In ultimele saptamani am lucrat la un test de anvergura, ideea fiind inspirata de catre cititorii nostri. “Ce boxe de podea sa-mi cumpar in aproximativ 800€ buget?” este o intrebare la care am incercat sa raspundem de mai multe ori, pe mail, pe site sau pe diverse forumuri. Un raspuns exact este practic imposibil de dat fiind in discutie mai multe variabile, precum camera in care sunt amplasate, amplificarea si sursa folosita, si nu in ultimul rand, gusturile personale ale fiecaruia dintre noi.

In acest test nu am dorit sa aflam un castigator, ideea de la care am plecat a fost aceea de a descoperi ce ofera fiecare model in parte si care este alegerea potrivita in functie de asteptarile viitorului proprietar. Din acest motiv am folosit mai multe amplificatoare si surse, acoperind o gama larga de preturi si veti vedea ca fiecare model de boxe a reactionat diferit la acestea. Scopul utilizarii in anumite cazuri a unor electronice mult mai scumpe decat boxele a fost acela de a intelege mai bine pontentialul maxim al acestora.

Boxele prezente in test:

Monitor Audio Silver RX 6 – 3.750 Ron : una dintre cele mai premiate marci din aceasta zona de pret, Monitor Audio este binecunoscuta datorita best-sellerului BX2 si a raportului pret-calitate foarte bun.

RX6 fac parte din gama de mijloc a producatorului britanic, fiind boxe ce vizeaza sisteme entry-level audiofile.  Design-ul acestui model este unul foarte reusit, contrastul intre finisajul negru al incintei si albul difuzoarelor este unul placut ochiului. Contra cost se pot comanda si culori lacuite.

Calitatea fabricatiei este si ea foarte buna, RX6 fiind robuste si bine finisate, iar protectia pentru tweetere este bine-venita, mai ales pentru cei care au copii mici si curiosi :). Baza cu care sunt dotate in mod standard le face foarte stabile. RX 6 sunt dotate cu masti magnetice, montarea si demontarea acestora fiind usoara, fara riscuri de a le deteriora in timpul operatiunii.

Dali Zensor 7 – 3.499 Ron: Seria Zensor este cea mai accesibila din gama producatorului danez si beneficiaza de o finisare excelenta. Partea frontala este lacuita, iar sigla cromata si difuzoarele de culoarea bronzului dau boxelor un aspect pe care l-am intalnit de obicei la modelele mai scumpe. Incintele Zensor arata mai bine fara grilele de protectie montate, cu mentiunea ca tweeterele textile sunt destul de expuse, fiind sensibile la “agresiuni externe”.

Zensor 7  sunt construite pe doua cai, avand  portul de bass-reflex amplasat frontal. Beneficiaza de aportul unui tweeter de 25mm, cu calota textila si doua difuzoare de mid-bass, avand membrana din fibre lemnoase si suspensie din latex, diametrul acestora fiind de 7 inch.

In dotarea standard a boxelor remarcam baza de aluminiu, foarte bine integrata in design-ul general, oferind in acelasi timp si stabilitate suplimentara incintelor.

 

Dali Lektor 6 – 4.299 Ron: Cel de-al doilea model Dali din testul nostru este si cel mai scump dintre toate cele prezente. Nu exceleaza la capitulul estetica, fiind o prezenta clasica dar destul de banala, putand trece destul de usor neobservate. Un fapt inedit este posibilitatea de montare a mastilor in doua pozitii diferite, prima fiind una clasica, iar cea de-a doua lasand tweeterele descoperite.

Lektor 6 vin dotate cu tweetere de 28mm, cu calota textila si doua difuzoare cu diametrul de 6.5 inch. Sunt construite pe doua cai, avand portul bass-reflex amplasat frontal, layout-ul fiind destul de asemanator cu cel de la seria Zensor.

