De la bun inceput as dori sa spun ca acest articol a luat nastere in urma unor teste comparative facute in primul rand in interes propriu, motiv pentru care este posibil sa se simta un aer subiectiv pe alocuri; cu toate acestea, l-am scris pentru ca stiu ca exista multa lume in Romania care se afla acum la un nivel de sursa audio decenta, gen Asus Xonar sau DAC-uri USB entry-level, dar care au ajuns la un punct in care isi doresc (si isi permit) mai mult decat le ofera actuala sursa.

Deci, cum spuneam si mai sus, principalul scop al acestui test a fost un upgrade de la Arcam rDAC, care desi suna foarte bine pentru banii sai, totusi il consideram (pe buna dreptate) ca fiind veriga slaba din actualul sistem audio. Pentru referinta, sistemul pe care am facut testele este compus din boxe Elac FS 189, cablu Real Cable Innovation TDC 2.5 mm, interconecti Eagle Cable MC 90 (2 bucati) si Audioquest Evergreen (schimbate la un moment dat cu 2 exemplare de Audioquest Golden Gate) si bineinteles cele 4 DAC-uri: Arcam rDAC, Burson DA-160 DAC, Chord Electronics QuteHD si M2TECH Young 384/32 DAC. Toate modelele au fost testate exclusiv prin interfata USB proprie, folosind un PC cu Windows 7 ca sursa digitala. Pentru rigurozitate maxima in testare, am folosit chiar si cabluri USB identice (no-name, dar solide, ecranate si cu toruri de ferita la ambele capete) iar cablurile de alimentare au fost trase in paralel si printr-o zona fara alte cabluri, pentru a nu capta niciun fel de interferente; de asemenea, de fiecare data cand am comparat atent/direct 2 DAC-uri, ambele erau conectate la amplificator cu acelasi model de interconect.

Sa trecem la o scurta prezentare a combatantilor, cu precizarea ca voi sari peste M2Tech Young deoarece acesta are deja propriul sau review. De asemenea, Arcam rDAC nu face scopul acestui articol, motiv pentru care va fi mentionat doar in unele teste comparative.

Burson DA-160 DAC

Brandul Burson Audio a mai fost prezent pe Soundnews, prin excelentul amplificator de casti Burson HA-160D; in acel articol exista si o prezentare detaliata a producatorului de origine australiana, motiv pentru care voi trece direct la specificatiile tehnice:

Measurement:
Frequency response: 5Hz (-0.3dB) to 35 kHz (-1dB)
Signal to noise ratio: >101dB at 0dB gain
THD: <0.001% at line level
Channel separation: >95dB/10kHz
Output impedance: line out 25 Ohms / 45 Ohms (selectable)
Power dissipation: >25W, internal, regulated power supply

Inputs:
2 x USB Connection (Support up to 24bit @ 96Khz with 10ppm low jitter clock)
1 x Coaxial RCA (Support up to 24bit @ 192Khz)
1 x Toslink / SPDIF (Support up to 24bit @ 192Khz)


Outputs:
2 x RCA output (line level with +6dB gain selection)
 

General:
Weight: app. 5 kg
Colour: silver anodized aluminium
Dimensions: 180mm x 250mm x 80mm

La fel ca toate celelalte scule audio realizate de Burson, acest DAC se remarca prin constructia lipsita de circuite integrate; totul este realizat cu componente discrete de calitate foarte buna, folosind un PCB optimizat pentru reducerea la minim a lungimii circuitelor dintre diferite componente. DAC-ul folosit este un Burr-Brown (PCM1793), acelasi model prezent si in HA-160D, dar modelul exact nu este precizat de Burson in specificatiile tehnice, deoarece producatorul considera acest aspect ca fiind mai putin important, preferand sa se axeze mai mult pe restul de componente, in special cele plasate dupa DAC, in zona semnalului analogic – de exemplu, mi s-a parut impresionant faptul ca nu au folosit un OPAMP obisnuit, ci un PCB separat, foarte compact, pe care se afla cam 30-40 de componente discrete. Etajul de alimentare este foarte generos, cu 2 transformatoare audio-grade si condensatori de dimensiunea celor gasiti de obicei in amplificatoarele de putere. Conexiunea USB suporta semnal pana la 24bit/96kHz cu un jitter extrem de mic si izolare galvanica.

