zona joaselor. Separarea intre ele se face in jurul frecventei a carei lungime de unda este egala cu distanta dintre cele 2 urechi. Considerand ca distanta dintre urechi in linie dreapta este de 22-25cm, se poate concluziona ca pentru frecvente mai mari de aproximativ 1500Hz, unde apare notiunea de umbra a capului ( una dintre urechi se afla in umbra relativ la sursa de sunet ( ex : difuzorul din partea dreapta cu urechea din partea stanga)) conteaza mai mult ILD, iar sub aceasta valoare predomina ITD. Printre modalitatile de localizare a surselor se afla si vibratiile ( in car-audio acestea sunt negative suprapunandu-si raspunsul peste cel al pasajului muzical si deformand pereceptia generala a scenei ). Cel mai des acest lucru poate fi simtit la panourile de usi, acolo unde de multe ori atentia iti este distrasa din centrul parbrizului inspre portiera !

Notiuni uzuale folosite in evaluarea unui sistem :

– Liniaritate (poate fi masurata cu RTA – Real time analyzer) sau apreciata corect de catre cei foarte experimentati. Liniaritatea asa cum este masurata de RTA (intensitate egala pe toata gama de frecvente) nu este aceeasi cu a urechii umane care are predispozitii pentru anumite frecvente, astfel incat trebuie cautata pe RTA obtinerea curbei „negativ” a urechii umane. Liniaritatea este influentata de diferentele de nivel sonor dintre difuzoare, punctele si pantele de filtrare, reflexiile si vibratiile mediului in care se face acustica…
– Balanta spectrala reprezinta imbinarea cat mai omogena a difuzoarelor intre ele pentru obtinerea acelui sunet fluent care-ti da fiori pe sirea spinarii. Este influentata cel mai mult de liniaritate si de punctele si pantele de taiere ale filtrelor.
– Dinamica(tranzientii) reprezinta capacitatea sistemului de areproduce un sunet cat mai precis, respectiv de a se pune in miscare odata cu impulsul si de a se opri imediat ce acesta a incetat. Un difuzor poate urmari foarte bine impulsurile atunci cand este controlat de un amplificator de calitate. Dinamica este compusa din „attack si decay”. In general prima parte este intotdeauna fidela semnalului initial dar cea de-a doua care presupune oprirea din miscare a difuzorului are intotdeauna o mica intarziere fata de finalul semnalului. Acest lucru este perceput ca un sunet moale, fara impact. Dinamica este controlata in general de parametrul „damping factor” al amplificatorului (nu de putere, desi in general un amplificator mai puternic are si damping factor mai bun) si de in cinta difuzorului.
– Focus este una din componentele scenei care se bazeaza exclusiv pe modalitatile de localizare a sunetului descrise mai sus. Cu cat focus-ul este mai bun, vocea unui solist va fi cat pumnul si nu cat tot parbrizul, astfel ea putand fi localizata mai usor si devenind mult mai realista. Focusul corect este foarte usor de sesizat chiar si de catre ascultatorul obisnuit intrucat il intalnim peste tot in viata de zi cu zi. puteti localiza foarte usor o persoana care vorbeste langa voi intrucat susrsa (gura) poate fi considerata punctiforma relativ la distanta dintre ea si urechea voastra si este unica. In cazul difuzoarelor, acestea fiind mai multe si pozitionate diferit in spatiu, focusul se obtine pe cale electronica prin alinierea temporala a difuzoarelor.
– Localizarea in plan orizontal se realizeaza tot pe baza alinierii temporale si reprezinta recreerea cat mai fidela ascenei pe care au fost inregistrate instrumentele. O scena perfecta este foarte greu de obtinut si se intinde de obicei intre cele 2 difuzoare. Numai sistemele exceptionale impreuna cu o inregistrare senzationala reusesc sa pacaleasca urechea in a crede ca sunetul depaseste limitele fizice ale masinii
– Localizarea in plan vertical este foarte dificil de realizat si se realizeaza de obicei numai prin reglarea scaunului ascultatorului pe verticala pentru ca urechea sa ajunga in acelasi plan orizontal cu scena
– Localizarea in profunzime este si ea destul de dificila si depinde din nou categoric de calitatea componentelor folosite in sistem. Numai un sistem care intervine cat mai putin asupra semnalului initial (perfectiunea fiind interventie 0 asupra semnalului in studioul de inregistrari si mai apoi in lantul de redare) poate da acea transparenta sunetului care sa te faca sa realizezi ca bateristul se afla in spatele vocalistului. Sistemele car-audio uzuale comprima toate instrumentele de pe scena pe o singura linie orizontala disparand astfel notiunea de profunzime a scenei.
– Ambianta reprezinta realismul pasajului reprodus si este cu atat mai greu de realizat cu cat sistemul contine mai multe componente digitale.

