FOR ENGLISH VERSION CLICK HERE

Industria aparaturii  high-end audio nu duce lipsa de firme renumite sau de ingineri talentati, pasiunea si aspiratia catre sunetul de inalta fidelitate atragand ca un magnet energiile creatoare si ambitiile personale.  Intr-un univers foarte subiectiv, in care aproape totul este contestabil, intr-o lume dominata de cifre cu patru zerouri ce exprima sume in euro, foarte putine personalitati se bucura de admiratia si respectul tuturor asa cum o face carismaticul leader de la Pass Labs.

Nelson Pass se bucura de acest statut castigat in mai bine de patru decenii de activitate, o viata de om dedicata unei pasiuni. In mod cu totul neobisnuit pentru un inginer implicat la cel mai inalt nivel in aceasta industrie, Nelson Pass ofera un sprijin substantial comunitatii DIY („do it yourself”). Majoritatea schemelor utilizate in amplificatoarele Pass Labs sunt publice, iar in zona produselor  accesibile sunt oferite gratuit diverse proiecte prin site-urile  www.firstwatt.com si www.passdiy.comLa fel de neobisnuit si remarcabil in acelasi timp este suportul activ pe care-l ofera pasionatilor, „Papa” Nelson Pass fiind foarte activ pe forumurile de entuziasti, contribuind cu uriasa sa experienta la multe realizari deosebite.

„I bet you thought that getting good Class A performance without a feedback loop was exotic,difficult, and expensive.

 Not if you do it yourself”.  Nelson Pass

Aceasta introducere lunga are o motivatie exacta, constituind o foarte succinta prezentare a motivelor pentru care am un mare respect fata acest brand, Pass Labs fiind pe o lista extrem de scurta de electronice pe care le-as ingloba intr-un sistem personal de vis.

Pe langa motivatia „sentimentala” exista si cea practica, avand ocazia sa ascult amplificatoarele Pass Labs in numeroase configuratii, in sisteme ce cuprindeau boxe de la Usher BE-10 la Focal Grande Utopia si surse de la EMM Labs CDSA SE la DCS Scarlatti, acest articol fiind dedicat celei mai complexe auditii Pass Labs la care am avut ocazia sa particip.

Echipamentele prezente la auditie:

Electronicele Pass Labs prezente in sistem au fost urmatoarele:

XA100.5 (18.500 Eur) , amplificatoare de putere de tip monobloc in clasa A pura.

X350.5 (13.000 Eur), amplificator de putere stereo, clasa AB.

XP-30 (18.500 Eur), preamplificatorul de varf al celor de la Pass Labs, constructie in trei cutii distincte.

X-25 (12.000 Eur), preamplificator phono.

Restul echipamentului utilizat a fost si el de cea mai inalta clasa, marci precum Piega, Focal, Martin Logan, Jadis sau Simaudio fiind nume „grele” in universul audiofil.
Datorita numeroaselor variabile prezente in sistem, caracteristicile sonore subliniate sunt trasaturi generale pe care le-am remarcat pe intreg parcursul auditiilor. Din acest motiv exista si o descriere generala a comportamentului fiecarui model  de boxe.

SUNETUL:

-senzatia de control absolut pe care o creeaza amplificatoarele Pass Labs este coplesitoare. Desi au fost utilizate incinte acustice pretentioase, nici una dintre ele nu a lasat impresia vre-o clipa ca are nevoie de mai mult. Vigoarea amplificatoarelor se simte de la primele armonici, fiecare boxa exprimandu-si caracterul fara efort, cat se poate de natural. Impresia lasata de amplificatoarele Pass Labs a fost asemanatoare cu aceea a unui atlet ce castiga cursa fara a rula la capacitatea maxima, constient de valoarea proprie si de faptul ca „poate mai mult”.

-in timpul auditiei am putut savura amprenta sonora si personalitatea fiecarei boxe in parte. Desi pilotate autoritar de amplificatoarele Pass Labs, acestea le-au pus in valoare potentialul fara a interveni in personalitatea, in semnatura sonica a fiecarei incinte acustice in parte. JMR, Piega, Martin Logan sau Focal si-au expus capacitatile acustice, oferind fiecare dintre ele un spectacol propriu. Preferintele catre un brand sau altul au avut in multe cazuri legatura mai mult cu gusturile personale si filozofia fiecarui brand, dar pot sa afirm cu toata convingerea ca toate variantele prezente in sistem mi-au placut fara exceptie.

-controlul frecventelor joase este poate cel mai impresionant pe care l-am auzit vreodata. Caracteristica in primul rand monoblocurilor XA, dar intalnita intr-o versiune mai „light” si la finalul 350.5, bass-ul are un atac si o textura care pur si simplu te cuceresc, transmitand o energie careia nu-i poti ramane indiferent.  „Slam-ul” tobelor te loveste in piept, iar pasajele in forta sunt rezolvate cu o eleganta ce poate fi cu greu atinsa.

-agilitatea specifica produselor Pass Labs asigura o separatie foarte buna a instrumentelor, toate incintele prezente in test oferind o scena larga si foarte larga, cu o precizie aproape chirurgicala a instrumentelor implicate in melodie. Ajutat in mod indiscutabil si de camera preparata acustic (una dintre cele mai bune pe care am avut ocazia sa le ascult),  sistemul a creat o imagine stereo foarte credibila, fiind situatii in care pur si simplu am uitat unde ma aflu, traind cu adevarat emotia unei prestatii live.