Carcasa este realizata din aluminiu de 6 mm grosime, foarte solida si bine finisata; DAC-ul are un aspect elegant si discret in ciuda dimensiunilor exterioare, LED-urile nefiind excesiv de luminoase, iar butoanele fiind de o calitate ireprosabila, in ton cu a intregului ansamblu. Aici trebuie sa remarc prezenta unui buton din care se poate selecta intensitatea semnalului de iesire (low/high gain), functie pe care am gasit-o foarte utila, selectand  “low gain” am obtinut un control mult mai bun la schimbarea volumului din telecomanda. Consumul de >25W anuntat de producator nu reprezinta o problema termica in prezenta carcasei de aluminiu, DAC-ul fiind doar putin caldut in timpul auditiilor.

 

Chord Electronics QuteHD

Chord Electronics este o prezenta noua pe Soundnews, motiv pentru care imi revine onoarea de a spune cateva cuvinte despre acest brand. Firma a fost infiintata in 1989 de catre John Franks, un inginer cu o reputatie foarte solida, construita in industria aerospatiala, fiind specializat in surse in comutatie de inalta frecventa. Din fericire pentru noi, John Franks s-a decis sa-si foloseasca experienta in domeniul audio si impreuna cu echipa lui de ingineri a creat – si continua sa creeze – unele din cele mai bune electronice audio din lume.

In ciuda pretului destul de ridicat, QuteHD este un DAC considerat oarecum entry-level de Chord Electronics, fiind de asemenea si cel mai ieftin model destinat audiofililor. Micutul QuteHD este opera inginerului Robert Watts, cel responsabil si pentru proiectarea modelelor hi-end.

Specificatii tehnice:
Harmonic distortion: 103 dBV
Signal-to-noise ratio: 115dBV
Dynamic range: 118dBV
Digital inputs:
1 x USB HD with DSD decoding, 44.1 kHz to 192kHz, 16-32-bit (future 384kHz-ready)
1x Optical 44.1 kHz/ 192kHz
1x Coaxial 44.1 kHz/ 384kHz-ready, 16-32-bit
Outputs: 2x RCA phono
Power supply: 12v 1A 2.1mm connector. Centre point positive 100V- 240V – 50/60Hz, 1A wall adapter
supplied
Weight: 0.4kg
Dimensions: 160x70x40mm (WxHxD)

Dupa cum putem vedea si in poze, acest DAC pare a fi construit exact in opozitie cu conceptul folosit de Burson, numarul de componente fiind scazut cat mai mult cu putinta; de altfel, prima oara cand am vazut cum arata la interior am avut impresia ca nu are toate piesele necesare pentru a face treaba unui DAC. J Studiind mai atent specificatiile tehnice, am aflat cum au reusit sa foloseasca atat de putine componente, anume folosind tehnologia FPGA (Field Programmable Gate Array) pentru a programa toate functiile necesare unui DAC: SPDIF decoding, Isochronous USB timing and Digital PLL, WTA interpolation filtering, DSD over USB support and the Pulse Array DAC. (Scuzati engleza, abilitatile mele de a traduce anumite denumiri tehnice sunt limitate.) In plus, intrarea USB are propriul sau FPGA cu suport pentru USB asincron, aceasta fiind cea mai buna metoda de a obtine semnal audio de calitate maxima dintr-un PC. Remarc de asemenea si abilitatea de a lucra pana la 192kHz prin intrarea optica, lucru destul de rar intalnit. QuteHD ofera de asemenea suport pentru formatul DSD (Direct-Stream Digital); momentan exista foarte putina muzica disponibila in acest format, dar in viitor este foarte probabil sa creasca in popularitate.