Instrumentele principale pentru obtinerea unor valori cat mai bune a parametrilor mai sus descrisi :

– Time alignment sau alinierea temporala ce se intalneste in diferite forme pe unitatile de redare si consta in intarzierea separata pe stanga/dreapta sau pe fiecare difuzor in parte la unitatile foarte avansate
– Filtre HPF(high pass filter) si LPF(low pass filter) fac separarea intre difuzoare cu o anumita panta care poate fi de ordin 1,2,3…Oridin 1 este 6db/oct si apoi merg din 6 in 6. Cu cat panta este de ordin mai mare cu atat este mai abrupta. O panta de 6db/oct inseamna ca la o octava mai jos(HPF)/sus(LPF) se produce o atenuare de 6db fata de punctul in care a fost aplicat. O octava reprezinta dublul sau jumatatea frecventei de referinta. Octava nu are o valoare fixa in hertzi ci este doar un reper ! EX : daca aplicam un LPF la 50Hz cu 12db/oct, inseamna ca la 100Hz vom avea o intensitate sonora cu 12db mai mica decat la 50Hz !
– Egalizatorul grafic este des utilizat desi multi audiofili il contesta. in car-audio este totusi aproape indispensabil avand in vedere mediul mult mai dificil in care se manifesta sistemul. Daca se recurge la el este indicat totusi sa se faca moderat pentru a tine sub control diferite artificii digitale ce incep sa se manifeste ! Asupra unei anumite benzi din spectru se poate interveni prin Eq cu o valoare in DB si cu o curba Q in db/oct. Cu cat valoarea Q este mai mare interventia se face predominant in banda unde a fost aplicata modificarea intensitatii si cu cat Q este mai mic, modificarea intensitatii afecteaza mai mult si mai departe benzile din jur !

Pozitionarea difuzoarelor pe care o vom descrie in detaliu in cele ce urmeaza:

Dupa descrierea modalitatilor de localizare a sunetului, cred ca a devenit evident de ce difuzoarele trebuie pozitionate pe cat posibil in fata ascultatorului, singurul care poate face exceptie fiind subwooferul a carui localizare este foarte dificila datorita lunimilor de unda foarte mari ( de ordinul metrilor) a frecventelor reproduse de acesta. Totusi, pentru un ascultator pretentios, mici defazaje ale subwooferului il fac si pe acesta localizabil unei urechi bine antrenate. obtinerea unei bune faza a subwooferului atunci cand este pozitionat in portbagaj este dificila datorita faptului ca unda directa nu predomina, ea fiind insotita de unde reflectate ce ajung cu intarziere la ureche fata de unda principala dar avand aceeasi intensitate. Acest lucru ne va face sa percepem joasele ca o molfaiala continua si fara definitie !

Pozitionarea difuzoarelor. Situatia optima este – paradoxal – cea a tipului de difuzor coaxial, cel mai ieftin de pe piata. Din pacate insasi prin constructie acest difuzor nu poate avea niste caracteristici timbrale stralucite. Difuzoarele coaxiale au un mare avantaj si anume acela ca emit intregul spectru sonor dintr-o singura locatie in spatiu, tweeterul fiind pe acelasi ax cu difuzorul de bas. In cazul difuzoarelor pe 2 sau 3 cai alinierea se poate face cum am spus mai sus cu time alignment dar si fizic printr-o pozitionare a difuzoarelor cat mai aproape unele de altele si cat mai sus inspre planul urechii. Pozitionarea difuzoarelor este un subiect foarte controversat si exista opinii foarte diferite printre oameni cu mare experienta in domeniu. Din experientele mele personale, situatia cea mai buna pentru redarea corecta a scenei presupune pozitionarea tuturor difuzoarelor pe bord, situatie foarte dificila ce presupune alegerea unei masini cu un bord foarte lung si mult spatiu gol sub panoul bordului. Dupa toate astea mai trebuie si modificari serioase cum ar fi taierea gaurilor in bord si fabricarea incintelor sau modificarea traseelor instalatiei de ventilatie/climatizare. Repet ca ultimul paragraf reprezinta constatarile mele subiective si nu trebuie luate ca adevar absolut.

Contrar a ceea ce se face in Europa, in US exista tendinta de a monta difuzoarele de mid-bass in kick-paneluri la picioare si tweeterele tot acolo. Nu am auzit o astfel de masina, dar imi este greu sa-mi imaginez cum poate un astfel de sistem reproduce scena in fata ascultatorului cand toate difuzoarele sunt la picioare, acest lucru fiind contrar si a ceea ce se intampla in casa unde boxele sunt pozitionate astfel incat tweeterul sa fie in fata la aceeasi altitudine cu urechea. De asemenea ce se intampla atunci cand blochezi tweeterul care este foarte directional cu picioarele (daca stau sa ma gandesc, tweeterul va fi blocat aproape in permanenta ). Exceptand situatiile dificile in care este nevoie de taierea bordului sau fabricarea de kick-panel la picioare, se poate face un sistem bun si pozitionand difuzoarele de mid-bas in portiere si tweeterele/mediile pe bord. Incintele ce se formeaza in portiere se numesc infinite baffle si au fost descrise aici. Din pacate, oricat de multa antifonare se va folosi, vibratiile si rezonantele nu vor putea fi scoase in intregime niciodata ci doar reduse. In boxele de casa de zeci si sute de mii de euro, pentru un difuzor de 18cm se folosesc panouri de 5cm grosime din lemn masiv, in conditiile in care subwooferele de masina de 30cm au panouri de 2cm ! Intrucat tweeterele sunt foarte directive (acest lucru depinde si de dispersia tweeterului), pozitionarea lor trebuie facuta astfel incat axul tweeteruli sa nu pice fix pe ureche (on-axis) ci sa faca 5-45 grade cu urechea (in functie de tweeter). Nu exista solutie universala ci ea trebuie cautata in functie de difuzor, masina, amplificator…

Ma voi opri deocamdata aici si va urez succes in obtinerea sunetului dorit.