Calitatea fabricatiei este buna, iar pentru o nota in plus de eleganta pot fi comandate si in culori lacuite, aceasta finisare imbunatatind semnificativ aspectul general al acestui model.

 

Elac 67.2 – 3.176 Ron:

Fabricate in Germania, Elac FS 67.2 sunt o prezenta cu aer high-tech, fiind foarte atractive din punct de vedere estetic. Combinatia cromatica argintiu-negru este atractiva, iar calitatea fabricatiei inspira incredere. Baza masiva pe care sunt montate incintele are o greutate apreciabila si le face foarte stabile, in timp ce tweeterele textile de 25mm sunt bine protejate de o plasa metalica. Partea frontala de culoare neagra este lacuita, adaugand o senzatie de produs premium, dar s-a dovedit in timpul sedintei foto un adevarat magnet pentru praf, particulele fine de praf refuzand pur si simplu sa se mai dezlipeasca.

Din punct de vedere al solutiei abordate, FS67.2 pastreaza aceleasi principii prezente la toate modele din test. Sunt construite pe doua cai si jumatate, cu un tweeter cu calota textila ce lucreaza impreuna cu doua difuzoare cu diametrul de 5.5 inch fabricate dupa o tehnologie proprie, denumita aluminium sandwich technique. Aceasta tehnologie consta in adaugarea unei folii de aluminiu, cu grosimea de 0.2mm, peste un con din celuloza, folosindu-se o procedura speciala de lipire.

Elac FS 67.2 sunt la fel ca si RX6  dotate cu masti magnetice, facilitand montarea si demontarea acestora.

 

Heco Metas XT 501 – 3.358 Ron:

Design-ul abordat de Heco pentru modelul Metax XT 501 nu este pentru toate gusturile, inelele metalice din jurul difuzoarelor avand un aspect destul de tipator, boxele prezentand un aspect ceva mai conventional cu mastile de protectie montate. Calitatea fabricatiei este buna pentru acest nivel de pret, boxele fiind cele mai voluminoase si mai grele dintre toate cele prezente in test. Finisarea este una de calitate, culoarea negru lucios si siglele metalice incastrate in baza masiva oferind o nota de rafinament.

Din punct de vedere constructiv avem de-a face cu aceeasi reteta clasica, doua cai si jumatate cu tweeter textil si doua difuzoare de mid-bass. In mod particular, tweeterul de la Metas XT este amplasat intre cele doua difuzoare, o varianta mai putin folosita la aceasta clasa, dar cu rezultate bune, semn ca dispersia tweeterului Heco este destul de larga. Difuzoarele au diametrul de 6.5inch, iar porturile de bass reflex in numar de doua sunt amplasate in partea din spate.

 

Echipament de test:

Amplificatoare stereo:

Yamaha A-S 500: un amplificator recunoscut ca fiind un adevarat best-buy in zona 400€, probabil cea mai buna solutie in zona entry.

Yamaha A-S1000: un aparat construit solid, este unul dintre amplificatoarele stereo de referinta din zona lui de pret, fiind si foarte popular printre sistemele entry-level audiofile.

Creek Destiny 2: amplificatorul “de casa” al testelor Soundnews, reprezinta o solutie compacta si rafinata. Fiind de departe amplificatorul cu care am experimentat cele mai multe sisteme in decursul timpului, era obligatoriu sa fie prezent.

Primare i32: singurul amplificator din clasa D prezent in test ofera viteza si rezolutie, fiind capabil sa amplifice o paleta foarte larga de incinte acustice.

Combo Bladelius Idun + Balder: cea mai scumpa solutie din test este un combo pre-power produs de firma unuia dintre cei mai talentati ingineri din domeniu, Mike Bladelius.  Acesta solutie detine rafinamentul si puterea necesara pentru orice incinta acustica.

Yamaha RX-A 2010: un receiver din gama superioara a celor de la Yamaha, l-am utilizat pentru a vedea care dintre boxele prezente in acest test se preteaza cel mai bine la formarea unui sistem multicanal de calitate.