La Chord dimensiunile fizice mici nu inseamna ca se poate face vreun compromis la calitatea constructiei sau a finisajelor, acestea fiind, fara sa exagerez, cel putin cu o clasa peste pretul produsului. Totul este foarte atent lucrat, carcasa de aluminiu este turnata dintr-o singura bucata, singurul element prins ulterior in suruburi fiind capacul superior. Tot pe acest capac avem si un geam/lupa prin care se poate vedea partial componentele interne, un aspect intalnit la toate produsele Chord. In acest caz prin geam putem afla, cu ajutorul unor LED-uri, ce rate de esantionare primeste DAC-ul, asezate dupa spectrul culorilor: rosu pentru 44.1 kHz si asa mai departe pana la albastru pentru 192 kHz, culoarea violet/indigo fiind rezervata formatului DSD. Conectica este simpla dar completa, nu exista nici macar un buton de power on/off sau un switch intre sursele de semnal, DAC-ul detectand automat cand primeste semnal pe vreuna din intrari. Alimentarea se face printr-un simplu transformator in comutatie (12V / 0.6A / max 7.5W) aspect pe care in mod normal l-as critica, daca nu as avea in vedere experienta Chord in domeniul surselor in comutatie. Carcasa sta calduta tot timpul, iar in timpul auditiei se incalzeste destul de tare, probabil datorita acelui tranzistor care foloseste carcasa pe post de radiator.

Teste si auditii

Pentru configurarea calculatorului folosit la teste am folosit excelentul ghid de la dCS, ghid pe care-l recomand oricarei persoane care doreste sa foloseasca calculatorul in domeniul audio. Acesta poate fi gasit destul de usor cu Google, cautati “dCS Guide To Computer Audio” si primul link ar trebui sa fie un document in format PDF. Ca player am ales Foobar 2000 in versiunea portabila, ruland in paralel 2 instante cu acelasi playlist. Acest playlist a continut cateva albume/melodii pe care le stiu foarte bine. In comparatiile directe A-B m-am axat pe urmatoarele piese:

  • Michael Bublé – Stardust (with Naturally 7)
  • Diana Krall – Is You Is Or Is You Ain’t (My Baby)
  • Diana Krall – Between The Devil And The Deep Blue Sea
  • Katie Melua – Ghost Town
  • Katie Melua – A Moment Of Madness
  • Ataraxia – Belle Jolande
  • Dire Straits – So Far Away
  • ACDC – Thunderstruck
  • ACDC – Back In Black
  • Metallica – Enter Sandman
  • Metallica – Battery (S&M concert)
  • Liquid Tension Experiment – Intro
  • Therion – The Rise Of Sodom And Gomorrah
  • Marcus Miller – Panter (live)
  • Marcus Miller – Lonnie’s Lament (live)
  • Jeremy Soule – Dragonborn (Skyrim OST)
  • Marta Gómez – El Hormigueo (24bit/96kHz)
  • Marta Gómez – Bolero (24bit/96kHz)

Albumele ascultate au facut parte din toate genurile: clasica, jazz, blues, rock, metal, new age, atat in format CD-A 16bit/44.1kHz cat si in formate HD 24bit/88.2kHz/96kHz/192kHz. Deoarece mi se pare greu spre imposibil sa sintetizez toate testele facute, o sa incerc sa fac o desfasurare cronologica, cu testele si concluziile fiecarei zile, dupa impresiile si notitele realizate la momentul respectiv.

In prima zi am conectat toate cele 3 DAC-uri la PC, exceptand rDAC din cauza ca nu mai aveam interconecti; am folosit Eagle MC 90 la Chord, Audioquest Evergreen la M2Tech si cablul din pachetul Burson pentru DA-160 (de altfel aceasta a fost si singurul care are la pachet un interconect analog si unul digital). Am pornit 3 instante de Foobar si am pus acelasi playlist, pornindu-le pe toate 3 aproape deodata, apoi schimbam din cand in cand intre intrarile amplificatorului pentru a asculta cate un DAC pe rand – evident, dupa mai multe schimbari nu mai stiam pe ce DAC ma aflu asa ca se poate considera un blind test, oarecum. Primele concluzii dupa 2-3 ore de testare a fost ca Burson suna clar diferit de celelalte doua, mai analogic, mai cald, oarecum in detrimentul detaliilor sau a unei precizii matematice; totusi sunetul era foarte placut in felul lui, asa ca m-am decis sa nu-l elimin deja ca optiune de achizitie, ci am preferat sa-l dau deoparte si sa-l compar abia la sfarsit cu castigatorul dintre QuteHD si Young. Dupa aceasta decizie m-am axat pe comparatia dintre celelalte 2 si am ajuns la concluzia ca parca imi place mai mult M2Tech Young, acesta castigand 3 din 5 blind tests. Dupa asta mi-a venit ideea sa schimb interconectii si surpriza, Chord QuteHD a castiat 4 din 5 blind tests; interconectul care suna mai bine era Audioquest Evergreen, impresia era ca pur si simplu lasa mai multa muzica sa ajunga la amplificator pentru ca din punct de vedere tonal suna cam la fel ca Eagle Cable MC 90, adica foarte neutru, doar ca Evergreen suna clar mai detaliat, simteam/auzeam mai multe note la bass, dar mai ales la inalte.