64 COMENTARII

  1. Super misto!!!Imi place ce ai scris si cata pasiune ai pentru muzica.
    Am o rugaminte daca ma poti indruma,am un player pioneer si un set de componente focal 165 v15,ce amplificator sa le pun?Initial m-am gandit sa merg tot pe focal si anume solid 2,dar am zis sa pun o intrebare daca ii si bine sau sa merg pe altceva.
    Multumesc!

    • Salut. Contrar intuitiei, desi Focal fac difuzoare bunicele, stau foarte slab la calitatea amplificatoarelor auto. Tot ce am ascultat de la ei suna sec si complet lipsit de dinamica. Pentru amplificatoare de calitate arunca un ochi la Brax, Helix, Sinfoni sau Audison, in functie de buget !

  2. Ce rapid si promt ai fost!Chiar ma bucur ca nu am comandat solid 2!Era cat pe ce 😀 Nu vreau sa bag bani zilnic in diferite combinatii audio,bag odata si bine.
    Ca raport calitate/pret ce imi recomanzi din cele de sus?Sunt toate firme noi pentru mine si din pacate nu le-am ascultat.
    Boxe pe spate(in polita de sub geam) merita sa mai pun sau sa raman la ce am doar pe fata?
    Mare multumire.

  3. Din cele de mai sus Helix sta cel mai bine pret/performanta, restul sunt high-enduri destul de scumpe. In ce priveste boxele de pe placa din spate, din punctul meu de vedere este o solutie incorecta acustic. Iti vor da un plus de amploare pe partea de joase dar nu vei avea scena sau focus, sunetul va veni din toate partile. Depinde de tine ce-ti doresti de la sistem si ce buget ai !

  4. Mi se pare totul foarte, foarte interesant si corect din ce ai spus.Nu am avut subwoofer si nici nu vreau.(ma gandeam pe spate doar la niste componente pe joase,dar se poate si fara ele).Am vazut un audison SR 2 la oferta de la 889 ron la 644 ron,ce zici ii ok ca model?Bugetul pentru amplificator ii de maxim 800 ron.Vreau claritate, sunet dinamic si nu bubuiala.
    Scuze ca iti pun atatea intrebari,dar iti sunt foarte recunoscator pentru ceea ce faci.Fac cinste cand trec prin bucuresti.(banuiesc ca esti din bucuresti).

  5. Este cel mai mic entry level de la Audison. Suna decent dar nu face minuni la banii aia. Cu 2 canale pentru toate difuzoarele nu poti face decat amplificare prin filtru pasiv, deci din sursa nu poti avea decat un time alignment destul de primitiv (scena si focus difuze dar ceva mai bine decat deloc)

  6. M-am dezumflat 😀 Pai zi-mi tu cum ai vedea linia asta?Daca ii mai astept si strang bani si fac un lucru calumea.Da-mi niste idei.Deci am difurile si playerul,de aici zi-mi tu cum ai vedea toata treaba.
    Multumesc 🙂

  7. Ce player ai mai exact ? Are time alignment si mai mult de 2 iesiri ? (iesiri separate pentru inalte, medii, bass, sub). Daca ai posibilitatea sa mergi pe varianta activa din player, atunci ai nevoie de 4 canale de amplificare pentru acel set pe 2 cai de la Focal. Trebuie sa-ti stabilesti clar un buget si un target pentru ca lucrurile pot deveni extrem de complexe si scumpe !

  8. Salut.Am amanat linia audio ca sa mai strang ceva bani si sa cumpar ceva bun.Imi recomanda un vanzator In Phase IPA2041 in loc de helix,ce parere ai?
    Si acum o alta intrebare pentru un prieten.Are un microbuz si vrea sa puna in el un sistem 2.1 de casa.Nu vrea sa modifice usi ,prinderi,inele,insonorizari,etc si vrea sa bage un sistem de casa.Satelitii sa ii puna pe bord si subu’ pe jos in dreapta sub bord.
    El ar vrea Focal XS 2.1 ca ii place cum se aude.
    Ce parere ai despre toata chestia asta?O sa sune bine?Merita?
    Mersi frumos si o zi buna.

    • Sunt multe marci pe piata dar putine cu traditie. Nu am auzit In Phase si nu prea am ascultat vreodata amplificatoare sub 500E si. Treaba cu boxele de casa puse in masina este o improvizatie pe care n-as dori sa o comentez. Doar el poate sti rezultatul dupa ce incearca. Eu sunt obisnuit cu sisteme audio foarte bine puse la punct asa ca nu pot da sfaturi pentru asa ceva ! Tutorialul asta se vrea a fi un punct de plecare pentru cei ce cauta un anume nivel in masina lor !

    • Citez din tutorialul de mai sus > „Dupa descrierea modalitatilor de localizare a sunetului, cred ca a devenit evident de ce difuzoarele trebuie pozitionate pe cat posibil in fata ascultatorului, singurul care poate face exceptie fiind subwooferul a carui localizare este foarte dificila datorita lunimilor de unda foarte mari ( de ordinul metrilor) a frecventelor reproduse de acesta” . Modifica stalpii din fata in asa fel incat sa acomodeze tweeterele si mediile foarte aproape una de cealalta, altfel nu vei avea niciodata coerenta in sunet. Bineinteles ca trebuie amplificator pe acel set de componente fata. Daca ai amplif doar pe subwoofer probabil ca puterea e mult prea mare fata de componente si bass-ul „astupa” restul frecventelor !

