Anthem este un producator de echipamente hi-fi, originar din Canada, relativ nou pe piata audio-video. Cu toate acestea si-a castigat intr-un timp destul de scurt o reputatie foarte buna. Produsele de calitate comercializate la preturi competitive au primit recenzii pozitive, atat din partea publicatiilor de specialitate, cat si din partea utilizatorilor. Cu cateva luni in urma, canadienii au lansat o gama de receivere integrate denumita MRX. Specificatiile tehnice  “anuntau” produse extrem de competitive. Sa nu uitam faptul ca, Anthem are in portofoliu sistemul Statement D2V/P5 (20.000 Euro), considerat unul dintre cele mai performante sisteme multicanal din lume. Noua gama de receivere cuprinde trei modele, MRX 300, MRX 500 si MRX 700, cu preturi cuprinse intre 1200 si 2200 Euro. In acest segment de piata, concurenta este acerba, avem gamele superioare ale producatorilor generalisti ca Onkyo, Denon, Maratz sau Yamaha si producatori mai exclusivisti, ca Arcam sau Rotel.

Pentru Soundnews.ro numele Anthem este unul familiar, deoarece amplificatorul stereo integrat 225i este un echipament de baza in cadrul testelor noastre. Singurul amplificator integrat al marcii nu a fost ales intamplator, constructia foarte solida alaturi de putere din plin si versatilitate (intrari balansate, preu de phono, iesire de casti), fiind argumente decisive in alegere acestuia. Asadar, cunoscand calitatile marcii, am primit cu mare interes spre testare modelul mijlociu, Anthem MRX 500.

METODA DE TESTARE:
Pentru MRX 500 am pregatit doua seturi de boxe pentru testarea, in configuratie 2.0 Stereo, acestea nefiind alese intamplator. Dynaudio X12 fac parte din seria Excite, boxe concepute pentru configuratii multicanal premium, acest lucru fiind demostrat si de testul cu modelul Excite X16 din urma cu o luna. Paradigm Titan au fost alese pentru un matching cat mai bun, nefiind niciun secret faptul ca Anthem si Paradigm sunt brandurile aceleiasi companii. Pentru comparatie am folosit doua amplificatoare stereo din clasa superioara, Creek Destiny si Anthem 225i. Acestea au fost cuplate la DAC-ul Ad Labs RD26, folosind o interfata Ad Labs Mars.

MUZICA ASCULTATA:
– Zdob si Zdub-450 de oi
– Andrea_Bocelli – Romanza
– Cesaria Evora – Miss Perfumado [1992]
– Film Music of Hans Zimmer – City of Prague Philharmonic Orchestra
– The LINN Collection
– Dire Straits 1985-Brothers in Arms
– Chesky Records-Ultimate Demonstration Disc
– Ana Caram – Blue Bossa
– Vivaldi-The Four Seasons (BluRay Audio DTS-HD MA 24/96)
– Sting-Live in Berlin (BluRay DTS-HD MA 24/96)

Pentru configuratia multicanal am folosit, ca de obicei, sistemul 5.1 Wharfedale Diamond 9 (9.3 front, 9.1 surround, 9.cs centru si subwoofer 10SW). In cadrul testului multicanal, MRX 500 a fost comparat cu Onkyo 1008 – un concurent direct, pretul celor doua modele fiind destul de apropiat.

FILME VIZUALIZATE:
– Pirates of the Caribbean – Dead man’s chest (Bluray, DTS-HD MA)
– Burlesque (.mkv DTS)
– The Veteran (.mkv DTS)

DOTARI, DESIGN, CONECTICA:
Anthem MRX 500 are o prezenta placuta, avand un design sobru si elegant. Carcasa este solida, din tabla groasa, iar panoul frontal este din aluminiu anodizat. Mi-a placut in mod special capacul culisant care acopera conectica din partea frontala, o solutie foarte simpla si inteligenta. Display-ul aparatului este de dimensiuni mari, fiind usor lizibil, fara a excela insa in informatiile oferite. Meniul on-screen (via HDMI) este usor de folosit, navigarea prin el fiind simpla si intuitiva, un mare ajutor venind din partea cursorului de pe telecomanda. Aceasta are Backlit Remote Control, tastatura poate fi aprinsa in momentele in care lumina din camera este insuficienta pentru a distinge comenzile de pe ea. Telecomanda este ergonomica, usor de utilizat, butoanele fiind amplasate aerisit si intuitiv.