A doua zi am reusit sa fac rost atat de 2 perechi de Eagle Cable MC 90, cat si de 2 perechi de Audioquest Golden Gate, in ideea ca un cablu teoretic mai bun decat impresionantul deja Evergreen (in raport cu pretul sau, evident) ar trebui sa-mi permita o mai usoara diferentiere intre DAC-uri. In primul test am comparat Chord QuteHD cu Arcam rDAC cu cablurile Eagle MC 90 deoarece din testele anterioare acestui articol stiam ca acest cablu se potriveste foarte bine cu rDAC, reusind sa sune mai bine decat mai multe modele de cabluri, inclusiv de 3 ori mai scumpe. Desi Arcam a avut si acest atu de partea lui, ma tem ca a sunat net inferior DAC-ului Chord, trecerea de la QuteHD la rDAC lasandu-ma cu o impresie de sunet sec, uscat, instrumentele parca nu avea acel sunet plin cu care ma obisnuisem, iar scena se micsorase vizibil, pardon audibil. Diferentele erau mult mai clare decat auzisem zilele trecute intre celelalte 3 DAC-uri asa ca nu am mai insistat, l-am dat deoparte si m-am decis 100% sa-mi fac upgrade la unul din cele 3 modele pe care le aveam in teste. Am mai facut totusi si un mic test de cabluri si pot spune ca pana si Arcam rDAC a beneficiat de pe urma interconectului Audioquest Evergreen, acesta fiind probabil primul cablu pe care am auzit acest DAC sunand mai bine decat cu Eagle MC 90.

Am continuat testele cu Chord QuteHD vs M2Tech Young, initial pe Eagle MC 90 din simplul motiv ca acestea erau deja infipte in amplificator; am ascultat o perioada relativ scurta in care mi-a fost greu sa le diferentiez, asa ca m-am decis sa fac o pauza, sa schimb interconectii cu Audioquest Golden Gate si sa ascult mai relaxat, un album intreg de blues, cu perioade mai lungi intre schimbarile A-B. Cred ca cea mai mare problema a constatat in faptul ca ambele DAC-uri suna excelent, motiv pentru care schbimbarea sursei rareori imi producea impresia ca am castigat sau am pierdut ceva. Totusi pot spune ca am fost impresionat de modul in care Chord QuteHD lucreaza cu inaltele, parca nu am auzit niciodata tweeterul JET sunand atat de bine, atat de aerisit; in rest nu pot spune ca am auzit diferente mari fata de M2Tech Young, atat la schimbarile rapide A-B – unde la un moment dat cred ca invatasem pe de rost fiecare nota de la fiecare instrument din melodia Is You Is Or Is You Ain’t (My Baby) – cat si in testele prelungite, in care ascultam fiecare DAC o perioada cuprinsa intre 2 si 10 minute. Dupa aceasta a doua zi de testare am eliminat complet din ecuatie Eagle Cable MC 90, Audioquest Evergreen si Arcam rDAC si m-am decis ca in urmatoarele zile sa ascult cate un DAC o zi intreaga, pe mai multe genuri de muzica, urmand ca abia seara dupa ce m-am obisnuit bine cu sunetul sa-l compar cu alt DAC.

Ziua 3: Chord Electronics QuteHD

Aceasta a fost ziua in care am ascultat mai multe ore la QuteHD, trecand prin diverse genuri de muzica; impresia generala a fost excelenta, niciodata sunetul nu a devenit obositor sau plictisitor. Cred ca cel mai bine l-as caracteriza daca as zice ca totul a sunat asa cum trebuie sa sune, un balans tonal excelent, foarte precis si dinamic atunci cand a fost cazul – Metallica si Dream Theater m-au facut efectiv sa transpir, iar cantitatea de detalii extrasa din foarte aglomeratul Liquid Tension Experiment a fost impresionanta. Dupa aceasta experienta QuteHD a reusit sa ma surprinda si pe muzica lenta, unde Norah Jones a sunat cald, relaxant, asa cum trebuie sa sune – dupa experienta cu Metallica ma asteptam sa ajung la concluzia ca acest DAC e mai potrivit pentru muzica ritmata dar nici vorba, chiar nu pare sa aiba preferinte muzicale, ca sa zic asa. Am fost de asemenea impresionat si de modul in care a reusit sa pastreze sunetul detaliat, placut si dinamic la volum mic si mediu, un plus destul de important pentru mine deoarece ascult destul de rar la volum mare.