  9. bun, si in concluzie eu stiu ca tre sa am 4 dif 2 in usile fata si doua nu am unde sa le amplasez decat pe haion da-mi un sfat in alegerea lor ca firma ziceam de alpine, helix sau hertz care sa le pun pe amplif magnat rock 8000 unde am legat in bridge un sub iar boxele care vreau sa le iau sa le amplific pe cele 2 canale libere ale amplif. stiiii m-am luat dupa multi si tot nu am muzica in masina am schimbat o gramada…. sper ca ma poti ajuta

  10. Helix sau Hertz. Helix suna mai detaliat dar e posibil sa fie putin prea strident in combinatie cu Alpine. Hertz suna mai cald si mai putin detaliat dar poate suna mai placut urechii. Depinde de preferintele fiecaruia, nu exista o preferinta universala printre oameni !

  11. merci frumos si scuze ca te deranjai intens uite ce zici o ultima parere Energy ECX 165.4 cam 400 lei sunt ok? Helix suna mai detaliat dar e posibil sa fie putin prea strident – cum prea strident? ps : eu cam ascult lil john care are un bas greu

  12. Salut!Is cu ochii pe firmele ce mi le-ai recomandat si azi am ascultat la un amic un helix b four si mi-a placut sunetul, calitatea.Mi-o placut ca era sunetul curat.Incerc sa mai ascult ceva de la audison si sa imi fac o parere.
    Tu ce zici ca ar fi mai compatibil cu focalul?Audison sau Helix?
    Bugetul ar fi de 1000ron,dar daca imi recomanzi ceva care sare un pic ca pret,mai astept.
    Ampliful vreau sa fie pe 4 canale din care cu doua sa amplific difurile de pe fata si cu celalalte doua in punte sa amplific un sub micut.(vreau sa am un bas clar,plin si nu bubuiala).
    Multumesc pentru timpul acordat.

  13. Mersi frumos de raspuns.O sa incerc sa ascult ambele firme pe masina si sa vad care imi gadila mai mult urechea 😀
    Ce sub imi recomanzi pe la 200w plus,minus?
    O seara faina.

  14. salutare fusco tot la tine apelez cu o intrebare:as vre un amplif monobloc pentru un sub hertz ml 3000 cam de prin 2005 facut(cam batran) are 500 w rms ce mi-ai recomanda ce firma si un cod daca se poate as vrea bubuiala sa trepideze masina merci frumos anticipat

  15. As avea rugamintea sa puneti intrebari mai la subiect. Dupa cum se vede din articolele publicate mai sus, al nostru coleg Fuscobal este un adept si totodata un campion al sunetului de calitate.

    Pentru bubieli si huruieli va rog sa cautati alte surse de inspiratie.
    Multumesc pentru intelegere!

  16. Salut.Trebuie sa cumpar a doua masina in casa pentru ca nu ne mai descurcam cu una si ma gandeam ca poate imi dai un sfat cu privire la aceasta.
    Ma intereseaza o masina de marime medie in care sa sune bine muzica.Care ii mai buna?Berlina,Break,hatchback,monovolum,etc?
    Dupa aceea o sa urmeze muzica in ea.
    O zi buna in continuare.

  17. Nu stiu care e mai buna de fabrica pentru ca eu m-am lovit numai de masini modificate pentru audio dar in principiu trebuie sa cauti o masina cu bordul cat mai mare si stalpii de pe colturi (unde vor sta tweeterele si poate si mediile) cat mai departe in fata. Doar asa poti avea un sunet aerisit pe medie si inalta. Pentru midbasi e greu de stiut dinainte…practic nici o portiera nu suna cum trebuie de fabrica, toate trebuiesc minim antifonate daca nu si modificate complet. Gandeste-te ca un difuzor de mid-bass are foarte multa energie si daca usa nu e extrem de rigida vei avea vibratii si zornaieli in habitaclu. De asemenea, nu am vazut masina sa aiba un midbass corect fara 2 mid-basi pe fiecare portiera, ceea ce inseamna modificare radicala !

  18. Buna ziua.Ma bucur asa de mult ca v-am gasit.Sunt pasionata de masini si muzica,dar problema ii ca nu ma pricep foarte bine.
    Pe fata in usi am HELIX Esprit E 62c, amplificate cu un Helix B Four.Acum vreau sa leg un subwoofer pe celalalte canale libere de la amplificator.In punte am 180w rms.Pe ce subwoofer imi recomandati sa merg?Pana la ce putere,diametru,tip incinta?
    Va multumesc.

  19. Nu conteaza prea mult specificatiile de putere ale subwooferului, conteaza mai mult ca amplificatorul sa aiba damping factor suficient de mare pentru un control corect al difuzorului in incinta. Acel helix ar trebui sa controleze decent un subwoofer dar nu la nivelul unui amplificator dedicat mono. Subwooferele Helix sunt bunicele si dinamice iar daca vrei performante de top, Brax Matrix si Micro-Precision Z-Studio sunt dupa mine cele mai bune din lume (desigur si pretul este pe masura). Mentionez inca o data ca este nevoie de o instalare de top pentru a extrage performanta maxima a unor componente high-end, altfel pot suna pe alocuri chiar mai prost decat unele ieftine !

