Davis Acoustics?

Va spun sincer ca prima data am auzit de acest brand abia in 2016 la Munich High End Show unde producatorul prezenta atat produse destinate pietei DIY unde puneau la dispozitie o gama larga de woofere si tweetere de marimi si materiale diferite – toate facute in-house, cat si boxe ambalate, destinate consumatorului din zona mid-level.

Apreciez enorm faptul ca isi construiesc singuri produsul finit de la electronice, woofere,  tweetere si pana la cabinetul in sine. Totul este facut in Franta, lucru de apreciat si tot mai rar intalnit in zilele de astazi.

Ca urmare a unor discutii pe forumurile locale dar si straine am inceput sa complotez auditia unor boxe ale producatorului francez.

De curiozitate am zis sa incerc modelul entry level adica cele mai mici boxe din gama Discovery, mai exact micutile Eva – niste boxe de raft destul de dragute si frumusele, numai bune pentru un mini birou de pana la 13 mp asa cum am eu.

Cateva luni in urma eram fericitul posesor al unor Dynaudio BM12 MKIII, aveam un fetish si mi l-am implinit: voiam boxe de studio cu woofere de 20 cm Ø – si asta am primit.

Din pacate camera mica de 13 mp si peretii goi au avut un impact negativ asupra basului si asupra acuratetii sunetului, am fost atat de dezamagit – nu de boxe ci mai degraba de camera mea de auditii incat mi-am dat seama ca pot folosi numai incinte de la mici in jos :).

Davis

Davis Acoustics Eva par a fi exact ceea ce aveam nevoie.

Eva au woofere din fibra de sticla de 13 cm si tweeter soft dome de 25 mm, la o greutate de 3 kg bucata sunt destul de usoare si mici pentru a fi plasate pe orice birou sau comoda TV.

Raspunsul in frecventa este unul modest de 55 – 20.000 Hz, voi vorbi despre el ceva mai tarziu.

Pretul de 1090 Ron mi se pare unul foarte bun pentru sunetul, constructia si look-ul destul de modern.

Initial pretul mi-a redus drastic asteptarile, ma asteptam la ceva complet neinteresant, insa am fost placut surpins sa nu fie cazul dupa ce le-am ascultat pe indelete.

Le testez de aproximativ o luna si preliminar sunt destul de impresionat de performantele lor.

Desigur, marimea cabinetului a avut un impact destul de mare vis-a-vis de grandoarea scenei si a imaginii stereo, insa cu exceptia acestor aspecte ele suna destul de Mid-end asa si le-as lua serios in considerare pentru camere mici sau bugete restranse.

Design-ul este placut, imi place ca din fabrica vin montate pe niste mini standuri cu picioruse de cauciuc care mai scad ceva din vibratiile cabinetului, calitatea constructiei pare buna si chiar nu pot avea reprosuri pentru acest nivel de pret.

Sa trecem la partea cea mai interesanta.

Davis-5

Performanta audio

Nu m-au impresionat la inceput, dupa o perioada insa, in care am testat mai multe variante de amplasare in spatiu am obtinut ceea ce mi-am dorit. Acum sunt destul de echilibrate, chiar neutre si liniare in sensul bun.

Sunetul nu mi se pare unul banal sau plictisitor, ba din contra: pare energic, lovitura este executata rapid, presupun ca fibra din sticla are un rol major asupra vitezei si impactului de buna calitate.

Punand sub lupa ultimul album Infected Mushroom – Return to the Sauce nu am avut asteptari mari si nu visam la impactul viteza si basul care au urmat, redate precis dintr-un cabinet de dimensiuni mici.

Pentru dimensiunea lor ofera un bas de calitate, insa din punct de  vedere cantitativ as vrea sa fie ceva mai prezent, dar cred ca nu le poti avea pe toate.

Basul ma lovea cu precizie, era executat rapid, impactul in piept era simtit si el.

Camaruta mea s-a umplut imediat cu muzica, piesa Manipulator mi-a transmis o energie pozitiva si mi-a plasat un zambet pe fata care denota un bas bun indirect proportional cu dimesniunile incintelor.

Continuand cu The Prodigy iar am inceput sa ma uit tintit la ele ganditor, perplex de prestatia basului si a muzicii electronice pe acest boxe, nu imi puteam da seama cum basul poate avea asa un corp si greutate.

Portul de bax reflex frontal este o mana cereasca, avand o distanta foarte mica de perete, boxele cu bas portul pe spate imi manjesc basul prea mult – cam din acest motiv monitoarele Dynaudio nu prea s-au impacat bine cu studioul de mici dimensiuni. Eva se impaca mult mai bine cu aceasta camera tocmai datorita  bas portului de pe fata.

Oare aceasta sa fie solutia basului murdar in spatiile mici?

Continuand cu un single de calitate Foo Fighters – Run, am simtit cum chitarile incep sa imi gadile urechile, din nou eram impresionat de vibratia placuta pe care o poseda boxele.

Vocile aveau o extensie destul de buna insa nu destul de texturate cum mi-as fi dorit, adancimea si greutatea vocilor masculine a avut de suferit nitel dar nu ma mira acest fapt.

Energia boxelor ceva mai mari a ramas prezenta, insa adancimea si redarea muzicii pe mai multe straturi a avut de suferit.