Cum spuneam si mai devreme, seara l-am comparat direct cu M2Tech Young si intr-adevar, pentru prima oara am auzit diferente mai mari intre ele. De fapt mai degraba le-am simtit, este greu de pus in cuvinte, dar daca ar fi sa aleg un cuvant acela este timing: Chord QuteHD pare sa aiba un timing mai bun; cand am trecut la Young imediat am simtit ca parca muzica este mai ravasita, mai dezorganizata, de parca artistii nu era in cea mai buna zi, asa cum pareau a fi pe QuteHD. Am incercat si un blind test, rezultatul a fost de data asta 100% in favoarea Chord, care de fiecare data suna mai bine legat, mai asezat; de asemenea inaltele pe care le-am remarcat in zilele anterioare le-am auzit si de data asta, la fel de impresionante. Totusi m-am gandit ca poate-i doar o problema de obisnuinta, ca poate si celelelalte DAC-uri vor produce aceleasi impresii dupa o zi de auditie, asa ca in urmatoarea zi am trecut la…

Ziua 4: M2Tech Young

In primul rand, as spune ca exemplarul de Young primit de mine a fost unul nou-nout, motiv pentru care l-am tinut continuu in functiune din motive de rodaj; pana am inceput aceste auditii serioase cu el adunase deja 80-90 de ore de functionare, nu stiu daca suficiente, dar probabil mai bune decat nimic. Am incercat sa ascult cam aceleasi genuri de muzica, dar albume diferite, pentru a-mi pastra interesul si atentia la un nivel cat mai ridicat; ei bine, nu am fost foarte surprins sa constat ca M2Tech Young suna foarte bine si la auditii prelungite, indiferent de genul muzicii. Concertul Metallica S&M pe care l-am ascultat in intregime a reprezentat o mare provocare, cantitatea foarte mare de instrumente fiind greu de redat intr-un mod coherent, dar Young s-a achitat cu brio de sarcina, sunand convingator inclusiv pe pasaje mai aglomerate gen Minus Human sau Battery. Dupa acest concert mi-am dorit sa ascult ceva cu bass ca sa zic asa, alegerea naturala fiind Marcus Miller – Master of All Trades, un album live care in afara de chitara-bass a lui Miller mai are inca o chitara-bass de fundal plus baterie/percutie. Nu am fost deloc dezamagit de sunet, detaliu, energie, soundstage, corzile ciupite de Marcus fiind bine definite in ciuda bass-ului care parca-si doreste sa acopere restul instrumentelor, totul era la locul lui. Dupa o pauza de odihna am ascultat un album de jazz si ceva muzica clasica, ramanand cu aceeasi impresie ca acest DAC te lasa pur si simplu sa asculti muzica, fara sa incerce sa te minta aruncandu-ti in fata anumite aspecte care ar putea impresiona pe moment.

A venit si seara, momentul comparatiei directe cu Chord QuteHD. Din pacate obisnuirea cu sunetul DAC-ului M2Tech nu a schimbat prea mult rezultatele testului comparativ, impresia de timing mai bun, de sunet mai natural si mai bine aranjat, sincronizat, persistand si in aceasta seara. Mi-a fost destul de usor sa recunosc feelingul pe care-l are Chord dar numai in testul A-B prelungit, cu schimbare intre surse la cateva minute, schimbatul la cateva secunde care a mers de atatea ori dovedindu-se complet ineficient in acest caz. Pe scurt, M2Tech Young suna “perfect” fara aceasta comparatie directa, motiv pentru care eu il consider un DAC foarte bun, deoarece pentru urechile mele si pe sistemul audio cu care sunt foarte obisnuit nu prea mi s-a intamplat ca un DAC sau placa de sunet sa-mi sune “perfect” chiar daca nu-l comparam direct cu o sursa mai buna. Dupa aceasta seara eram 95% convins ca o sa cumpar DAC-ul de la Chord, dar totusi m-am hotarat sa respect programul si sa ascult si ultimul DAC ramas pe lista…