  20. Multumesc mult pentru raspuns.Imi place Brax!Si cum sunt lucrate si cum se aud.Bineinteles cum ai zis si pretul ii pe masura 😀
    Mi-ar place pe viitor sa am o linie Brax.
    Ce parere ai despre Hifonics?(difuzoare,amplificatoare,subwoofer)Pe unde sunt daca ar fi un top?
    O seara deosebita 🙂

  21. Multumesc mult pentru raspuns.Imi place Brax!Si cum sunt lucrate si cum se aud.Bineinteles cum ai zis si pretul ii pe masura 😀
    Mi-ar place pe viitor sa am o linie Brax.
    Ce parere ai despre Hifonics?(difuzoare,amplificatoare,subwoofer)Pe unde sunt daca ar fi un top?
    O seara deosebita

  22. Nu am ascultat atat de multe de la Hifonics dar ce am auzit nu m-a dat pe spate, mai ales difuzoarele care mi s-au parut chiar slabe. Domeniul asta e atat de vast si complex incat e inutil sa incerci sa faci topuri. Conteaza masina, montajul, potrivirea componentelor intre ele si priceperea celui ce regleaza !

  23. Salutari! Am ajuns la capitolul subwoofer si nu stiu pe ce tip de incinta sa merg.Care suna mai bine?(inchisa,bass reflex sau bandpas).
    Apelez la experienta ta deoarece nu gasesti pe cineva ca tine asa de des.
    Mersi mult pentru toate raspunsurile.
    O seara faina.

  24. Nu am auzit bandpass sa sune bine, toate suna bubuit. Reflexul suna bine daca e acordat cum trebuie, ceea ce duce la incinte enorme care umplu portbagajul. Incinta inchisa suna cel mai corect si necesita litraje mai mici dar are randament mai mic pusa in portbagaj, ceea ce duce la nevoia de amplificator ceva mai puternic !

  25. Ok!O sa ma orientez spre inchisa sau reflex.Oricum de incinta nu ma apuc eu sa o fac pentru ca imi prind urechile.O sa caut un subwoofer care sa fie in incinta facuta dedicata din fabrica.
    Mi ciuda ca nu am unde sa ascult anumite sub-uri!Nu stiu dintre Jl Audio si Helix care ii mai bun.(Helix P12E Precision 30cm sau JL Audio CP112-W1v2 30cm,cam pe aici ma invart ca buget).
    Iti multumesc!

  26. Pe Helix merg.Daca pe viitor vreau mai multa putere din partea amplifului,pot sa merg pe un monobloc si asta ce il am pe 4 canale sa amplific difuzoarele fata?(sa nu mai merg prin filtre si sa merg cu un canal pe inalte,un canal pe midbas)Sau poate inca o pereche de componente pe fata.
    O zi buna sa ai.

  27. Te-as deranja cu o intrebare, cum s-ar comporta un Focal PS 165, antrenat de un HU Kenwood ? Sau fara o amplificare nu prea. Problema pe care o pun este datorata alimentarii, 36AH 300A la baterie, masina fiind de clasa mica, si fiind noua deocamdata nu se va modifica nimic pe partea aceasta. Usa va fii insonorizata, si m-am gandit ca Focalul sa le leg pe un DLS sau Helix de 2 canale, dar ma te de consum. Cat ar rezista oare sa mearga cu motorul oprit,? ma gandesc ca nu as avea probleme cu motorul pornit. Mersi anticipat.

    • Amplificatoarele integrate in playere sunt slabute si nu vei scoate tot din acele Focal-uri. Din specificatiile bateriei si ale amplificatorului iti poti da seama cat tine bateria incarcata full cu amplificatorul la consum maxim. 36AH nu tine foarte mult cu siguranta dar eu am avut 4 amplificatoare Sinfoni pe o baterie Odyssey ER40 de 45AH si ascultam cu motorul oprit pana la vreo ora parca.

  28. multumesc pentru raspunsul promt, eran ingrijorat ca nu o sa tina nici macar minute. nu le-as folosi cu motorul oprit, dar in cazul in care stau 5 minute in fata casei ma gandesc ca o sa reziste. In acest caz pot sa merg linistit pe un set de componente+ amplificator pe 2 canale. Mersi de raspuns.

  29. Pentru linistea ta, dupa instalare, poti pune un aparat de masura sa vezi cat trage amplificatorul la volumul de ascultare dorit. Capacitatea bateriei o stii asa ca iti vei da seama de acolo cam cat tine. Bateria este deep cycle sau nu ? Eu am deep cycle asa ca si daca raman cu 0 curent in ea o pot reincarca fara probleme…am facut asta de zeci de ori. La o baterie normala in schimb, daca scazi sub 10 volti isi pierde ciclicitatea si chiar daca se incarca se va descarca foarte repede dupa aceea !