Convertoare D/A:

M2Tech Young + Bateria Palmer: un combo format dintr-un DAC produs de catre apreciata firma M2Tech, imbunatatit semnificativ de prezenta bateriei Palmer. Functionarea acestuia se face absolut independent de problemele ce pot interveni la alimentarea directa din priza.

Chord QuteHD: Chord este o firma legendara care nu mai are nevoie de nici o prezentare. Considerate referinte in lumea audiofila, convertoarele Chord sunt cotate in mod traditional drept unele dintre cele mai bune din lume.

Burson DA160: DAC-ul Burson beneficiaza de o constructie extrem de solida, avand sub carcasa condesatoare ELNA For Audio, Wima Red, HD Op-Amps, circuite discrete, rezistente de carbon, doua transformatoare dedicate ce garanteaza o alimentare cat mai curata si USB-ul izolat galvanic.

AudioQuest DragonFly: simpaticul minidac de la AudioQuest este bazat pe unul dintre cele mai performante chip-uri din lume, ESS Sabre,  fiind o alegere foarte interesanta pentru cei care au nevoie de calitate intruchipata intr-un DAC minuscul.

Partea de transport a fost asigurata de un player de retea Meridian Media Core 200 cu HDD incorporat, serverul renumitului producator britanic beneficiind de cel mai performant soft proprietar pe care l-am intalnit pana acum la un astfel de device. Meridian Sooloos transforma orice iPhone/iPad intr-o telecomanda touchscreen extrem de usor de folosit.

Cablurile prezente in sistem atat pe partea de alimentare, cat si cele interconect si de boxe au fost AudioQuest din gama mainstream.

Testul a fost facut pe durata mai multor zile, timp in care au fost comparate cele cinci modele de boxe in toate configuratiile posibile.

Deoarece boxele prezente in test erau destul de diferite din punctul de vedere al randamentului acustic, am folosit un decibelmetru digital Mastech MS6701 pentru obtinerea aceluiasi SPL.

 

SUNETUL:

Dali Lektor 6:

- cel mai scump model din test vine cu o anumita doza de rafinament in zona frecventelor medii si inalte pe care nu o regasim la restul boxelor prezente. Sunetul este bogat, dens, bine texturat, oferind o savoare deosebita in special vocilor feminine. Piese precum  “Celine Dion – Because you loved me” sau  “Madeleine Peyroux – Dance Me To The End Of Love” pun extrem de bine in valoare boxele, vocile incofundabile ale celor doua artiste avand forta necesara si timbrul unic ce le caracterizeaza.

- poate cea mai mare calitate intruchipata de Lektor 6 este capacitatea de a oferi un sunet foarte relaxat,  complet lipsit de agresivitate. Nu exista nici cea mai usoara urma de sibilitate sau exces de vreun fel, sound-ul oferit fiind unul confortabil, foarte placut de ascultat timp indelungat.

- reproducerea frecventelor joase nu este punctul forte al acestui model, bass-ul fiind precis dar insuficient cantitativ in anumite momente. Boxele nu au adancimea necesara si acest lucru se simte in anumite situatii. Muzica electronica cu mult bass sintetic le pune in dificultate, la fel si pasajele in forta, aglomerate, cu multe intrumente.

- soundstage-ul este unul larg,  bine focusat, cu vocea artistului corect pozitionata. Prin comparatie cu Zensor 7, Lektor 6 prezinta o scena mai larga si mai adanca, oferind o mai buna senzatie de realism.

Lektor 6 s-au dovedit un model extrem de atractiv pe anumite genuri musicale, dar in acelasi timp destul de capricios. Trebuie amplasate atent in camera, satisfactiile fiind insa pe masura, soundstage-ul obtinut fiind excelent pentru acest nivel de pret. Cele mai bune rezultate le-am obtinut cu boxele puse perfect paralel una fata de cealalta.