Caracterul premium al lui MRX 500 se observa si atunci cand analizam conectica din spatele aparatului. Exista numai mufe aurite si conectori de buna calitate, amanunte ce asigura imaginea lucrului bine facut. Avem patru HDMI-in si un HDMI-out (toate certificate 1.4), cinci intrari digitale spdif ( 2 coaxiale si 3 toslink), obisnuitele intrari analogice stereo, composite si component. Cu ajutorul conexiunii Ethernet (dotare standard la acest model) se pot accesa radio – internet via vTunner. Tot la capitolul conectica, mai trebuie sa notam iesirile preamplificate multicanal, conexiune USB si mufa RS-232 serial, cu ajutorul careia se poate face update de firmware. Lipsa unui intrerupator on-off la acest nivel de pret este oarecum surprinzatoare, va recomand din nou sa scoateti receiverul din priza, atunci cand conectati cablurile audio/video. Atentie mare la conexiunile HDMI, acestea se pot arde foarte usor in caz de utilizare necorespunzatoare. Cablul de alimentare este detasabil si se poate inlocui cu orice alt model care indeplineste standardul IEC.

Pe panoul frontal exista mufa USB compatibila cu medii de stocare portabile si trei intrari de tip RCA (stereo+video). Pentru a conecta iDevice-uri trebuie achizitionat dock-ul MDX 1 si conectat la mufa proprietara Anthem aflata pe panoul din spate. In mod surprinzator, nu exista pe panoul frontal niciun fel de conexiune digitala, HDMI sau optic/coaxial, fapt ce ingreuneaza utilizarea in anumite momente.

Anthem MRX 500 este un receiver aflat in zona de pret superioara, avand numeroase dotari. Cele mai importante fiind urmatoarele:

  • sistem de autocalibrare Anthem Room Corection. Este un sistem proprietar Anthem, foarte performant, asupra caruia voi reveni mai tarziu in cadrul articolului.
  • suport pentru video 3D si HD Audio. Decodeaza toate formatele HD-Audio existente (DTS, DTS-HD MA,DD, DolbyTrue HD, etc).
  • Dolby Volume. Permite utilizatorilor să menţină un volum constant in momentul schimbarii canalelor/programelor TV, chiar daca acestea au un nivel diferit al volumului.
  • Dolby Headphones. Cel mai avansat algoritm de virtualizare pentru casti. Util cand doarme nevasta, copilul, catelul :).
  • AnthemLogic-Music si AnthemLogic-Cinema. Moduri presetate de auditie, sunt echivalente cu THX Music sau THX Cinema la nivel de functionalitate.
  • upscaling la rezolutia 1080p. Toate sursele de semnal SD sunt transformate in semnal HD digital si transmise via HDMI-out catre display.
  • telecomanda dedicata pentru Zona 2.

Nu pot sa trec mai departe fara cateva cuvinte despre sistemul Anthem Room Corection sau mai pe scurt ARC. Fara niciun fel de ezitare va pot spune ca este cel mai performant sistem de autocalibrare pe care am avut ocazia sa-l testez. Pe langa ARC, toate celelalte sisteme testate de mine par niste simple jucarii. ARC vine intr-o cutie de mari dimensiuni in care gasim microfon, trepied (!!), cablu USB, cablu serial, CD de instalare si manual de utilizare. Procedura nu este simpla, este nevoie de un PC/Laptop care sa aiba minim o conexiune USB si una serial (9 pini) sau doua conexiuni USB si adaptor USB-to-serial (eventual pcmcia to serial adapter). In cazul in care aveti tot ce va trebuie lucrurile functioneaza usor, adica se conecteaza microfonul la USB-ul,iar PC-ul cu cablul serial se conecteaza la MRX 500. Se porneste programul de autocalibare si se muta microfonul, montat pe trepied, in locurile de unde priviti la TV. Programul de pe PC impreuna cu DSP-urile receiverului calculeaza fiecare parametru, in functie de caracteristicile boxelor si camerei de auditie. Un lucru inedit este afisarea  graficelor cu raspunsul in frecventa al fiecarei boxe inainte si dupa calibrare. Intreaga procedura pare complicata, dar rezultatul este cu adevarat extraordinar, am obtinut in 30 de minute o senzatie de spatialitate si un echilibru tonal excelent. E bine de stiut ca un sistem, odata calibrat, nu mai necesita alte reglaje atata timp cat nu schimbati nimic in lantul audio.