  30. Deocamdata este o bateria normala, masina este noua si acesta fiind motivul pentru care inca pe partea asta nu doresc sa schimb nimic. Eu doar doream sa am un sistem mai bun decat cel stoc atat calitativ cat si putere. Usile am sa le izolez cat mai bine, HU este Keenwood KMM361SD, la difuzoare inca nu m-am hotarat DLS C6A, Helix E62C, Focal VB sau PS 165 si toate antrenate de pe un DLS CA22 (m-am uitat in fisa ei si scrie consum maxim de 25 A). si ulterior le -as completa cu un sub activ, mai mult de asta chiar nu am nevoie. Iar la ascultare, ma rog, am zis sa tina 5-10 min pana ce astept in fata unui magazin de ex, ca in rest oricum esti in trafic. in caz ca as merge doar cu HU+componente, ce mi-ai recomanda?, sa aiba un bas cat de cat.
    Pe partea de alimentare ce ar trebuii sa fac in viitor? alternator mai mare si baterie deep cycle mai mare?

  31. Salutare.
    Am un Hyundai Elantra si vreau sa-i schimb difuzoarele.Nu-mi place cum se aude. Este foarte posibil sa fie si de la sursa( playerul din fabrica, pe care am sa-l schimb cat de curand cu o navigatie-din cate am auzit au sunetul ceva mai bun).
    Ca si difuzoare m-am gandit la
    http://www.car-sound.ro/difuzoare-auto/coaxiale/hertz/hertz-hi-energy-hcx-1654.html

    Un amic mi-a recomandat suplimentar un subwoofer http://www.alpine.ro/p/Products/powered-subwoofer-boxes45/pwe-v80

    Care este parerea ta despre acest sistem?

    Tin sa precizez ca ma intereseaza mai mult fidelitatea decat putere.Multumesc,

    • Hertz ar trebui sa fie decente, Alpine nu prea erau acum cativa ani. Nu mai cunosc gamele curente. Mai bine pune un set bun pe fata cu amplificare dedicata si antifonarea usilor. Dupa aia, daca vrei mai multa autoritate pe joase si mai ai buget, ia si un sub.

  32. Salut Focusbal … te rog vreau sa iti cer un sfat , deoarece de un an de zile ma chinui sa imi reglez sistemul audio pe masina ( mercedes e class w212 ) si nu reusesc decat sa il fac sa se auda din ce in ce mai prost .

    Am urmatoarea configuratie : Focal KRX3 pe fata , Focal KRX2 pe spate…momentan toate sunt legate prin filtre la un amplificator Focal FPS 4160 si HU original al masinii.

    Am citit mai sus si am vazut ca recomanzi ca si amplificare HELIX sau BRAX.
    Poti sa-mi recomanzi un amplificator pentru boxele din fata? sunt dispus sa renunt la cele de pe usile din spate ( care de altfel sunt la 2 ohm )
    Din specificatiile boxelor fata KRX3 retinem ca sunt pe 4 ohm iar midbass-ul papa curent intre 150 si 200 W , mediile cam 75 w si inaltele intre 25 si 50 W.
    Daca le as pune activ tweeterele si mediile pe Focal KRX3 , si midbass-ul activ pe un amplificator helix sa zicem ? Crezi ca as obtine maximul posibil din boxele astea ? Imi poti recomanda un amplificator bun pentru KRX3 midbass ?
    Personal am doua variante si anume : Helix Competition A2S cu 2 x 150 W si damping factor 1000 !!! ( ma intreb daca este real ) SAU BRAX x2400.2 graphic edition 4x135w si damping factor 400 ? Helix ar fi cumparat ca si nou , iar brax ar fi second hand. Care din astea doua crezi ca ar face treaba mai buna cu midbass-ii de la focal KRX3?
    Ai alte variante de amplificare?
    Iti multumesc anticipat pentru raspuns…sper sa primesc un raspuns cat mai rapid de la tine…vreau sa arunc cu banii dar nu stiu pe ce anume. Toate cele bune !

    • Cine e Focusbal asta ? :))) Nu am ascultat Focal-urile in cauza dar vad ca sunt scumpicele. Din pacate Focal are un adaos exorbitant in baza numelui iar sunetul nu e la acelasi nivel cu pretul. Am avut de-a face cu Utopia Be7 pe 3 cai intr-o masina cu care am castigat campionatele europene in 2007 si desi sunau binisor, nu sunau cu siguranta pe masura pretului. Referitor la amplificare, daca tweeterele focal au aceeasi caracteristica sibilanta si stridenta pe care o stiu eu, ar fi bine sa incerci un amplificator care sa le calmeze putin. Brax graphic este clar mult peste Helix dar mai potrivit pentru tine cred eu ca ar fi un Sinfoni (gasesti la ei pe site modelele). In primul rand scapa de amplificatorul Focal (ce am auzit eu de la ei e scump si suna penibil). Legat de puteri si impedante sau damping factor, nu te mai obosi sa le citesti ca nu vor spune nimic vreodata despre cum va suna sistemul in combinatii complexe de componente iar masuratorile sunt manipulate de fiecare producator dupa cum considera !