Ziua 5: Burson DA-160 DAC

Acest DAC este singurul din test al carui sunet se schimba audibil in bine atunci cand este cald, cam la jumatate de ora dupa pornire, totusi chiar si asa, in prima parte a auditiilor nu am fost foarte impresionat, deoarece am ascultat la volum mic si mediu, iar la acest volum Burson pare sa piarda mai multe detalii fine decat celelalte 2 DAC-uri prezente in test. Odata crescut volumul detaliile au revenit, impreuna cu tonul cald, placut care caracterizeaza acest DAC. De data asta am inceput cu ceva muzica lenta, albumul Cantos De Agua Dulce semnat de  Marta Gómez sunand absolut superb, remarcandu-se in mod special vocea, dar si instrumentele de percutie din fundal. Dupa inca un album in aceeasi tenta, dar totusi ceva mai ritmat (Billy Burnette – Memphis In Manhattan) am inceput sa-mi fac griji ca acestui DAC nu o sa-i placa de rock/metale, dar imediat ce a inceput sa cante Led Zeppelin (si bineinteles, am dat volumul mai tare) orice temere mi s-a spulberat deoarece muzica pe care o stiam atat de bine se auzea asa cum trebuie. Fiind prins nitel intr-o dispozitie “retro” am ascultat Van Halen si Whitesnake, ambii sunand ireprosabil, abia mai tarziu ajungand la Metallica din motive de compatibilitate cu testele anterioare; pe metale mai dure, gen Metallica, tonul mai cald al acestui DAC poate fi un plus sau un minus in functie de cum prefera fiecare sa asculte aceasta muzica, impresia personala fiind ca acest sunet face metalele mai usor de ascultat pentru o perioada mai indelungata de timp.

Am ajuns inevitabil si la comparatia directa cu Chord QuteHD, ultimul test din serie si poate cel mai important. Dupa cum ma asteptam, diferentele au fost maricele, dar totodata foarte greu de definit in cuvinte; o sa incerc totusi sa exprim cateva impresii. In primul rand, acel ton cald s-a concretizat in aceasta comparatie printr-o scena oarecum mai extinsa, dar totodata mai difuza, mai putin focusata decat pe Chord, un efect interesant care pe anumite genuri de muzica (in special jazz/blues live) poate fi chiar placut. In al doilea rand, in aceasta comparatie nu am mai simtit acel timing superior a lui QuteHD, probabil din cauza ca Burson are propriul sau stil de sunet, propriul sau ritm facut parca altfel, motiv pentru care o comparatie directa a fost imposibila, din acest punct de vedere. Burson suna intr-adevar mai analogic, si desi nu are lampi in constructive, il consider o alternativa viabila pentru cei care cauta acest tip de sunet; din pacate eu nu sunt unul dintre ei, motiv pentru care alegerea mea finala a fost Chord Electronics QuteHD, cu un usor regret ca nu posed nebunia necesara cumpararii a 2 DAC-uri, Chord si Burson, si folosirea lor in functie de dispozitie si chef.

Cateva concluzii si teste ne-audiofile…

Pentru cei (foarte putini probabil) care se intreaba, oare ma pot juca si ceva jocuri folosind noul meu DAC audiofil care foloseste calculatorul pe post de sursa? Raspusul este DA, nu ar trebui sa aveti probleme gen agatari, blocaje sau canale pierdute – gen se aud pasii, muzica, vocile, dar nu se aud impuscaturile. Singura mea grija a tinut de lag, deoarece un DAC performant face multa post-procesare pentru a scapa de jitter si alte mizerii de genul asta; ca referinta am folosit sunetul Realtek onboard, iar jocul ales a fost Counter-Strike: Source. Ei bine, pot spune ca se observa un usor delay, sunetul se aude cu o intarziere de 2-3 zecimi de secunda in comparatie cu Realtek, lucru care nu ar trebui sa se observe fara o comparatie directa si nu cred sa afecteze gameplay-ul decat poate in cazul in care esti jucator profesionist. In plus, testand si in alte jocuri, am constatat ca putine au sunetul atat de precis sincronizat cu actiunile de pe ecran – intai am incercat in Fallout: New Vegas – epic fail, pentru ca jocul avea intarzieri mai mari sau mai mici, aleatoare, indiferent daca foloseam un DAC sau onboard Realtek. Toate cele 3 DAC-uri au avut cam acelasi delay, parca ceva mai mic la Burson, totusi.