-redarea tranzientiilor este una dintre cele mai  uimitoare caracteristici ale amplificatoarelor Pass Labs. In piese cu chitara rece si orchestratie, cum ar fi Dire Straits „Tickett to Heaven” sau „Where Do You Think You’re Going?” se aude perfect fiecare coarda atinsa cu pana sau degetele, acordul integrat perfect, delimitarea intre note. Am mai spus-o si cu alte ocazii si o repet acum, pentru microdetalii albumele Dire Straits sunt aur curat, daca un sfert din muzica buna ar fi fost inregistrata la aceeasi calitate, am fi trait intr-o lume mai buna. 🙂

-desi in cadrul auditiei au fost implicate o mare varietate de boxe, in constructia carora au fost abordate solutii constructive extrem de diferite,  in cazul fiecarui model am remarcat o fluiditate deosebita. Toate modele au pastrat un echilibru tonal pe intreg spectrul de frecvente, sunetul nu a fost nici o secunda amestecat, confuz. Densitatea informatiei sonore, sprijinita evident si de sursele excelente prezente, ajunge extrem de placut la urechile ascultatorilor, oferind acel plus de „muzicalitate”, greu de definit in termeni exacti, dar extrem de placut de simtit cu urechile proprii.

 

Boxe prezente in sistem:

Jean Marie Reynaud – Concorde Supreme:  este modelul de top al renumitului producator francez. Fiind primul meu contact serios cu acest model, am ramas foarte impresionat de bass-ul foarte energic, foarte rapid de care sunt capabile.  Transparente, lipsite de agresivitate, cu un sunet dulceag si un soundstage tridimensional bine virtualizat, boxele JMR merita fara discutie o auditie atenta.

Piega – Coax 90.2: este aproape redundant de mentionat ca elvetienii chiar se pricep la prelucrarea metalelor, iar o boxa construita in tara cantoanelor, din aluminiu utilizat in industria aeronautica, nu poate fi decat spectaculoasa. Utilizarea duraluminiului se traduce prin pereti  interni mai subtiri, rigiditate sporita, volum intern mare raportat la dimensiunile exterioare.

Tehnologia ribbon-coaxiala utilizata pentru medii si inalte este responsabila de rezolutia uriasa a sunetului, Piega Coax 90.2 fiint boxe extrem de transparente si detaliate. Bass-ul este si el la inaltime, exceptional daca-l raportam la volumul intern al boxelor, fiind perfect controlat si cu o textura deosebit de savuroasa.

 

Martin Logan – Summit X: boxele electrostatice Martin Logan sunt recunoscute ca fiind greu de imblanzit, dar parca niciodata nu le-am auzit performand mai bine decat in acest sistem cu amplificare Pass Labs. Daca in alte situatii erau aspecte la care nu eram pe deplin multumit, de aceasta data am avut parte de o precizie si de o viteza in rezolvarea pasajelor dificile absolut uluitoare.

Integrarea panourilor electrostatice cu wooferele active este o reusita superba, Summit X sunand ca un intreg, vestitele filtre ale celor de la Martin Logan facand adevarate minuni. Un amanunt ce merita amintit, in cazul boxelor Summit X am observat ca sweetspot-ul este mult mai larg decat in cazul celorlalte modele prezente, suprafata radianta mare avand un rol decisiv in acest fenomen.

Focal Maestro Utopia: am avut in decursul timpului ocazia sa vad la lucru Pass Labs pe intreaga gama Utopia, cu exceptia bookshelf-urilor Diablo, iar sinergia intre cele doua branduri este dintre cele mai bune pe care am putut sa le ascult. Amplificate de Pass Labs, uriasele Maestro Utopia  degaja o energie colosala, dinamica fiind si ea coplesitoare. Scena creata este foarte mare, foarte bine intinsa, planurile sonore fiind foarte bine delimitate in toate cele trei dimensiuni.

Mariajul dintre Maestro Utopia cu monoblocurile Pass Labs XA100.5  este unul exploziv, bass-ul fiind foarte adanc si  energic, in anumite pasaje te loveste in piept exact ca la un concert live si-ti creeaza senzatia ca artistii sunt acolo, in fata ta.

CONCLUZII:

Aceasta prezentare eminamente pozitiva este destul de subiectiva, sentimentala, dar perfect justificata. Fara indoiala ca in zona echipamentelor high-end cu preturi stratosferice exista concurenti reali, electronice ce pot rivaliza in multe aspecte cu Pass Labs, dar pentru mine imaginea, pasiunea omului din spatele brandului si nu in ultimul rand filozofia de sunet abordata de „Papa” Nelson sunt foarte greu de inlocuit. Va recomand cu caldura sa ascultati macar o data in viata un sistem bine inchegat in jurul unor amplificatoare Pass Labs, veti beneficia de unul dintre cele mai solide repere ale sunetului din intregul fenomen audiofil.

Si pentru ca nimeni nu este perfect…:

Preturile la care se vand aceste electronice nu sunt accesibile oricui, design-ul „gigantic” le face greu de acceptat de catre jumatatea feminina a familiei, modelele in clasa A functioneaza destul de fierbinti, iar dimensiunile exterioare impun o camera dedicata lor sau modificari majore in spatiul de auditie.  Nimic nu este perfect, nici macar un Pass Labs. 🙂

 

 

2 COMENTARII

  1. Pfff… Savu, nu am cuvinte. Superbe sculele si pozele deopotriva. Cu siguranta nu-mi voi permite niciodata asa ceva dar asta nu ma retine sa le admir!

    Bravo, tine-o tot asa!

Dă-i un răspuns lui Mihnea Popa Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.