  33. Chiar asa…Focusbal asta cine o fi ? 🙂 Scuze man eram cu ochii injectati deja , am scris la o ora tarzie si se pare ca am facut o eroare 🙂 Intradevar inaltele au o amprenta stridenta insa mie imi plac inaltele sa fie mai stridente mai metalice, asta nu ma supara deloc. Nu am posibilitatea sa ascult un sinfoni pe masina…nu cred ca m-ar lasa cineva sa mi fac de cap cu el in teste. Am mai auzit de la cineva ca este un amplificator ff bun si s-ar potrivi insa…sunt al dracu de scumpe si nu am garantia ca se va auzi si asta bine pe componentele mele. O sa fac cumva sa ascult brax-ul pe setul de componente…poate poate nu o sa mai falseze precum focalul 4160 care pare intradevar fara vlaga fara curent…nu prea poate sa atace difuzorul de midbass suficient de rapid. As avea o varianta mai buna de componente pentru brax, care sa sune mai bine decat focalurile mele KRX3? Sa zicem intr un buget de…3 000 de lei ? Mersi pt raspuns Fuscobal* 🙂

  34. Buna ziua Fuscobal,
    Eu am un logan sedan model nou si mi-am schimbat difuzoarele din usile de fata cu un set focal ps 165v (component cu 2 crossovere pe usa), iar pe polita din spate mi-am montat un set focal pc 710.1 ( 7×10) iar unitatea este cea originala media nav lg (cred ca scoate 4x15w). Ce anume ma sfatuiesti o noua unitate cu iesire 4x50w mosfet sau un amplificator care sa imi scoata bine. Pe mine ma intereseaza sa se auda clar si bine (joase-joase, medii-medii, inalte-inalte).

    Cu stima,
    Teo

    • Categoric un amplificator dedicat. Poti schimba unitatea doar pentru una cu DAC superior, nu pentru mai multa putere ! Notiunea asta de claritate nu prea exista in audio … Daca te referi la rezolutie, pe asta o scoti mai degraba din dac decat din amplif !

  35. Iti multumesc ca mi-ai raspuns. Rugamintea mea este daca ma poti ajuta cu vreun model de DAC sau amplificator, care dupa parerea ta ar fi OK. Totusi sunetul in masina s-a schimbat mult, dar simt ca-mi da distorsiune la dif din spate.

    Cu stima,
    Teo

    • Sunt destule unitati cu DAC bun pe piata dar majoritatea incep de pe la 1000 Euro sau poti cauta ceva mai vechi de la Eclipse sau Clarion (HX-D2/DRZ-9255). De asemenea, amplificatoare bune gasesti la Brax/Helix, Sinfoni, Genesis…fixeaza-ti intai un buget si incepi de acolo !

  36. Salut Fuscobal,
    Am un Citroen C5 2005 cu amplificator jbl din fabrica pe 8 canale (4medii-joase si 4 tweetere) pe 2ohmi. Am pus pe fata Focal Power 165KR2 si se auzeau mult mai prost (midbass aproape lipsa si tweeterele mult prea stridente). Le-am returnat si am luat un sistem 2.1 Focal DSA 500 RT si am luat semnal HIGH pentru subwoofer. Analizand specificatiile acestuia, vreau sa anulez amplificatorul JBL si sa raman doar cu un set de difuzoare pentru fata (cu sunet cat mai cald) amplificate de acest focal (are 2x65w nominal iar pe subwoofer 165w). Imi poti recomanda un set de boxe cu sunet cald pe fata? Pana acum am remarcat Helix E62C, cateva modele DLS.
    Masina am antifonat-o personal foarte bine.

    Iti multumesc anticipat pentru sfaturi!

    • Salut. Amplificatoarele de fabrica sunt niste pocnitori ieftine (inclusiv pe sisteme scumpe de talia Burmester de pe Porsche). Focal a avut dintotdeauna un tweeter strident (singurul care suna cat de cat bine era varful de gama Utopia Beryllium). Amplificatoarele Focal mi s-au parut de asemenea destul de lesinate si mult prea scumpe pentru ce ofereau. Trebuie sa stii ca sunetul cald nu este si corect dar daca vrei asa ceva, DLS faceau pe vremuri tweetere cu un sunet foarte „smooth” si cu detaliu decent. Nu ai precizat ce sursa ai ! In orice sistem, totul pleaca de la calitatea DAC-ului din sursa. Urmeaza instalarea si potrivirea difuzorului cu portiera ( cei ce se ocupa cu acustica de serie a masinilor folosesc niste difuzoare foarte ieftine dar potrivesc bine parametrii difuzoarelor cu portiera astfel incat sa sune echilibrat overall … de aici si mirarea celor ce instaleaza difuzoare aftermarket si constata ca suna mult mai prost). Amplificatorul conteaza mult mai putin in sistem !

      • Salut Fuscobal,
        Este headunit-ul OEM Marelli RT3 Navi – nu pot renunta la el deoarece pierd controlul pe multe functii (ora, clima, trip info, etc). Subwooferul Focal care l-am luat este activ si 3 channel cu DSP activ integrat cu ff multe optiuni – te poti conecta cu laptopul la el si cu o aplicatie modifici parametrii: http://www.crutchfield.com/S-7AHBxfDeqNU/p_091DSA500R/Focal-DSA-500-RT.html
        Basul este oricum, numai sec si anemic nu! Toti au zis ca este un bass foarte curat si clar – mie imi place foarte mult pentru ca-mi aduce aminte de bassul unui sistem de casa vechi care-l am si acum – Altec Lansing 641 – daca-l cunosti, genul acela de medii/inalte vreau sa obtin. Din headunit iau doar semnal de preout si-l „periez” nitel cu DSP-ul din focal, time alignment, expander, etc. Chiar ma gandeam sa iau set de difuzoare 3way si sa fac niste gauri in bord pentru medii inspre mine. desi am antifonat usile, cred ca o sa optez pentru inele mdf sau aluminiu pentru a le prinde direct de scheletul usii. Din ce am citit pe net, pentru urechile mele suna bine tweeterele de tip dome si silk ca membrana.