A fost o adevarata aventura sa procur, intr-o zi de weekend, un adaptor USB-Serial, dar va asigur ca rezultatul merita efortul, ARC fiind cu adevarat o referinta in domeniu.

MRX 500 este construit cu grija, folosind componente de calitate. Dand jos capacul se poate observa transformatorul de mari dimensiuni pe tole, doua DSP-uri de la Texas Instruments si condensatorii de foarte buna calitate, Elna for Audio. Conversia D/A este asigurata de un chip de la Cirus Logic (CS42528). Utilizand aparatul, constatam o usoara incalzire a acestuia, insa fara a atinge temperaturi exagerate. Am monitorizat comportamentul ventilatorului din interior si nu l-am vazut pornind indiferent de modul de utilizare.

Pretul receiverului se reflecta in constructia solida si calitatea componentelor folosite, fiind clar faptul ca discutam de un produs din clasa superiorara.

Sunetul in configuratie stereo 2.0:
Receiverul nu are integrata functia „pure audio” si din acest motiv am selectat din meniu modul Stereo.

Daca ar trebui sa caracterizez intr-un cuvant experienta stereo traita cu MRX 500, acela ar fi „relaxanta”. Sunetul este bland, placut de ascultat perioade indelungate, melodios si usor inchis. Am ascultat muzica la volum mai ridicat decat de obicei si urechile nu mi-au obosit niciun moment, un lucru extrem de agreabil, atunci cand aparatul este utilizat perioade lungi de timp.

Reproducerea frecventelor joase are o caracteristica interesata. Bas-ul este bine controlat, avand atac si agresivitate, fiind precis si bine definit, dar lipsit de profunzime. Frecventele joase sunt oarecum taiate de la un anumit nivel, probabil s-a preferat calitatea in defavoarea cantitatii si profunzimii. Am tras aceasta concluzie, deoarece amplificatorul nu pare lipsit de putere niciun moment, fiind extrem de acurat in exprimare, indiferent de complexitatea muzicii ascultate sau de nivelul volumului. Pe piesa „Pirates of the Caribbean-Curse of the Black Pearl – Suite” a lui Hans Zimmer, tobele, contrabasul si trombon-ul nu au amploarea auzita pe Creek Destiny sau Anthem 225i. Va recomand calduros sa achizitionati albumul ” The City of Prague Philharmonic Orchestra and The Crouch End Festival Chorus – Film Music of Hans Zimmer”, soundtrack-urile sunt cu adevarat coplesitoare.

Ascultand albumul „The LINN Collection” am remarcat scena larga si bine amplasata in spatiu, vocile artistilor corect focusate si nu in ultimul rand instrumentele, care sunt bine delimitate si aerisite. Pe „Zdob si Zdub-450 de oi” receiverul tine bine ritmul muzicii, ocazie cu care este pusa in valoare rezerva mare de putere.

Este o adevarata placere sa asculti pe Anthem MRX 500 muzica lenta, caracterul sonor al acestuia aducand un plus de caldura si savoare melodiilor. Redarea frecventelor medii constituie unul dintre punctele forte ale receiverului, albume ca „Andrea Bocelli – Romanza” sau „Ana Caram – Blue Bossa” transmit o stare de confort si buna  dispozitie ascultatorilor.

Am experimentat folosirea lui MRX 500 ca amplificator de putere conectat la Dac-ul extern RD26, cunoscand faptul ca, acesta este rezolut si analitic. Matching-ul a fost bun, deoarece sunetul redat a crescut simtitor in rezolutie si microdetalii. Sunetul „intunecat” al receiverului s-a deschis considerabil cu ajutorul Dac-ului extern. Viorile din ” Vivaldi-The Four Seasons” au prins mai mult suflet, arcusurile viorilor trezindu-se parca la viata si transmitand ascultatorului alt nivel emotional.

Cea mai buna sinergie a fost insa cu Paradigm Titan, un lucru deloc suprinzator, daca tinem cont de gradul de „rudenie” al celor doua produse. De altfel, cel mai adanc bas a fost obtinut pe aceste boxe, existand posibilitatea ca, in cazul in care se folosesc boxe de podea de dimenisuni mari (Paradigm Monitor 9 sau Monitor 11), sunetul sa coboare mult mai jos in frecventa. Nu trebuie uitat faptul ca Anthem este o firma din tara frunzei de artar, cu un sunet destul de specific gusturilor de peste ocean (boxe mari, camere mari, masini mari, etc.).