Cerintele de amplificare si sursa sunt medii intre modelele prezente in acest test. Nu sunt recomandate pentru un sistem multicanal, rezultatele obtinute pe receiverul  Yamaha RX-A 2010 fiind mediocre, resimtindu-se o limitare mai ales la nivelul calitatii semnalului  (DAC-ul integrat in receiver).  Lektor 6 au avut o prestatie constant buna cu amplificatoarele prezente in test, oferind un sunet constant bun, inclusiv cu Yamaha A-S500.

Dali Zensor 7:

- modele din gama entry a celor de la Dali sunt extrem de competitive, iar Zensor 7 nu fac exceptie de la aceasta regula. Capabile de un sunet foarte detaliat in special in zona de sus a spectrului de frecventa, Zensor 7 au cu siguranta cele mai bune tweetere dintre toate boxele prezente in acest test, lucru perfect subliniat de chitara lui Nils Lofgren in “Keith don’t go” a carui prestatie entuziasmanta capata o noua dimensiune.

- spre deosebire de Lektor 6 unde sunetul era extrem de relaxant, Zensor 7 au un comportament mai agresiv, acesta fiind amplificat in cazul in care sursa sau inregistrarea nu sunt de calitate. Din punct de vedere timbral acest model are o tonalitate placuta, cristalina, ce avantajeaza majoritatea genurilor muzicale.

- pentru iubitorii de bass nu sunt motive de ingrijorare.  Zensor 7 coboara bine in frecventa oferind un bass bun, atat din punct de vedere calitativ cat si cantitativ, cu o usoara slabiciune la capitolul precizie atunci cand discutam de muzica complexa si pasaje aglomerate asa cum sunt cele din “Hans Zimmer – Gladiator – The Battle”. In zona muzicii electronice lucrurile stau mult mai bine, de exemplu in “Safri Duo – Crazy Benny” combinatia dintre rezolutia tweeterelor si bass-ul rapid de care sunt capabile Zensor 7 fiind una castigatoare.

- remarcabil la acest model de boxe este usurinta cu care pot fi pozitionate. Desi dimensiunile lor nu sunt chiar de neglijat, am avut rezultate foarte bune inclusiv cu boxele amplasate la 20 de cm de peretele din spate. Sunt capabile sa umple din punct de vedere sonor o camera de 25mp fara probleme. Cel mai bun soundstage l-am obtinut cu boxele rotite foarte usor catre punctul de auditie, aproximativ 10 grade.

Zensor 7 sunt una dintre cele mai solide recomandari pentru o pereche de incinte acustice ce urmeaza sa fie utilizate ca si boxe front intr-un sistem multicanal. Sunt extrem de usor de pilotat, oferind performante deosebite inclusiv pe receiverul Yamaha RX-A 2010. Amplificatoarele stereo au adus un plus de rafinament si dinamica fara ca acesta sa revolutioneze prestatia boxelor, potentialul maxim al acestora fiind destul de usor de atins. Un performer excelent in orice conditii si pe aproape orice sistem, cu pretentii minime de amplificare, sursa si pozitionare. Niste boxe cu adevarat “plug-and-play”, foarte potrivite pentru a pasi cu adevarat in minunatul univers hi-fi.

Elac FS 67.2:

- cu un sunet fluid si o accentuata senzatie de “lucru real”, incintele FS 67.2 de la Elac nu te pot lasa indiferent. Prezentarea foarte echilibrata a melodiilor si usurinta cu care schimba ritmul fac din acest model o optiune importanta in zona entry-level a boxelor de podea.