        Multumesc!

  37. Salut,

    Vad ca e plin de oameni cu Focaluri pe aici si vad ca sunt si nemultumiri legate mai ales de FPS 4160 pe care tocmai voiam sa-l achizitionez :)). Ai variante in limita bugetului FPS 4160 care sa „calmeze” niste difuzoare Focal?
    Difuzoarele le-am luat pentru claritatea cu care se lauda Focal, si nu ma pot plange, dar nu am termen de comparatie. Ce am avut pana acum au fost pocnitori pe care mi-e rusine sa le enumar aici.
    Daca pana acum eram convins in privinta amplificatorului, acum am o dilema.
    A doua dilema : vreau sa-mi orientez difuzoarele de mid bass de 16.5 din portiera partea de jos (clasic) spre pozitia ascultatorului, poate ma incadrez cat de cat in acel „sweet spot” cu usile inchise si nu doar atunci cand imi deschid usa (lucru care devine iritant, sa-ti sune mai bine muzica cand ai o usa deschisa). Acum vine si partea cheie, daca ar fi sa-mi inchid boxele intr-o incinta, cat de mare ar trebui sa fie respectiva incinta? Sau sa le las asa cu litrajul imens al usii?

    Multumesc Fuscobal.

    • Salve. Vezi pe la Helix ce gasesti (nu stiu preturi pe dinafara dar Brax cred ca e mai scump decat Focal). In privinta portierelor, daca vrei impact, pui 2 mid-bass pe fiecare usa cu antifonare foarte buna si fixare pe cadru din MDF. Difuzoarele auto sunt gandite sa sune bine in portiera (infinite baffle), nu in incinta inchisa ! Orientarea in sus a difuzoarelor poate ajuta putin daca punctul de taiere e suficient de sus (2 cai) si daca ai time alignment performant !

      • Salut,

        Multumesc.
        Din pacte usa nu-mi permite sa pun doua dif-uri de mid bass.
        Legat de antifonare, usa e deja semiblindata, are straturi de Dynamat si echivalentul de la Ground Zero, cu si fara burete cu celula inchisa plus burete STP simplu si cofrat pe 3 fete de metal si pe interiorul plasticului de pe usa, iar in spatele difului am pus extra si niste dynaxorb. A iesit 95% perfect, la anumite melodii se mai aude un bazait usor la nivel mare, dar asta pentru ca e Hyundai 🙂 . boxele sunt puse pe inele MDF, iar legat de time alignment, doar ce pot sa scot din setarile unui Pioneer 80 PRS.
        La amplificatoare ma gandeam la Helix, eventual un Hifonics Olympus GEN X3, iar Brax (de la 7000 lei in sus) e dincolo de orice buget momentan. E ciudat cum parerile sunt cam radicale in ceea ce priveste FPS 4160, unii spun ca n-au mai auzit sunet asa clar la niciun amplificator si altii il considera o dezamagire.

        Multumesc inca o data pentru sfaturi,
        Bogdan.

  38. Parerile fiecaruia sunt si in functie de referinta si experienta pe care o are. Poti incerca un Helix, sunt destul de dinamice dar nu atat de rafinate ca un Brax, Sinfoni sau Audison. Poti de asemenea sa cauti second hand. Legat de boxe, orice portiera ar trebui sa acomodeze 2 mid-bass cu modificarile de rigoare. Eu nu am auzit niciodata masina cu unul singur pe usa care sa aiba impact si autoritate, mai ales daca mai e si un sistem pe 2-cai !

  39. Salut,
    Sper sa mai ajunga la tine intrebarea mea,vad ca nu mai este activitate din 2015 pe acest articol. Iti scriu in speranta ca ma vei putea ajuta cu o parare in achizitia unui amplificator MATCH PP82DSP ( https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B009T1OKN4/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new ).Situatia mea este urmatoarea, vreau sa am un sunet decent in masina si nu vreau sa investesc sume exorbitante in muzica, mi-am schimbat masina (am cumparat un Ford Mondeo 2003- combi) si am in cap urmatoarea configuratie :
    HU- car android player (https://www.aliexpress.com/item/2-Din-Android-4-2-Car-Audio-DVD-GPS-Navigation-For-Ford-Fusion-Kuga-Focus-2/32228912854.html?spm=2114.13010208.99999999.277.vZ30IW) stiu ca e chinezesc dar il cumpar pt functionalitate si oricum vreau un DSP in masina pt calitatea sunetului.
    Boxe- 4x Alpine SPG-17CS
    Amplificator – MATCH PP82DSP – 422 euro
    Sub – Infinity Basslink 10″ ( il am deja de pe masina veche)
    Dilema mea este urmatoarea: este suficient de puternic 8 x 55 de w pt amplificare directa pt fiecare difuzor in parte ( active crossover) sau am nevoie de ceva mai puternic?
    (sa cumpar separat DSP si amplificare separata)

    Multumesc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.