Am testat conexiunea USB cu ajutorul unui stick de 16gb, formatat NTFS, pe care-l recunoaste fara probleme. Am facut aceasta precizare, deoarece, in ultimul timp, am vazut diferite aparate (receivere, televizoare) care nu citesc decat stick-uri formatate FAT32. MRX 500 citeste numai fisiere audio in format Mp3, nu exista suport pentru flac sau wav. Calitatea audio pe USB este foarte slaba. Am incercat sa obtin o calitate mai buna schimband stick-ul si melodiile, dar fara succes. Este posibil ca aceasta problema sa se rezolve cu un update ulterior de firmware.

Sunetul in configuratie multicanal 5.1:
Formidabilul sistem de calibrare ARC face din Anthem MRX 500 un concurent de temut in configuratie multicanal.  Calibrarea obtinuta cu ARC, in 30 de minute, este comparabila cu cea obtinuta pe Onkyo 1008, dupa utilizarea microfonul Audyssey si reglaje ulterioare „la ureche” timp de o saptamana. Subwooferul si cele cinci incinte acustice conectate la aparat sunt perfect sincronizate, senzatia de spatialitate astfel obtinuta fiind foarte buna. Sunetul traverseaza spectrul sonor din stanga in dreapta sau din fata in spate, in mod natural, privitorul fiind corect amplasat in planul actiunii.

Lipsa de profunzime a bas-ului nu se mai regaseste in configuratia multicanal, subwooferul coborand suficient de mult in frecventa, pentru ca amploarea si impactul sonor al scenelor de lupta din „Pirates of the Caribbean – Dead man’s chest” sa fie cat se poate de realiste. Este epica scena in care Johnny Depp, Orlando Bloom si Jack Davenport se dueleaza pe roata morii de apa, in timp ce aceasta se rostogoleste prin padure. In functie de secventa ai, la un moment dat, senzatia ca roata se afla in camera de vizionare si trece pe langa tine :).

Sting-Live in Berlin (BluRay DTS-HD MA 24/96) este un test destul de dificil pentru sistemele multicanal obisnuite, fara a constitui insa o problema pentru receiverul Anthem. Vocea artistului este naturala si calda, fiind perfect sincronizata cu miscarea scenica a artistului, iar sunetele discrete ale multimii, venite din spate si din lateral, aduc un “parfum de live” inregistrarii.

Superbele voci din Burlesque (.mkv DTS) sunt bine puse in valoare de calitatiile aparatului, energia transmisa de Cher si Christina Aguilera ajungand aproape de sufletul ascultatorului. Cred ca nu as fi urmarit mai mult de 10 minute din film, daca nu aveam un sistem de sunet bun. Scenariul de nota 2 este compensat de coloana sonora de calitate.

Am urmarit si The Veteran (.mkv DTS) in sperata unor scene dinamice, L. Focurile de arma sunt bine reproduse, sunetul este coerent si realist, asa cum trebuie sa se auda un foc de arma sau zgomotul facut de tuburile de cartuse cazute pe asfalt. Insa, va sfatuiesc sa evitati filmul, ii dau nota 4 cu felicitari, nu a putut fi salvat nici macar de excelenta prestatie sonora a receiverului.

CONCLUZII:
Anthem MRX 500 este un receiver premium, bine construit, cu o prestatie sonora convingatoare si un sistem de autocalibrare la “ani lumina” distanta de ceea ce ofera concurenta. In comparatie cu receiverele producatorilor generalisti, la acelasi nivel de pret, Anthem nu este atat de bine dotat, oferind o alta abordare in aceasta clasa. Pierde puncte la capitolul usurinta in utilizare si versatilitate.

PRO:
– prestatie corecta si echilibrata in configuratie stereo
– sistem de autocalibrare fabulos
– design elegant si discret
– sunet multicanal de exceptie
– meniu intuitiv, usor de folosit

CONTRA:
– fara functie „pure audio”
– conexiunea USB aproape inutila
– lipsesc conexiunile digitale de pe panoul frontal

Anthem MRX 500 a fost testat prin amabilitatea colaboratorilor nostrii de la RealAcustic si AvStore.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.