Un alt test facut a tinut de abilitatea acestor 3 DAC-uri de a canta bine/corect in conditii de curent prost si variatii de tensiune, o situatie foarte intalnita in Romania. Acest aspect ma intereseaza de cand la Arcam rDAC se intampla uneori (nu des) sa moara sunetul si sa necesite oprire/repornire din buton cand aerul conditionat isi schimba modul de functionare din racire in ventilatie si viceversa. De asemenea, cand aveam variatii de curent, chiar si pentru o secunda sau mai putin, sunetul murea invariabil si necesita restart de player. Toate cele 3 DAC-uri s-au dovedit destul de rezistente la aceste teste, nu s-au intrerupt niciodata din cantat chiar daca aerul conditionat a mers incontinuu, cu un plus pentru Burson care mai canta chiar si 2-3 secunde de la scoaterea din priza! In plus, nu am observat nicio schimbare de sunet intre AC pornit si oprit dar aici e posibil ca unele urechi mai sensibile sa auda cate ceva…

 

Plusuri pentru Chord Electronics QuteHD (5.555 RON): micut, elegant, constructie exceptionala, valoare brand uriasa, sunet de o coerenta si un timing nemaintalnit de mine in aceasta clasa de pret. Potrivit pentru orice gen de muzica, efectiv nu am ce sa-i reprosez, il consider un produs de referinta pentru clasa lui de pret.

Plusuri pentru M2Tech Young (4.700 RON): raport pret/performanta audio foarte bun, sunet excelent, intrare USB de o calitate deosebita, posibilitati de upgrade cu ajutorul sursei cu baterie Palmer. Posibil sa depaseasca  Chord QuteHD cu ajutorul Palmer, dar in cazul asta clar nu ar mai castiga la raportul pret/performanta.

Plusuri pentru Burson DA-160 DAC (3.650 RON): sunet cald, analogic, cu un parfum de lampa si un farmec deosebit, dar clar nu pentru toate gusturile. Constructie excelenta, fara compromisuri. Probabil o alegere foarte buna pentru a tempera un sistem audio prea “bright” sau pentru cei care s-au saturat de sunetul “digital” si cauta o schimbare.

Bun, daca ma intrebati ce DAC sa cumparati din cele 3 prezente in test nu va pot da decat un singur raspuns, trebuie neaparat sa le ascultati cu urechile voastre si sa decideti ce va place mai mult. La o adica, la ce diferente am auzit intre Chord si M2Tech as zice ca jumatate din oameni vor alege un model, iar ceilalti vor merge pe celalalt model, ca sa nu mai spun ca este de asemenea foarte posibil sa fiti fermecati de aerul special a lui Burson si sa mergeti pe brandul australian.

In incheiere, pot spune ca acest test a fost o experienta reusita, am ascultat 3 scule audio deosebite, mi-am imbunatatit semnificativ experienta si chiar si urechea, intr-o oarecare masura. Auditii placute!

 

24 COMENTARII

  1. Cosmin, felicitari pentru recenzia facuta !
    Impresiile tale sunt identice cu ale mele 🙂
    Intr-un viitor ti-as sugera de curiozitate sa incerci si Young alimentat de Palmer, nu il detin, dar am fost foarte surprins de schimbarile aduse.

  2. Cosmin -> un review exceptional 🙂
    Mi-ai raspuns la toate intrebarile legate de un DAC
    Ar fi fost super sa incluzi si Asus Essence One in ring sa vad cum se scaleaza fata de Burson.

  3. @Azazel

    Burson este peste Asus Essence One in toate testele facute de mine.

    @Claww18

    Nu exista termen de comparatie. Chord este dintr-o cu totul alta liga, si ca prestatie, si ca pret si ca brand.

  4. Pana la urma care-i schema? Cosmin_C si/sau savu? Articolul de mai sus e semnat Cosmin_C insa savu raspunde la intrebarile din comentarii ca si cum el ar fi fost autorul…
    Si cat e pretul de lista pentru respectivele echipamente? sau e secret ?!?