Continuand cu Nirvana – Nevermind editia Deluxe mi-am dat seama ca boxele stiu sa imi miste capul si un headbang este inevitabil…redau bine rock-ul si stiu cum sa accentueze spoturile critice necesare acestui gen muzical. Energia transmisa este remarcabila, pur si simplu simeam chitarile si vocea ragusita lovindu-mi pieptul intr-un mod crud si neiertator.

Headbang-ul a continuat pana la sfarsitul albumului ce m-a convins ca sunt o alegere buna si pentru rock.

Ascultand genuri de muzica unde viteza si impactul sunt critice mi-am dat seama de ceva: boxele nu au sunat deloc lenes, murdar, raspunsul tranzitoriu este rapid executat, sunetul mereu tine pasul cu tactul oricarei melodii, lenta sau rapida.

Fluiditatea auzita pe wooferele din celuloza nu prea se regaseste in Davis Acoustics Eva. Aceste boxe mai degraba imi redau cu sinceritate informatia de pe inregistrari si nu incearca sa o indulceasca prea mult.

Davis-4

Boxele nu vor suna aproape niciodata relaxate, lente sau plictisotoare.

Pe alocuri pot fi agresive in special pe muzica aglomerata, cu zeci de instrumente suprapuse.

Din cauza dimensiunilor mici, are de suferit scena care desi pare destul la larga intr-un camp 2D nu este propagata suficient pe inaltime sau pe adancime.

Trecand pe muzica retro, mai in speta pe Led Zeppelin inteleg ca imaginea stereo este buna si pot distinge clar locatia fiecarui instrument muzical in campul audio din fata si lateral. Sunetul nu este complet 3D, insa dau vina pe camera si nu pe boxe, consider ca intr-un spatiu deschis mai mare nu ar exista aceasta problema, asa imi faceau si boxele mai mari.

Extragerea detaliilor mi se pare la un nivel destul de ridicat dar nu extraordinar, pe inalte se aud destul de clar cinelele, pisca pe alocuri, ceea ce ma bucura. Extremitatile de sus nu par taiate (cum sunt cele de jos) si chiar poate fi imbucurator pentru maniacii sunetului ceva mai stralucit bazat pe inalte clare si conturate.

Ascultand Antonio Vivaldi – Summer (Presto) a fost surpriza placuta. Nu ma asteptam la o asa o transparenta si extragere buna a microdetaliilor, mai ales pe registrele de sus sclipiciul a fost foarte evident, fara a fi deloc deranjant.

Separatia intrumentelor a fost buna si am simtit cum notele sunt redate pe mai multe nivele intr-un mod natural si curat.

Daca nu ma ating de piese cu sub-bas excesiv nivelul de distorsiune este jos, nu am putut urca volumul atat de mult incat sa inceapa sa ma deranjeze.

Constat ca boxele nu intra in clipping pe ampliful legat la ele, cred ca amplificarile entry level vor face fata cu brio.

Matching

Fiind tunate pentru un sunet neutru, dar rapid si fulgerator, le-as cupla cu echipament rezolut care pune accentul pe medii si bas si mai putin pe inalte, unde deja sunt extra bazate in aceasta regiune. Cred ca si echipamentele vintage ce ofera un sunet mai romantic si mai lent s-ar cupla de minune cu micutele Eva.

Trecand de la un DAC entry la unul din zona premium am constatat ca saltul sonic nu fost atat de mare incat sa justifice investitia, le-as cumpla cu un DAC si amplificator entry level, maxim din clasa mijlocie. Fiind eficiente nu le trebuie tone de putere si control, nu m-as mira daca s-ar imperechea de minune chiar si cu micutele amplificatoare in clasa D.

Davis-3

Concluzii

Am fost impresionat de aceste boxe si le consider foarte bune la acest nivel de pret. Sunt destul de sensibile incat pot fi conduse si de amplificari mediocre, nu necesita o sursa audio de top pentru a straluci.

Mi-au placut pe orice gen muzical, pentru maniacii de sub-bas as recomanda separat un subwoofer activ.

Eu le-am folosit intr-un setup near field obtinand rezultate multumitoare.

In camera de 13 mp am avut suficient SPL si headroom fara a mai auzi distorsiunile cauzate de camera netratata acustic.

Davis Acoustics mi-au captat atentia facand niste incinte foarte capabile care merita ascultate.

Micile Eva le puteti cumpara de aici la pretul de 1090 Ron perechea.

Pro:

  • Sunet neutru, liniar, fara gropi sau urcusuri
  • Prestatie rapida avand un bun impact in piept
  • Detaliate, sunet curat si transparent pentru gama sa de pret
  • Dinamica peste medie, lipsa granulatiei si a murdariei
  • Scena audio buna pe latime, pozitionare buna a notelor
  • Pret bun raportat la performanta

Contra:

  • Sub-bas limitat, wooferul nu poate face fata celor mai joase note
  • Scena limitata pe adancime si inaltime
  • La volum ridicat pot deveni agresive si aglomerate

Echipamente folosite pentru review:

iFi iPurifier 2, iFi iDAC2, Matrix X-Sabre Pro, Cambridge Audio Topaz SR10, Davis Acoustics Eva, cabluri QED Reference si Audioquest WildWood