- bass-ul este foarte rapid, compensand prin viteza si precizie faptul ca nu coboara foarte mult in frecventa.  Micutele difuzoare argintii sunt capabile sa impuna un ritm deosebit melodiilor, prestatia generala a boxelor in zona frecventelor joase fiind de-a dreptul laudabila.  Am facut cateva teste menite sa puna in dificultate boxele Elac, piese precum  “Junior B” a celor de la Yellow sau “Angel”  a celor de la Massive Atack fiind rezolvate cu eleganta.

- informatia sonora furnizata este una bogata, rezolutia fiind in media clasei. Freventele medii “suna placut la ureche”, iar tweeterele urca bine in frecventa, echilibrul tonal, balansul oferit pe intreg spectrul de frecvente fiind punctul cu adevarat forte al acestui model.

- Sounstage-ul este ceva mai strans fata de concurenta de la Dali, dar compenseaza prin separatia foarte buna a vocilor si a instrumentelor. Cele mai bune rezultate le-am obtinut cu boxele la aproximativ 60 de cm de peretele din spate, orientate intr-un unghi de aproximativ 25 de grade catre de punctul de auditie.

Toate calitatile absolut remarcabile de mai sus vin si cu o caracteristica ce poate fi considerata un dezavantaj in anumite situatii. Elac FS 67.2 sunt boxe destul de greu de pilotat, categoric cele mai dificile din acest test. Sunt departe de potentialul maxim pe amplificari din zona entry, niciuna dintre solutiile Yamaha prezente in acest test nefiind una satisfacatoare. FS 67.2 au inceput sa fie cu adevarat stralucitoare abia atunci cand am folosit Creek Destiny 2, fiind boxele care au scalat cel mai bine cu amplificatoarele scumpe. Cele mai bune rezultate le-am obtinut cu Primare i32, viteza deosebita a acestuia imprimand compactelor Elac energia de care au nevoie si un timming excelent.

Heco Metas XT 501:

- o surpriza placuta a acestui test au fost Heco Metas XT 501 prin modul de abordare al sunetului, simplu si eficient.  Prestatia sonora este una energica, oferind SPL mare fara sa distorsioneze si se plafoneaza greu, fiind capabile sa sonorizeze la un nivel foarte ridicat o camera de 25-30mp.

- bass-ul este in forta, adanc si carnos, capabil sa faca fata la aproape orice solicitare. Profunzimea lui este cea mai buna din acest test, fiind acel tip de bass care te face sa-l simti in piept atunci cand te loveste. Energia mare degajata, viteza de care sunt capabile si raspunsul rapid la ruperi de ritm fac din Metas XT 501 un model foarte potrivit pentru muzica ritmata, indiferent daca este vorba de House, HipHop sau Heavy Metal.

- nu au rafinamentul altor modele prezente in acest test, fiind mai retinute in zona freceventelor inalte si in consecinta sunt mai sarace timbral. Acest lucru este compensat intr-o anumita masura de savoarea si caldura frecventelor medii, vocile feminine sunand real si placut.

- remarcabila este si capacitatea de a performa foarte aproape de nivelul maxim cu cerinte minime de pozitionare, Metas XT 501 fiind campioanele acestui test in ciuda porturilor de bass reflex pozitionate in partea din spate. Am obtinut o scena larga cu o bune separatie a intrumentelor atunci cand am lasat o distanta mai mare intre boxe, iar orientarea lor a fost la un unghi de aproximativ 30 de grade fata de punctul de auditie.

Heco Metas XT 501 sunt alaturi de Zensor 7 cele mai usor de pilotat boxe din acest test. Am obtinut rezultate foarte bune atat pe receiverul RX-A 2010, cat si pe A-S500 si A-S1000. Toate aceste calitati, impreuna cu nivelul foarte mare de energie pe care sunt capabile sa o transmita, le transforma intr-o alegere foarte buna si pentru un sistem multicanal.