  5. @Anonimvs

    Salut. Te lamuresc eu imediat. Cosmin_C a ales, din motive personale, sa nu raspunda niciodata la intrebarile de pe acest site. Si eu am testat cele trei dacuri intensiv si mi-am permis sa raspund din punctul meu de vedere.

    O sa completez eu articolul si cu pretul celor trei aparate.

  6. Excelent articol cu concluzii normale pentru Cosmin. DAC-ul Arcam costa aproximativ 1800 lei si cum pretul celorlate 3 convertoare este cel putin dublu cred ca rezultatele sunt firesti.

  7. @Costin

    dvdplanet nu mai este importator oficial Arcam de ceva vreme. Au lichidat stocul vechi la acel pret, momentan Rdac nu mai este pe stoc la ei si nici nu cred ca va mai fi vreodata.

    Actualul importator Arcam este Audioconcept

  8. In legatura cu faptul ca dac-ul Chord e caldut tot timpul (cand e in priza dar nu functioneaza inteleg eu), e ok chestia asta? Eu personal n-am intalnit asta la vreun alt aparat. Ok, am inteles ca atunci cand e si folosit se incinge tare, asta e normal intr-un fel. Ciudatenia pt mine cel putin insa, repet, este sa fie cald chiar daca nu functioneaza, doar ca e bagat in priza. Sau nu am inteles eu bine?

  9. Daca aveai si Rega DAC era excelent. Am citit ca se aude cu mult peste pretul lui.
    Si eu sunt in cautarea unui DAC (sa inlocuiesc DAC Magic-ul) si m-am oprit la M2Tech Young, dar apoi am citit numai review-uri pozitive despre Rega, care este si mai ieftin. Pana la urma nu am decat sa vad daca pot sa le iau acasa pentru teste comparative.
    Foarte bun review! Ca toate de pe acest site!

  10. @Geo

    Rega este un dac din alta liga. L-am ascultat in mai multe randuri si nu se ridica din punctul meu de vedere la nivelul celor din review. Diferenta de pret este si ea de luat in considerare binenteles.

  11. Salut,
    Am descoperit de curand acest site pe care sincer l-as numi baza de knowledge! Pentru ca sunt la inceput as avea nevoie de un sfat:
    Ce am la nivel de sunet:
    Nad 326 + monitor audio bronze bx5
    Ce doresc sa imi iau:
    Un DAC care sa preia de la un media player (legat cu un NAS) flac-uri. Ca DAC imi recomandati in jur de 300euro?
    Ps: cel de la nad este doar wireless si nu ma prea incanta.
    Multumesc

    • Salut.

      In general un media-player nu este un transport foarte bun. Am incercat mai multe variante si cam toate au probleme pe optic si coaxial (jitter etc, google-it). Dac-uri in 300 Euro sau pe aproape sunt M2Tech Evo, Arcam Rdac, Ad Labs R2Se etc. Sunt destule oferte, ai de unde alege.

  12. Am descoperit de curand siteul acesta si sunt foarte incantat de el.
    Am o intrebare de novice:
    Vreau sa achizitionez un DAC onorabil, si din ce m-am documentat eu pe net, la bugetul meu sunt inclinat spre Audiolab M-DAC.
    Aveti vre-o parere/sfat in legatura cu acesta?
    A fost declarat cel mai bun DAC in 2012 la categoria de pret 600-900 lire sterline si l-am vazut prin multe studiouri de imprimari din Romania (in foto si clipuri)

  13. […] ai fi un electronist de top poate ai sti cum se poate asa ceva. Oare cum poate QuteHD sa sune mai bine decat celelalte doua DAC-uri mult mai mari si mai pline de pi…, ca sa nu mai spun si ca-i cel mai scump din cele 3 exemplare testate atunci? Si cum poate costa […]

  14. Salut,
    Credeti ca merita trecerea de la DAC AdLabs RD26 + transport M2Tech Evo la Chord QuteHD? Sunt diferente notabile intre cele doua, este un upgrade?
    Multumesc anticipat pentru raspuns.
    Stima.

Dă-i un răspuns lui Audiofili/Hi-Fi. Sculele noastre. Recomandari diferite bugete - Page 299 Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.