Monitor Audio RX6:

- o caracteristica importanta a modelului RX6 este accentuarea frecventelor medii , vocile fiind scoase usor in fata, fenomen usor sesizabil in “Cry me a river – Michael Bublé” sau  “Amore mio – Pink Martini”. Atat vocile feminine, cat si cele masculine sunt bine articulate, pline de nerv, transmitand ascultatorilor emotia necesara unei auditii de calitate, lucru destul de rar intalnit la incintele cu acest nivel de pret.

- RX 6 sunt boxe destul de dificil de pilotat, au nevoie de un amplificator rafinat si puternic, cu un bun control pe bass pentru a le tine in frau “joasele si inaltele”. Conduse de amplificatoare din zone entry, precum sunt A-S 500 sau RX-A 2010 pot deveni destul de agresive avand tendinta sa urle. Trecerea lor pe electronice mai solide de tipul A-S1000 sau Creek Destiny 2 s-a soldat cu o imbunatatire semnificativa a sunetului, oferind o prestatie sonora la inaltime, foarte aproape de potentialul lor maxim.

- modelul mainstream al celor de la Monitor Audio ofera o rezolutie buna, usor sub concurenta de la DALI, dar mai mult decat suficienta la acest nivel de pret. Tweetere C-Cam ce beneficiaza de o tehnologie proprietara sunt caracterizate de o tonalitate usor agresiva, aceasta manifestandu-se in special daca sursa sau materialul audio nu sunt de calitate.

- scena virtuala creata de RX 6 este bine delimitata, avand dimensiuni generoase si bine aerisita. Trebuie mare atentie la pozitionare, RX 6 avand un bass foarte percutant si adanc, dar cu o anumita doza de exagerare in anumite momente in care poate deveni imprecise, avand tendinta sa bubuie. Aceste probleme se rezolva cu ceva timp si experimente de pozitionare in camera. Cele mai bune rezultate le-am obtinut cu boxele departate la aproximativ 1m de peretele din spate si la 80-90cm de peretii laterali, RX 6 fiind orientate la un unghi de aproximativ 40 de grade catre de punctul de auditie. Amplasarea corecta poate diferi destul de mult de la camera la camera, dar in momentul in care se obtine un rezultat bun satisfactiile sunt pe masura, RX 6 transformandu-se in adevarate generatoare de emotii.

Unele dintre cele mai bine construite boxe ce se pot cumpara sub bariera celor 1000€, RX6 sunt incinte spectaculoase dar pline de caracter, oferind satisfactii direct proportionale cu pasiunea si priceperea ce le este acordata. La fel ca majoritatea boxelor construite de specialistul britanic Monitor Audio, modelul ascultat se preteaza la o paleta foarte larga de genuri muzicale, avand capacitatea de a face fata oricaror solicitari. Nu sunt recomandabile pentru sisteme multicanal decat daca aveti un buget consistent de investit intr-un receiver AV foarte bun si rabdarea necesara pentru a obtine o amplasare potrivita in camera.

CONCLUZII:

Zensor 7 si Heco Metas XT 501 sunt modele destinate incepatorilor, usor de amplificat si pozitionat, adevarate modele “plug-and-play” a caror alegere este potrivita indiferent daca doriti un sistem stereo sau unul multicanal. Sunt recomandari solide atat pentru incepatori cat si pentru cei mai avansati, oferind o calitate foarte buna pentru banii platiti.

Elac FS 67.2, Monitor Audio RX6 si Dali Lektor 6 sunt boxe ceva mai pretentioase, necesita mai multa grija si atentie din partea utilizatorilor. Sunt recomandabile in special pentru sisteme stereo si au nevoie de un posesor pasionat, dispus sa investeasca ceva mai mult timp si resurse financiare pentru a le aduce cat mai aproape de potentialul maxim, moment in care ofera satisfactii deosebite.

Cinci modele diferite, cinci abordari diferite disponibile intr-un buget destul de apropiat. Gusturile si destinatia ce le este rezervata va fi factorul decisiv in alegerea variantei ideale pentru fiecare dintre dumneavoastra.